Volvo Persbericht: Nieuwe 6 in lijn voor Volvo S80

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gesloten
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40423
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo ontwikkelt nieuwe motoren in eigen huis

Nieuwe zes-in-lijn voor Volvo S80

• Uiterst compact ontwerp
• 3.192 cc, 238 pk, 320 Nm
• Voorzien van VCT, CPS en VIS
• Start productie: eind maart 2006

Beesd, 31 januari 2006 – Volvo presenteert een compleet nieuwe S80. Daarbij past een compleet nieuwe zescilinder motor. Een zes-in-lijn met een geheel nieuw concept dat borg staat voor hoge prestaties en lage verbruikscijfers en emissies. En dat in een zeer compact blok. Dwarsgeplaatst. Met alle voordelen van dien.

De nieuwe zescilinder-in-lijn is bij Volvo in eigen huis ontwikkeld en is bijzonder compact gebouwd. Het blok is geheel van aluminium en heeft een groter slagvolume dan zijn voorganger, de 2,9-liter zescilinder. Met een inhoud van 3,2 liter (exact 3.192 cc) levert de nieuwe zespitter een vermogen van 238 pk (42 pk meer) en een maximumkoppel van 320 Nm (een stijging van 40 Nm). “Het compacte ontwerp van de motor is onder meer het gevolg van onze wens om rekening te houden met de inbouw van Volvo’s nieuwe zestraps automatische transmissie”, aldus Derek Crabb, Vice President Powertrain van Volvo Cars. “De complete aandrijflijn is van meet af aan samen met de nieuwe auto ontworpen, om zo tot een harmonieus geheel te komen.”

Twee motoren in één
De nieuwe zes-in-lijn is opgebouwd uit een reeks technisch uiterst hoogwaardige componenten. Een geavanceerd kleppenstelsel en een variabel inlaatsysteem zorgen ervoor dat de motor bij ieder gewenst toerental efficiënt oppakt, wat zich vertaalt in uiterst alerte reacties en prestaties bij iedere beweging van het gaspedaal. Terwijl de motor tegelijkertijd bijzonder zuinig met de brandstof omspringt. Het kleppenstelsel omvat aan de inlaatkant VCT (Variable Cam Timing) en CPS (Cam Profile Switching); twee sleutelfuncties waar het gaat om rijgemak, souplesse en flexibiliteit.

“In principe is er bij Cam Profile Switching sprake van twee motoren in één”, legt Derek Crabb uit. “We kunnen met deze nieuwe zescilinder de wensen van twee qua rijgedrag totaal verschillende typen automobilisten in één en dezelfde motor verenigen. Zowel degene die echt alles uit zijn auto wil halen wat betreft prestaties, als de wat meer op rust, comfort en zuinigheid ingestelde rijder is bij deze motor aan het juiste adres.”


VIS (Variable Intake System) is een ander systeem om het de automobilist naar de zin te maken. De motor is daartoe uitgerust met twee gaskleppen die het volume van het inlaatspruitstuk automatisch aanpassen aan de rijomstandigheden. En daarmee constant een optimale koppelkromme opwekken, zodat bij ieder toerental, dus over een breed gebied, de juiste trekkracht voorhanden is. “Op die manier kunnen we onder alle omstandigheden het uiterste uit de motor halen, ” aldus Crabb.

Veiligheid voorop
Het compacte formaat van de nieuwe zescilinder draagt ook bij aan de veiligheid van zowel de inzittenden als andere betrokkenen bij een eventuele aanrijding. Met een lengte van 625 millimeter is de dwarsgeplaatste zes-in-lijn slechts 6 millimeter langer dan Volvo’s vijfcilindermotor. “Een compact formaat van de motor draagt in hoge mate bij aan het veiligheidsaspect van een auto. In de eerste plaats voor de inzittenden. Volvo-motoren zijn altijd dwarsgeplaatst, waardoor er een grotere kreukelzone ontstaat en de motor bij een botsing de ruimte heeft om zich naar achteren te verplaatsen, zonder in het inzittendencompartiment door te dringen. Daarnaast komt die kreukelzone ook ten goede – als botsenergie absorberend element – aan weggebruikers met wie de auto in het geval van een frontale crash in aanraking komt,” aldus Crabb.

Made in Wales
De door Volvo ontwikkelde nieuwe zescilinder wordt gebouwd in Ford’s geavanceerde motorenfabriek in Bridgend, Wales. De fabriek heeft sinds 2001 reeds 10 miljoen motoren gebouwd. De laatste jaren heeft Ford aanzienlijk geïnvesteerd om te kunnen voldoen aan de eisen van Ford’s Premium Auto Group (PAG), die naast Volvo ook Land Rover, Jaguar en Aston Martin bedient. Crabb: “Bridgend is een vooraanstaande productiefaciliteit voor Volvo. De fabriek bouwt veel van de zes- en achtcilindermotoren voor de verschillende merken van PAG.” De nieuwe Volvo zescilinder die in Bridgend wordt gebouwd, is overigens compleet ontworpen en ontwikkeld door Volvo. De serieproductie van de Volvo-zescilinder wordt eind maart 2006 gestart.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gesloten

Terug naar “Volvo Nieuws”