De beide remlichten van mijn S60 uit '01 werken niet meer, echter mijn derde remlicht werkt wel.
Ik heb in de zekeringbox onder de motorkap de remlichtschakelaar-zekering van 5A gecontroleerd en die is goed.
In de zekeringbox onder de kofferbak heb ik de remlicht-zekering van 15A gecontroleerd en die is ook goed.
Daarna beide lampen vervangen en die zijn ook goed.
Nu zag ik in een topic over de V70 2007 met hetzelfde probleem dat hij het had opgelost door het relais te vervangen dat alleen de bereiken is door het zijpaneel in de kofferbak te demonteren..
Nu is mijn vraag:
Zou dit nu bij mijn S60 ook het geval zijn of zou het nog iets anders kunnen zijn???
Edit:
Nou, weinig medewerking van de Volvo-dealer.. "relais gaat bijna nooit kapot dus je moet maar gaan meten.. succer ermee!" Klik...
Remlichten werken niet, 3e remlicht wel
-
- 4th Gear member
het probleem is zeker het relais! ik heb hetzelfde tijdens mijn vakantie meegemaakt, nieuw remlicht relais erin en opgelost...moet wel zijpaneel demonteren om erbij te kunnen.
-
- 4th Gear member
Als het goed is krijg je elke keer als je het rempedaal intrapt de melding....Controleer Remlicht....
Ik ben er ook even mee bezig geweest voordat het opgelost was, lampen vervangen, zekeringen etc.....
Ik ben er ook even mee bezig geweest voordat het opgelost was, lampen vervangen, zekeringen etc.....
-
- 1st Gear member
Ik heb vandaag een relais opgehaald (besteld op kenteken) maar dat blijkt niet de goede te zijn.
Ik mis een pootje en volgens de computer van de dealer moest hij op positie 15, maar daar zat niets.
Heb mijn chassisnr doorgebeld en nu gaan ze aan de hand daarvan het schema ophalen.
Morgen hoor ik meer, en jullie dus ook!
@Hans: Inderdaad krijg ik die melding! Ik hoef trouwens geen zijpaneel te demonteren, alleen het luikje te openen (zelfde als voor lampen de wisselen).
Ik mis een pootje en volgens de computer van de dealer moest hij op positie 15, maar daar zat niets.
Heb mijn chassisnr doorgebeld en nu gaan ze aan de hand daarvan het schema ophalen.
Morgen hoor ik meer, en jullie dus ook!
@Hans: Inderdaad krijg ik die melding! Ik hoef trouwens geen zijpaneel te demonteren, alleen het luikje te openen (zelfde als voor lampen de wisselen).
-
- 4th Gear member
Weet niet precies hoe het bij de s60 zit, bij een v70 moet je het relais demonteren. Het is een niet veel voorkomend probleem, mijn dealer beweerde eerst ook dat het geen relais kon zijn en bij Marans Volvo onderdelen was het probleem ook niet bekend. Het is vaag met remlichtrelais bij Volvo.... ik had een blauw relais erin zitten! Dit had men bij Marans nog nooit gezien! Ook een apart type nummer stond er op het relais, volgens Vadis wel een remlicht relais....een ander wel regulier remlicht relais open gemaakt en was van binnen technisch identiek! Dat relais erin gezet den de zaak werkt weer als vanouds!
Het is wel goed dat volvo het circuit voor 3e remlicht en de overige lampen gescheiden heeft....werkt er tenminste nog iets!
Bij mij deed het probleem zich voor in Oostenrijk... na een pauze kreeg ik telkens de melding. Ik ben er toch (voorzichtig, rekening houden met verkeer erachter) mee doorgereden en heb het thuis opgelost.
Het is wel goed dat volvo het circuit voor 3e remlicht en de overige lampen gescheiden heeft....werkt er tenminste nog iets!
Bij mij deed het probleem zich voor in Oostenrijk... na een pauze kreeg ik telkens de melding. Ik ben er toch (voorzichtig, rekening houden met verkeer erachter) mee doorgereden en heb het thuis opgelost.
-
- 4th Gear member
Het remlicht relais heeft 4 aansluitingen...... had je een relais met 3 aansluitingen? heel vreemd....een relais heeft volgens mij altijd 4 pootjes.
Ik heb even in de auto gekeken, heb namelijk nu van alle soorten relais die in de REM (achterste module) zitten een reserve exemplaar.
Het type nummer van mijn oude blauwe remlicht relais was 8663490 en deze kan zonder problemen vervangen worden door een zwarte met type 8651661. Dit is ook het type dat meeste voorkomt.
Ik heb mijn blauwe relais bekeken en doorgemeten en normaal verwacht je van een relais dat de contactpunten inbranden, die zagen er nog als nieuw uit! Het probleem is dat het spoeltje in het relais defect is.
Ik heb even in de auto gekeken, heb namelijk nu van alle soorten relais die in de REM (achterste module) zitten een reserve exemplaar.
Het type nummer van mijn oude blauwe remlicht relais was 8663490 en deze kan zonder problemen vervangen worden door een zwarte met type 8651661. Dit is ook het type dat meeste voorkomt.
Ik heb mijn blauwe relais bekeken en doorgemeten en normaal verwacht je van een relais dat de contactpunten inbranden, die zagen er nog als nieuw uit! Het probleem is dat het spoeltje in het relais defect is.
-
- 1st Gear member
Het relais dat ik kreeg had inderdaad 4 pootjes, alleen welk relais ik er ook uittrok, ze hadden allemaal 5 pootjes :!:
Rond 4 uur vanmiddag weet ik meer!
Ow ja, ik hoef niets te demonteren, het relais zit gewoon bij de zekeringbox.
Rond 4 uur vanmiddag weet ik meer!
Ow ja, ik hoef niets te demonteren, het relais zit gewoon bij de zekeringbox.
-
- 4th Gear member
Heel erg vreemd! 5 pootjes, lijkt me haast onwaarschijnlijk....een relais heeft namelijk 2 pootjes nodig voor de spanning die erop komt om de "schakelaar" te bekrachtigen....en dan 2 aansluiting voor het doorgeven van het signaal....totaal 4!
Lijkt me ook sterk dat de REM module, waarin alle relais zitten van een s60 compleet anders is dan voor een v70!
Je hebt dus blijkbaar een relais met 4 pootjes gehad en je denkt er 5 nodig te hebben?
Heb je een ingevoerde auto met allerlei afwijkingen?
Lijkt me ook sterk dat de REM module, waarin alle relais zitten van een s60 compleet anders is dan voor een v70!
Je hebt dus blijkbaar een relais met 4 pootjes gehad en je denkt er 5 nodig te hebben?
Heb je een ingevoerde auto met allerlei afwijkingen?
-
- 4th Gear member
hi,
Ik heb bij mij nog even gekeken. Je hebt gelijk bij mij zitten er ook een aantal relais met 5 pootjes in! MAAR het remlicht relais heeft er echt maar 4! Dus ik vrees dat je toch het goede relais gehad hebt en TOCH een zijpaneel los moet halen om erbij te kunnen..... De relais die ik zie zonder het zijpaneel eraf te halen hebben ook 5 pinnetjes....maar hier zit hem remlicht relais dus niet bij!
Ik heb bij mij nog even gekeken. Je hebt gelijk bij mij zitten er ook een aantal relais met 5 pootjes in! MAAR het remlicht relais heeft er echt maar 4! Dus ik vrees dat je toch het goede relais gehad hebt en TOCH een zijpaneel los moet halen om erbij te kunnen..... De relais die ik zie zonder het zijpaneel eraf te halen hebben ook 5 pinnetjes....maar hier zit hem remlicht relais dus niet bij!
-
- 4th Gear member
Het relais met 4 pootjes die je van de dealer gehad hebt zal waarschijnlijk toch goed zijn, je kijkt alleen op de verkeerde plaats in de REM module.
-
- 1st Gear member
Hoi Hans,
Sorry voor late reactie, heel de dag druk bezig geweest...
Het is opgelost!
Er zitten inderdaad af-fabriek relais in met 5 pootjes waarvan er 1 overbodig is, dus die heb ik vervangen met het relais dat ik gisteren al had (4 pootjes dus).
Bij een S60 kun je er zo bij, zit gewoon rechts op de zekeringbox op positie 5.
Je hoeft dus niets te demonteren.
Kosten:
10 Euro....
Sorry voor late reactie, heel de dag druk bezig geweest...
Het is opgelost!
Er zitten inderdaad af-fabriek relais in met 5 pootjes waarvan er 1 overbodig is, dus die heb ik vervangen met het relais dat ik gisteren al had (4 pootjes dus).
Bij een S60 kun je er zo bij, zit gewoon rechts op de zekeringbox op positie 5.
Je hoeft dus niets te demonteren.
Kosten:
10 Euro....
- obelix
- 2nd Gear member
Om deze oude post compleet te maken:
Er is in 2004 een terugroep aktie geweest voor precies deze relais.
Men zou deze dus kosteloos moeten hebben vervangen tijdens een willekeurige onderhoudsbeurt.
zie link: http://www.v70xc.com/resources/how-to/p ... cement.pdf
Gaat om relais RMI 5 en 6
5=remlichten
6=mistlamp
Ging volgens terugroep aktie nr 131 om de V70/V70XC vanaf 2001.
bij mijn V70 zat er ook een blauw relais in waarbij de inwendige contacten los lagen. dingen kosten €4 tot €10.-
artikel nummer is inderdaad 8651661
p.s. je kan altijd (V70) RMI5 en 6 wisselen om te testen of ze het dan wel doen.
je mist licht doet het dan alleen even niet.
Er is in 2004 een terugroep aktie geweest voor precies deze relais.
Men zou deze dus kosteloos moeten hebben vervangen tijdens een willekeurige onderhoudsbeurt.
zie link: http://www.v70xc.com/resources/how-to/p ... cement.pdf
Gaat om relais RMI 5 en 6
5=remlichten
6=mistlamp
Ging volgens terugroep aktie nr 131 om de V70/V70XC vanaf 2001.
bij mijn V70 zat er ook een blauw relais in waarbij de inwendige contacten los lagen. dingen kosten €4 tot €10.-
artikel nummer is inderdaad 8651661
p.s. je kan altijd (V70) RMI5 en 6 wisselen om te testen of ze het dan wel doen.
je mist licht doet het dan alleen even niet.
Nu: V70 My 11 III Professional-line.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
- ivoandriessen
- 5th Gear member
Klein schopje....
Dankzij dit topic een hoop gezoek en gepiel bespaard gebleven.
Opeens kreeg ik de melding controleer remlicht in de BC. Remlichten niets mee aan de hand, bij controle bleken ze het soms wel en soms niet te doen.
Inmiddels een nieuw relais gehaald, echter met nummer 9441161 (€ 13,80 in de BTW). Even afwachten of deze het ook doet anders maar de 8651661 halen morgen.
De hierboven genoemde terugroep actie was echter niet voor Nederland. De dealer kon niets terugvinden in het systeem. In de PDF staat ook dat het voor Amerika en Canada gold.
Dankzij dit topic een hoop gezoek en gepiel bespaard gebleven.
Opeens kreeg ik de melding controleer remlicht in de BC. Remlichten niets mee aan de hand, bij controle bleken ze het soms wel en soms niet te doen.
Inmiddels een nieuw relais gehaald, echter met nummer 9441161 (€ 13,80 in de BTW). Even afwachten of deze het ook doet anders maar de 8651661 halen morgen.
De hierboven genoemde terugroep actie was echter niet voor Nederland. De dealer kon niets terugvinden in het systeem. In de PDF staat ook dat het voor Amerika en Canada gold.

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015