Ruis door speakers/brandstofpomp?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
VolvoGuy
1st Gear member

Goedemiddag iedereen , ik heb een vraagje wat betreft de brandsotfpomp..
Ik heb een paar dagen terug rockford audio geinstalleerd in mn 440 , alleen heb ik nu het veel voorkomende probleem van ruis door mn speakers meelopend op het toerental van de motor..(motor uit nergens last van)

Ik heb de massa goed gecontroleerd alleen nu schijnt het zo te zijn dat de brandstofpomp ook welleens wat storing kan geven als je daar je signaalkabel langs legt..

Dus nu de vraag.. Waar zit de brandstofpomp! :D

Mijn signaalkabel loopt via de rechterbovenkant/dak langs de rechterachterspeaker(die er niet in zit btw) naar beneden , de versterker in die in de kofferbak ligt.

Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen!
andere vermeldingen over mn ruis door de speakers zijn natuurlijk ook zeer welkom :wink:

Greetz Dennis.
wpee
5th Gear member

Brandstofpomp voor de injectie auto's zit in de brandstoftank.
Voor de carb versies zit deze tegen de nokkenas aan aan de achterzijde van het blok rechts.

Maar ik denk dat je beter de condensator van de ontsteking kunt vervangen.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
VolvoGuy
1st Gear member

wpee schreef: Maar ik denk dat je beter de condensator van de ontsteking kunt vervangen.

Wim
Het is een injectiemotor die ik heb...
Maar waarom zou die condensator vervangen moeten worden dan?
En waar zit die condensator precies? Sorry wil ff het fijne ervan weten :wink:

Maar de signaalkabel die gaat via de rechterbovenkant van het dak/plastic onder het gedeelte door waar de achterspeaker zit en bij het gedeelte waar normaal aan de linkerkant de antenne zit daar gaat ie ongeveer weer naar beneden de kofferbakt in... kan bijna niet storen op de pomp dan toch?

Bedankt voor je hulp iig.!
AndorabLe
4th Gear member
Contacteer:

Ik weet niet of ik het goed heb, maar die condensator die bedoeld wordt dient ter ontstoring zodat de rest van je boord-electronica geen last heeft.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
wpee
5th Gear member

Jep, en die condensator zit in de motorruimte tegen het schutbord.
Ongeveer tegenover de ruitenwissel.
Het is een klein "tonnetje" meestal alu-kleur van ongeveer 1cm diameter en 3cm lengte met 1 of 2 kabeltjes eraan. Dit kabeltje gaat naar de ontstekingsunit (bobine) toe.

De kans dat je speakers storen door storing op de speakerkabels is wel errug klein. Is de storing constant aanwezig en gaat de frequentie oomhoog en omlaag met het toerental of reageert de storing variabel van het toerental?
Wim

VolvoGuy
1st Gear member

alweer bedankt voor jullie reacties mensen ;)

Oke ik zal s naar die condensator gaan kijken... ding kost toch bijna niks denk dus is een kleine moeitte om te vervangen?

Ja ik schat de kans ook klein dat de storing komt door mn speakerkabels
De fiters liggen wel in de opbergbakjes van de deur , zo'n 10-15 cm van de speaker af maar als ik die verplaats hoor ik ook geen verschil in storing ofwat dus dat zal het ook niet zijn..

En ja de storing gaat mee met het toerental van de motor Wpee
dus ook constant op stationair toerental.

Ik heb ook de signaalkabel gechecked door een andere te verbinden via mn versterker naar de HU om te kijken of de signaalkabel ergens storing oppakt maar toen bleef het ook hetzelfde.

EN wat ik ook nog geprobeerd heb is om de massa(-) van de HU rechtstreeks op hetzelfde punt als de versterker massa te plaatsen(die zit onder de bout waar de achterbank vastzit) en dat mocht ook niet baten... en ja die is heeeel goed opgeschuurd ;)

Ik word er een beetje moedeloos van onderhand.
Maargoed ik krijg hulp en daar ben ik dankbaar voor! ;)

Groeten Dennis.
wpee
5th Gear member

Lijkt dus van de motor te komen en niet van de brandstofpomp. Bij mijn weten draait/loopt de brandstofpomp nl constant of onregelmatig, maar in ieder geval niet precies synchroon met motortoerental op en neer.

Check je condensator dus maar eens. Is inderdaad niet duur en ik denk de grootste kans van slagen. Onstekingen zijn ondingen en veroorzaken vaak storingen in de vromt van brommen of kraken.
Wim

VolvoGuy
1st Gear member

Ok daar zal ik morgen eens naar gaan kijken dan
Bedankt voor je hulp Wim!

Ik heb ook n beetje zitten lezen op showyoursound.nl en daar staat ook n hoop over aardlussen en een hoop mensen hebben er last van en veel krijgen het ook niet makkelijk weg!
Maar jouw (hopelijke) oplossing heb ik nog niet gehoord.

En nu ga ik mn nest in :D

Groeten Dennis
ArjenM
3rd Gear member

Ook moet je de signaalkabel en de plus kabel goed gescheiden houden. Ze mogen als het moet elkaar wel kruisen, maar niet langs elkaar liggen. Zo had ik bij mij vorige auto ook netjes links de plus en rechts de signaalkabel maar lag het in de kofferbak bij de versterker niet netjes. Je zou kunnen proberen - met draaiende motor en muziek aan - wat kabels te verschuiven bij de versterker en kijken of dat uitmaakt.

Wat je ook kunt doen is de autoradio (met de antenne eruit) uit de houder halen om te kijken of hij niet via een andere weg massa zoekt.
VolvoGuy
1st Gear member

Hoi Arjen , wat jij zegt heb ik allemaal geprobeerd maar het mocht helaas niet baten..
Ik heb die signaalkabel zelfs eruit gehaald en er eentje rechtstreeks vanuit de HU naar de versterker geplaatst en toen was de storing er nog..
En alle kabels liggen ook apart dus ik weet het ook ff niet meer.

Ik zal eerst s even naar die condensator gaan kijken ;)

Greetz Dennis.
sjoerdb
5th Gear member

als de storing mee gaat met het varieren van het motortoerental, zou het dan niet zo kunnen zijn dat het in de dynamo ligt? die gaat ook mee op dat ritme.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
VolvoGuy
1st Gear member

sjoerdb schreef:als de storing mee gaat met het varieren van het motortoerental, zou het dan niet zo kunnen zijn dat het in de dynamo ligt? die gaat ook mee op dat ritme.
Dat is waarschijnlijk de bron van het probreem ja , maar de vraag is hoe het weg te krijgen is?
dat van die condensator ga ik morgen proberen hoewel ik m niet kan vinden!
Iemand misschien duidelijke uitleg daarover watn bij het schutbord in de motrorruimte kan ik nergen zon condensatortje vinden :roll:
VolvoGuy
1st Gear member

Ik heb vandaag de signaalkabels eruit getrokken en ze ''zwevend'' tussen de stoelen gehangen en het probleem was er nog steeds..

Daarna heb ik dus van een maat van me een andere rockford (800watt) eraan gehangen en die is dus iets zwaarder maar het ruisen is nu wel weg!
het ligt dus waarschijnlijk aan de versterker...
Damn it;)
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

En we hebben weer een rijdende discotheek :p
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
VolvoGuy
1st Gear member

Wiebe schreef:En we hebben weer een rijdende discotheek :p
Haha , nou dat valt ook wel weer mee, die versterker van mezelf is 500 watt en daar zit op aangesloten 2 speakers in de deuren,2 tweeters en een subwoofer achterin :roll:

Ik ben ook meer iemand van mooi en eventueel hard dan dat het alleen maar zo hard mogelijk hoeft te gaan :wink:
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”