Ik heb sinds een paar weken een nieuwe D5 met 6-bak. Wat mij nu opvalt bij deze lage temperaturen is dat de eerste en tweede versnelling met wat kracht ingelegd moeten worden. Voorheen een D5 met 5-bak gehad die dit verschijnsle niet had.
Na een paar kilometer ( als e.e.a. wat is opgewarmd) gaat alles lekker soepel.
Is dit een normaal verschijnsel?
Stroeve bak
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ik heb ook een D5 vijf bak, en ik schakel ook wat zwaarder als ie koud is. Het zal er wel bijhoren, is ook een grote versnellingsbak 
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Heb het zelfde probleem met mijn D5 vijfbak, soms ook lastig in de achteruit te krijgen als het koud is.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ja, lekker is dat. Kost een halve dag sleutelen als ik het goed heb?
Laat maar.
Laat maar.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Ja, dan maar wat stroever.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 09.11.2005 - 14:51
je hoeft het ook niet te verhelpen, maar niet gaan zeuren als na een tijdje je synchromesh ringen herrie gaan maken bij het schakelen.
je kopelingsplaat blijft nu namelijk gedeeltelijk tegen je vliegwiel aanlopen waardoor de bak inwendig niet stil komt te staan om over te schakelen. je synchromesh ringen kunnen bij dat toerental je tandwielen niet gelijkrichten (beetje simpel uitgelegd) en je drukt (LEES: forceert) hem in z`n versnelling.
en na een tijd ga je het welbekende "tanden poetsen" krijgen bij het schakelen. en geloof me. er zijn je er al genoeg voorgegaan.
je kopelingsplaat blijft nu namelijk gedeeltelijk tegen je vliegwiel aanlopen waardoor de bak inwendig niet stil komt te staan om over te schakelen. je synchromesh ringen kunnen bij dat toerental je tandwielen niet gelijkrichten (beetje simpel uitgelegd) en je drukt (LEES: forceert) hem in z`n versnelling.
en na een tijd ga je het welbekende "tanden poetsen" krijgen bij het schakelen. en geloof me. er zijn je er al genoeg voorgegaan.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s 

- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
na ja, zo erg is het ook weer niet. Ik heb er net een nieuw vliegwiel en koppeling en drukgroep in zitten. Ik neem aan dat ze die splines van de prise-assen ook meteen ff gesmeerd hebben????
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 09.11.2005 - 14:51
prise-AS. het is er 1Ik neem aan dat ze die splines van de prise-assen ook meteen ff gesmeerd hebben????

en ja die zullen ze heus wel gesmeerd hebben.
en ik weet niet wat je bedoelt met: zo erg is het ook weer niet???
als je bak herrie gaat maken kost het je een bakrevisie of een nieuwe en dus beduidend meer.
en voorkomen is beter dan genezen.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s 

- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Die bak schkelt gewoon als de brandweer. Alleen nu met dit rotte koude weer lijkt het alsof je met iets meer overtuiging moet schakelen. Dit met name in de eertse en tweede versnelling. Eenmaal warm gaat het gewoon goed
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
Ik geloof dat zo'n beetje alle auto dat hebben met deze weersomstandigheden. Ik laat 'm 's morgens gewoon ff een paar minuutjes lopen (kan ik ondertussen mijn tanden van mijn gebit poetsen
)
Is-ie meteen van binnen lekker opgewarmd, geen ramen krabben en schakelen als een automaat

Is-ie meteen van binnen lekker opgewarmd, geen ramen krabben en schakelen als een automaat
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Dat doe ik ook hoor! In onze regio kan dat nog zonder dat ze je auto meteen meenemen
Alleen: Slecht voor het milieu en moter..maar wel comfortabel.
Elke winter droom je dan weer van een standkachel
Alleen: Slecht voor het milieu en moter..maar wel comfortabel.
Elke winter droom je dan weer van een standkachel
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
- Locatie: Arnhem
Bij de garage geweest en de klacht voorgelegd. Volgens hun moet i.d.d. de prise-as gesmeerd worden. Kost al met al 6,5 uur werk. Gelukkig gebeurt dit onder garantie.
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
- interceptor
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58
is dit zo ?Bij de garage geweest en de klacht voorgelegd. Volgens hun moet i.d.d. de prise-as gesmeerd worden. Kost al met al 6,5 uur werk. Gelukkig gebeurt dit onder garantie.
Ik heb het ook voor , maar enkel als het erg koud is !
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
sjoebert schreef:oplossing is om de splines van de prise as te smeren en hij schakelt warm EN koud weer zo soepel als wat.... maarja. dan moet wel de bak eraf..
Die mogen niet gesmeerd worden,er zit een speciale coating op die assen en zeer zeker geen kopervet of iets in die richting gebruiken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
interceptor schreef:is dit zo ?Bij de garage geweest en de klacht voorgelegd. Volgens hun moet i.d.d. de prise-as gesmeerd worden. Kost al met al 6,5 uur werk. Gelukkig gebeurt dit onder garantie.
Ik heb het ook voor , maar enkel als het erg koud is !
Dat was zeer zeker geen dealer waar je dit advies kreeg????
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die bakken gaan nooit stuk,het is een kwestie van de juiste olie te gebruiken.sjoebert schreef:je hoeft het ook niet te verhelpen, maar niet gaan zeuren als na een tijdje je synchromesh ringen herrie gaan maken bij het schakelen.
je kopelingsplaat blijft nu namelijk gedeeltelijk tegen je vliegwiel aanlopen waardoor de bak inwendig niet stil komt te staan om over te schakelen. je synchromesh ringen kunnen bij dat toerental je tandwielen niet gelijkrichten (beetje simpel uitgelegd) en je drukt (LEES: forceert) hem in z`n versnelling.
en na een tijd ga je het welbekende "tanden poetsen" krijgen bij het schakelen. en geloof me. er zijn je er al genoeg voorgegaan.
Verdiep je is goed in de versnellingbakmaterie van Volvo,alvorens zulke adviezen te geven over het smeren van de prise-as enz enz..
- nieuwedaf V70
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 22:19
Elvis21, je hebt het niet met de 3e versnelling? zie mijn topic