Ik zit er al een tijdje aan te denken mijn achterveren te vervangen, hij zakt immers behoorlijk door bij belading en ik hoor regelmatig mijn trekhaak het wegdek schrapen als ik over een hobbeltje rijd. Daarbij komt dat passagiers achterin klagen dat ze behoorlijk misselijk worden van de deining (voorin geen last).
Nu zit ik dus wat rond te kijken naar veren maar het lijkt alsof een complete set (4x) verlagingsveren maar rond de 120 euro kost (verschillende sites waaronder verlagings-veren.nl) terwijl ik voor losse "normale" achterveren rond de 80 à 90 euro per stuk moet neerleggen (sites als hbase.nl).
Zit ik nu verkeerd te kijken of klopt dit?
En wat ik mij afvraag is hoe sterk die verlaagde veren dan zijn: het gaat mij namelijk niet om het verlagen, ik wil gewoon niet meer steeds de grond raken en het zou fijn zijn als eventuele passagiers wat comfortabeler zitten. Moet ik dan toch maar voor de duurdere gaan? Weet iemand ze ergens goedkoper?
Achterveren: verlagen of niet?
- SchoutenCC
- 5th Gear member
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Als je vaak met 3 of 4 man erin zit raad ik je zeker niet aan om verlagingsveren eronder te zetten. Kan je beter hulpveertjes achter monteren. Vaak zakt de achterkant door omdat de schokbrekers af zijn. Deze kostten nieuw niet veel. Zou dan voor rooie Koni's gaan.
- Iroll
- 6th Gear member
Als hij en over de grond schraapt en deint dan moet je en de veren en de schokdempers vervangen. Het schrapen wordt veroorzaakt door te slappe veren, het deinen door versleten schokbrekers. Verlaagde veren verminderen het comfort doordat ze minder makkelijk inveren maar verhogen de bochtsnelheid (wegligging) omdat het zwaartepunt lager komt te liggen van de auto. En het ziet er bovendien beter uit zo'n verlaagde 440! Achterschokbrekers zijn een stuk goedkoper dan de voorste.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Stel ik zou nieuwe (standaard) schokdempers monteren plus verlagingsveren, zou hij dan niet meer schrapen of zou hij dat (bij enige kilo's) toch nog wel doen simpelweg omdat hij lager ligt?
Is het trouwens verstandig om (indien verlaagd) alle vier de veren tegelijk te doen (omwille van evenwicht/recht liggen?) of kan ik ook wegkomen met het monteren van alleen de achterveren?
Is het trouwens verstandig om (indien verlaagd) alle vier de veren tegelijk te doen (omwille van evenwicht/recht liggen?) of kan ik ook wegkomen met het monteren van alleen de achterveren?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Ik heb trouwens inmiddels de volgende prijzen gevonden als zijnde goedkoopst, als iemand een nog betere deal weet hoor ik het graag 
Koni rood: extreme-carstyling.nl € 142,- voor een set
Standaard schokbrekers: estateservices.nl € 45,- per stuk
Verlagingsveren: verlagings-veren.nl € 120,- voor een set van 4 (v+a)
Standaard veren: estateservices.nl € 32,75 per stuk

Koni rood: extreme-carstyling.nl € 142,- voor een set
Standaard schokbrekers: estateservices.nl € 45,- per stuk
Verlagingsveren: verlagings-veren.nl € 120,- voor een set van 4 (v+a)
Standaard veren: estateservices.nl € 32,75 per stuk
-
- 5th Gear member
jah hij zal blijven schrapen denk ik!Stel ik zou nieuwe (standaard) schokdempers monteren plus verlagingsveren, zou hij dan niet meer schrapen of zou hij dat (bij enige kilo's) toch nog wel doen simpelweg omdat hij lager ligt?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Iroll
- 6th Gear member
Standaard schokbrekers en verlagingsveren is geen goede combi. De st. schokbrekers kunnen de verlagingsveren niet handelen en zullen snel verslijten. Rode of gele Koni's zijn dan aan te bevelen. Maar gele koni's zijn behoorlijk oncomfortabel, je nieren zullen het niet prettig vinden! Schrapen zal hij bij drempels ed eerder doen simpelweg omdat hij lager ligt. Maar verlagingsveren zijn ook veel harder geveerd, dus bij belasting zullen verlagingsveren minder ver inveren dan standaardveren. Het ligt er uiteraard aan hoever je hem gaat verlagen. ik zou niet verder gaan dan 25 a 30mm. Dan is er goed mee te leven en zal het schrapen meevallen. Je wegligging zal enorm verbeteren. Bovendien kan je de koni's instellen op demping. Om ze intestellen zul je ze wel moeten verwijderen. Voor zijn ze wel behoorlijk prijzig, ik denk iets van 2x zo duur als achter. En als je gaat verlagen zul je dit zowel voor als achter moeten doen.
-
- 2nd Gear member
Toevallig zie ik dat de vraag gesteld ook voor mij in aanmerking komt omdat ik met het zelfde probleem zit. Mijn trekhaak raakt niet de grond maar laatst reed de auto met 4 personen redelijk zwabberig over de weg.
Als je een achterschokbreker vervangt, is het dan verstandig om achter allebeide te vervangen? Links en rechts?
En moeten dan ook de veren vervangen worden?
(Of kan dat later ook nog).
Als je een achterschokbreker vervangt, is het dan verstandig om achter allebeide te vervangen? Links en rechts?
En moeten dan ook de veren vervangen worden?
(Of kan dat later ook nog).
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Een van beide vervangen is mogelijk. Houdt er dan wel rekening mee dat de kans heel erg groot is dat je binnen korte tijd de andere ook mag vervangen. Verstandiger is om beide schokdempers gelijktijdig te vervangen. (En als je dan toch bezig bent, kun je net zo makkelijk meteen de veren ook meenemen.)
Als je er echter maar een van de twee schokdempers vervangt heb je ook nog grote kans dat je een verschillend reagerend gedrag krijgt aan de linker en rechterzijde van de auto. (En dat lijkt me geen prettig iets.)
Als je er echter maar een van de twee schokdempers vervangt heb je ook nog grote kans dat je een verschillend reagerend gedrag krijgt aan de linker en rechterzijde van de auto. (En dat lijkt me geen prettig iets.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
-
- 2nd Gear member
En als je alleen eventueel alleeen achter doet? (of voor) Heeft dat nog consequensies? Als ik zo zelf nadenk lijkt mij dat niet.
Ik wil nieuwe schokdempers en veren omdat wintersport eraan komt. Dan is de auto natuurlijk veel zwaarder beladen.
Ik wil nieuwe schokdempers en veren omdat wintersport eraan komt. Dan is de auto natuurlijk veel zwaarder beladen.
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Alleen voor of alleen achter heeft voor zover ik weet geen vreemde ongewenste nare effecten tot resultaat. Hoogstwaarschijnlijk zijn die er wel als je alleen links of rechts doet.
1995 480 GT Turbo
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Een echte expert ben ik niet en zal ik ook nooit worden. Ik laat het sleutelen normaal gesproken over aan iemand die ervoor geleerd heeft.
1995 480 GT Turbo
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Dan denk ik dat ik voor mij het beste kan kiezen voor de standaard schokbrekers en veren - voor mij weegt het zwaarder niet elke keer te denken dat de achterkant eraf breekt dan om de 40mm (die je overal aangeboden ziet worden) optisch mooier te krijgen.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Contacteer:
Mijne is niet verlaagt maar ik raak telkens de onderkant als ik over een hobbel rij.. Zeer irritant. En nee ik rij er niet met een rotgang vanaf :p
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik heb met geen één van mijn 440's iets geraakt, en ik ga zelfs dwars door amsterdam met mijn verlaagde 440. Best bijzonder jullie verhaal dus.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Contacteer:
Snap er niks van,Hier raak ik af en toe de onderkant...
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
- Iroll
- 6th Gear member
Denk er wel aan dat als je nwe standaard veren monteert, je auto een stuk hoger komt te liggen dan nu met versleten veren. Als de veren verslijten en slapper worden zal je auto gaan zakken. Met verlaagde veren eronder zal het niet eens zoveel verschil maken qua hoogte. Maar de demping wordt wel beter waardoor die minder zal schrapen dan met de standaard versleten veren.Dan denk ik dat ik voor mij het beste kan kiezen voor de standaard schokbrekers en veren - voor mij weegt het zwaarder niet elke keer te denken dat de achterkant eraf breekt dan om de 40mm (die je overal aangeboden ziet worden) optisch mooier te krijgen
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Toendertijd met mijn 440 had ik er ook last van dat als er meerdere personen achterin zaten dat de wielen in de schermen aanliepen. Mogelijke oplossingen waren toen om er nieuwe achterveren op te zetten of om hulpveren te monteren. Ik heb toen voor dit laatste gekozen en dat is bijna 3 jaar lang goed bevallen. (Daarna is de 440 verkocht.)
Het enige waar je het aan kon zien dat er iets met de veren was gedaan was dat de achterkant een tweetal centimeters hoger stond als ervoor.
Het enige waar je het aan kon zien dat er iets met de veren was gedaan was dat de achterkant een tweetal centimeters hoger stond als ervoor.
1995 480 GT Turbo
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Veren en dempers zijn inmiddels besteld, ik laat z.s.m. weten of dit nou ook het probleem heeft opgelost... (maar wrsch. wel pas na de vakantie)