Tuning/uitschakelen begrenzer
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ Rene68, snap wat je bedoeld, ik bedoelde dat het schoner worden van auto's per definitie een hoger verbruik gegeven heeft, dit gaat mogelijk ook ten koste van de prestaties, door deze te "unleashen" lijkt het mij onvermijdelijk dat de CO2 uitstoot weer omhoog gaat, ik zou dus graag de harde feiten zien en geen wollige aannames
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
alleen als het wollige "aannames" zijnRene68 schreef:Zeg, jij noemt mijn verhalen toch niet wollig he?

- tvc15
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
- Locatie: Twente
Om een moderne diesel minder te laten verbruiken door "tuning" is zeer eenvoudig: de EGR klep knijpen levert direct meer vermogen bij minder verbruik op. Ten koste van een enorme toename van de NOx uitstoot. Om de NOx emissie zo veel mogelijk te beperken proberen de dieselmotorontwikkelaars om zo veel mogelijk EGR in te stellen. Dit gaat enigszins ten koste van het gebruik, maar verlaagt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx uitstoot. Vraag eens aan een tuner of hij je emissieplaatjes kan laten zien. Het zou mij niet verbazen als een Euro IV diesel na tuning niet eens meer aan Euro III voldoet.
De 2e favoriete tuning methode: verhoging van de inspuitdruk levert naast een hogere NOx uitstoot ook meer fijnstof uitstoot op. Regeneratie van het roetfilter wordt gedaan op basis van een berekende belading van het filter. Als door tuning meer deeltjes gegenereerd worden dan berekend kan het roetfilter verstoppen of uitbranden.
De 2e favoriete tuning methode: verhoging van de inspuitdruk levert naast een hogere NOx uitstoot ook meer fijnstof uitstoot op. Regeneratie van het roetfilter wordt gedaan op basis van een berekende belading van het filter. Als door tuning meer deeltjes gegenereerd worden dan berekend kan het roetfilter verstoppen of uitbranden.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
Als minder pk's en koppel zondermeer minder verbruik betekent, waarom is een 130 pk versie (2.4 d) dan onzuiniger dan de 163 pk versie. Toegegevens verbruik wordt door vele zaken en stand van de rechtervoet bepaald maar een kennis van mij rijdt een 130 pk versie van de s60 en ik de 163 pk. Beide auto's hebben een geartronic maar de mijne is toch behoorlijk zuiniger. Hier lijkt minder dus meer (verbruik) te betekenen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:51
Ben geen expert, maar heb hier een beetje ervaring mee.
Mijn getunede XC90 D5 MX06 (185pk->218pk / 400nM->480nM) heeft volgens de TüV dezelfde "Abgaseigenschaften" als de standaardversie. In D (waar ik woon) moet je dit in je autopapieren laten zetten o.b.v. een zog. Allgemeine Betriebs Erlaubnis (ABE). Ook is het belangrijk voor de "Umweltplakette" (een stickertje op je voorruit waarmee je wel/niet in bepaalde "milieuzones" mag rijden). In D zijn ze hier behoorlijk streng op. De verzekering deed ook niet moeilijk over de aanpassing (officieel gemeld).
Ik ben zeer positief over het resultaat: duidelijk meer vermogen, evenveel milieubelasting en -omdat mijn tuner de oorspronkelijke ECU er in laat zitten (tuningkit is hier een extra kastje met stekker ernaast)- geen foutmeldingen bij de dealer en -als je wilt- kun je hem zelf weer terugzetten naar standaard. De topsnelheid vind ik minder belangrijk; volgens de TüV +3km/h. Van eventele begrenzers weet ik niets.
Groeten,
Vincent
Mijn getunede XC90 D5 MX06 (185pk->218pk / 400nM->480nM) heeft volgens de TüV dezelfde "Abgaseigenschaften" als de standaardversie. In D (waar ik woon) moet je dit in je autopapieren laten zetten o.b.v. een zog. Allgemeine Betriebs Erlaubnis (ABE). Ook is het belangrijk voor de "Umweltplakette" (een stickertje op je voorruit waarmee je wel/niet in bepaalde "milieuzones" mag rijden). In D zijn ze hier behoorlijk streng op. De verzekering deed ook niet moeilijk over de aanpassing (officieel gemeld).
Ik ben zeer positief over het resultaat: duidelijk meer vermogen, evenveel milieubelasting en -omdat mijn tuner de oorspronkelijke ECU er in laat zitten (tuningkit is hier een extra kastje met stekker ernaast)- geen foutmeldingen bij de dealer en -als je wilt- kun je hem zelf weer terugzetten naar standaard. De topsnelheid vind ik minder belangrijk; volgens de TüV +3km/h. Van eventele begrenzers weet ik niets.
Groeten,
Vincent
Volvo XC90 D5 Executive MY06, Full Options, Geartronic 6, Servotronic, Black Sapphire Metallic, Antraciet Soft-Leder, 18inch LM Nereus (zomer), 17inch LM Neptune (winter), RSE (2x Monitor), Premium Sound, DSP, Subwoofer, BLIS, Aluminium roofrails, Sidebars, donkere ruiten, dakspoiler, Park assist, open dak, Bi-Xenon, electrische stoelen met stoelgeheugen en stoelverwarming, Dension Gateway 500 iPod, Aux, USB Interface, Tuned 218pk/480Nm, 7-Seater
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27170
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hier ben ik het mee eens ja.gevanje schreef:Als minder pk's en koppel zondermeer minder verbruik betekent, waarom is een 130 pk versie (2.4 d) dan onzuiniger dan de 163 pk versie. Toegegevens verbruik wordt door vele zaken en stand van de rechtervoet bepaald maar een kennis van mij rijdt een 130 pk versie van de s60 en ik de 163 pk. Beide auto's hebben een geartronic maar de mijne is toch behoorlijk zuiniger. Hier lijkt minder dus meer (verbruik) te betekenen.
Ik had hiervoor een S60 (oude) D5 met 163 Pk en rijd nu een V50 met 2.0D die minder vermogen heeft en iets minder koppel.
Maar deze verbruikt met dezelfde rijstijl toch wat meer diesel dan mijn oude S60.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 24.07.2008 - 23:32
eddy3 schreef:Rica nog eens aanspreken,in geval van nieuws hierontrend zou U het ons hier dan willen meegeven??Alvast bedankt!!
Hoi Eddy: gen nieuws van Rica!
Kijk even op de site van fasttech: zij bevestigen hun ervaringen op http://www.fasttech.nl/index.php?id=89& ... 5d4566c43a
V70 Fasttech maatwerk +220 pk 2.4D5 kinetic profesional pack + full pdc MY2009 oyster grey electrische achterklep privacyglass rondom 2 brillenhouders 5 sunblinds familiyline audioline estateline trekhaak ipodcable bagage separatie systeem
Volvo V70 2.4D
Peugeot 2.0 HDI SW
Volkswagen passat 85kw
Seat Toledo 81kw
Volvo V70 2.4D
Peugeot 2.0 HDI SW
Volkswagen passat 85kw
Seat Toledo 81kw
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Toch heb ik mijn twijfels bij deze stelling Eddy. Mijn S60 D5 (2002) loopt na Fasttech chip precies even hard als voor de chip, nl 225 km/h op de teller. Geen streep harder. Uiteraard is hij er wel sneller met de chip. Een diesel wordt op toerental begrensd door de inspuitpomp. Ik denk niet dat een tuner daar iets aan kan (of wil?) veranderen.
Overigens loopt mijn auto met Fasttech chip onvoorstelbaar hard, en dan bedoel ik natuurlijk niet de topsnelheid, maar de acceleratie.
Overigens loopt mijn auto met Fasttech chip onvoorstelbaar hard, en dan bedoel ik natuurlijk niet de topsnelheid, maar de acceleratie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Hartog kan het wel...eddy3 schreef:Bedankt Peter-V70.Zie bij fasttech ook dat alleen bij de oudere modellen begrenzing kan verwijderd worden.Zonde!grtn.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk niet bij een eerste serie D5.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Denk het toch wel,kan een lichte verhoging aan,tot voor de rode zone.Ken genoeg tuningsbedrijven die begrenzing kunnen verwijderen,maar NIET bij de nieuwe V70 en S80.Is zeker niet motorafhankelijk.In de S60 D5 185pk bv,is geen enkel probleem,maar diezelfde in S80II of V70III,dat is wat anders,dan moeten ze allemaal passen.Ik denk niet bij een eerste serie D5.
_________________
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 24.07.2008 - 23:32
Hartog kan het wel...[/quote]
Fijn dat het kan, ik had het ook al begrepen, maar tegen welke prijs???? 1500 euro!! Dit is echte waanzin.
Fijn dat het kan, ik had het ook al begrepen, maar tegen welke prijs???? 1500 euro!! Dit is echte waanzin.
V70 Fasttech maatwerk +220 pk 2.4D5 kinetic profesional pack + full pdc MY2009 oyster grey electrische achterklep privacyglass rondom 2 brillenhouders 5 sunblinds familiyline audioline estateline trekhaak ipodcable bagage separatie systeem
Volvo V70 2.4D
Peugeot 2.0 HDI SW
Volkswagen passat 85kw
Seat Toledo 81kw
Volvo V70 2.4D
Peugeot 2.0 HDI SW
Volkswagen passat 85kw
Seat Toledo 81kw
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je een diesel stuk wilt hebben moet je hem in het rode gebied laten lopen. Onbelast haalt een diesel zijn maximum toerental, en dat ligt al net tegen het rode gebied aan. Als je een D5 op topsnelheid test loopt hij inderdaad tegen de "begrenzer" aan. Hij gaat dan 210 km/h, op de teller 225. Dan staat de toerenteller bijna in het rood. Lijkt me waanzin om die grens te verleggen. Misschien dat een tuner hier iets over kan zeggen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Beste edraket:helemaal waar wat je zegt,wanneer het de D5 163pk met 5bak betreft!Bij 2.4d 163pk 6bak is dit helemaal wat anders:haal topsnelheid (begrensd)in 5de bij ong.4150 toeren,in 6de ligt toerental zelfs duidelijk onder 4000toeren,is dus een HELE grote ruimte om begrenzing te verleggen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dan wel ja. Maar is de auto met 6 bak echt begrensd op snelheid, of haalt hij geen hogere top vanwege ontbrekend vermogen om harder te gaan?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95