kapotte toeters en draden doorgebrand, bekend 4xx kwaaltje?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Heb 2 bijna dezelfde auto's Een volvo 460 1.8 van modeljaar 95 en eentje van modeljaar 94. Die van 94 heeft mijn broer nu. Heb die wagen 6 jaar gehad en vorig jaar overgestapt op die van modeljaar 95.

Maar iig, bij beide wagens zijn de toeters in het afgelopen jaar gesneuveld.

Constateerde dat regelmatig de toeters het niet deden en dat een zekering sprong, ik de zekering braaf vervangen en maand later weer raak. Toeter deed het gewoon iedere keer weer naar het vervangen van die zekering. Mijn broer had hetzelfde probleempje.

Dacht ach, zal wel een 4xx kwaaltje zijn. Zoals de verlichting van de toerentalmeter, wat sporadisch werkt of bij een goede tik op het dashboard geven. Hebben ook beide auto's. Maar naar verloop van tijd sprong de zekering niet meer, maar deed de toeter het ook niet meer. Toen onder de auto geklommen en zag dat de isolatie op een plek weg was en er groene oxidatie op de koperdraden zat. Bij beide auto's zelfde geconstateerd. Natuurlijk niet op het zelfde moment, die van mn broer begon paar maanden later moeilijk te doen

Iig nu de draden een stuk vervangen, gesoldeerd, krimpkous geplaatst en nieuw stuk isolatie tape eromheen gedraaid. Doodleuk oude toeters aangesloten en ja hoor ze doen beide niks meer.

Denk dat het sterven van de toeters samen hangt met het doorsmelten van de draden. Teveel belasting ofzo?

Geen idee, maar rij verder nog een volvo 240 en had daarvan nog reserve toeters liggen.

Dus mijn 460 is nu voorzien van het welbekende volvo 240 geluid.
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ik denk dat de constructie van de claxon in de 480 en 440/460 hetzelfde is.
Bij mijn 480 heb ik ook de claxons een keer moete vervangen. Ze klonken net alsof ze verzopen waren. na het aansluiten van de nieuwe was het weer vers kabaal. Ik haalde ze bij de standaard onderdelenboer, automaterialenzaak. Ze werken prima en gaan weer een tijdje mee.
Bij mij was de bedrading wel helemaal oke!
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De claxons zitten op een erg kwetsbare plek, vol in het opspattende water en pekel. Daardoor hebben ze erg veel te lijden en is het niet zo vreemd dat ze op een gegeven moment de geest geven. Meestal roest de toeter van binnen vast, regelmatig ff toeteren houdt ze in conditie!
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Daarom heb ik maar een mooie luchthoorn erop gezet! :D Niet dat de normale claxon kapot is maar luchthoorn klinkt wat beter.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik denk dat dit een typisch geval is van hongerige marters en lekker kabels..... Als bedrading nergens langs af schuurt wrodt die op 10 jaar echt niet zo poreus of slecht dat de isolatie ervan af valt.

Even opnieuw isoleren met krimpkous of even nieuw draad.

Op die toeters zitten vaak schroefjes , even uit elkaar halen, waarshcijlijk dit de plaat vast geroest. Ik denk dat door de constructie dan ook een hoge stroom getrokken wordt, vandaar het doorsmelten van je zekeringen. Schoonmaken en hoppa.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

dat klinkt inderdaad bekend.bij mij was ook 1 v/d toeters verzopen.met als gevolg inderdaad elke keer een kapotte zekering.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Ik heb bij elke 4 serie behalve de turbo het probleem ook gehad, soms wel 2 keer per jaar.

Dus denk een typisch Volvo kwaaltje :)
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
paco50
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.04.2008 - 20:23
Locatie: leeuwarden

ik heb e net een nieuwe toeter onder van Hella kostte 16 euro.
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Precies, zo heb ik het ook altijd opgelost.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

heb ze onder verschillende 460's uitgeschroeft die hoog op de stapel lagen op de sloop. Die op de grond stonden waren de toetsers helemaal van weggerot. Ze staan namelijk zonder velgen rond.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”