Wie heeft een idee?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Ik had dit onderwerp per ongeluk op het V70 forum geplaatst :oops:

Wie o wie kan mij helpen?

Mijn XC70 2.5T van begin 2003 heeft last van lichtjes hikken/inhouden bij toeren va 2500 tot het rode gebied bij snel optrekken. Sinds kort voel ik t inhouden/schokken ook met de cruise control bij constante snelheid.

Voor alle duidelijkheid, met de airco uit geeft geen verschil!

Even een rijtje van wat er allemaal aan is gedaan door de Volvo dealer (garantie):

*Drieweg klep vv
*Nieuwe software geladen
*Temp sensor (Intercooler) vv
*Drie flesjes Forthe (injectie?) cleaner gebruikt (niet in 1 keer!)
*LMM vv
*Injectoren vv
*Brandstof filter vv
*Bobines vv
*Bougies vv
*ECM vv

Het gasklephuis (ETM) vervangen heeft volgens de garage geen zin omdat er geen foutmelding is en dit het goede type gasklephuis is.
Ondanks het ontbreken van een foutmelding kan er toch een probleem zijn met het gasklephuis of zie ik dat verkeerd?

Ideeen en suggesties zijn zeer welkom daar de garage ook niet meer weet wat te doen....tenminste, dat zeggen ze!
Ik heb ook een mailtje naar Hartog tuning gestuurd om te kijken of hij eens op zoek kan gaan naar het probleem.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Zijn alle massa punten onder de moter ruimte al nagekeken en schoongemaakt?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20953
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb zelf met onze auto last gehad van valse lucht via de verbingsbuisjes tussen de kop en het inlaatspruitstuk. De motor liep niet echt lekker en leek wat schokkerig op bepaalde momenten.
De lambdasonde zag een arm mengsel en ging dus meer brandstof inspuiten om te compenseren. De oorzaak was dat er meer lucht werd aangezogen dan dat de LMM gemeten heeft en dus voor dat arme mengsel zorgde.

Probleem is inmiddels weg omdat ik de slangklemmen vaster heb gezet.

PS: 960 met B6254F
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gast

Goed laten checken op valse lucht.
De ETM kan (lichtelijk / begin van) defect zijn, zonder dat de Volvo dealer dit uit het systeem kan halen.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Morgen gaat de auto "weer" terug naar de garage.

Zal vragen of ze de massa punten na kunnen kijken.
Het verhaal van de valse lucht is ook een goeie en zeer aannemelijk icm de lambdasonde en LMM.

Bedankt heren!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

AlexV70 schreef:Goed laten checken op valse lucht.
De ETM kan (lichtelijk / begin van) defect zijn, zonder dat de Volvo dealer dit uit het systeem kan halen.
...en omdat ze niets vinden met het uitlezen vervangen ze 'm ook niet :(

Hopelijk leveren de bovenstaande ideeen iets op.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Ze hebben alle leidingen vanaf het luchtfilter onder druk gezet maar nergens een lek gevonden helaas.

Iemand anders suggereerde om de brandstofdruk bij de injectoren (belast en onbelast) na te laten kijken. Zal hier eens over informeren bij de dealer.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Spikes
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 05.07.2007 - 17:34

Misschien niet logisch, maar zou het ook aan de banden kunnen liggen? Die standaard Pirelli's zijn nogal eens verdacht.
Volvo 780 Bertone 2.3T MY90
Volvo XC70 2.5T MY06
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Spikes schreef:Misschien niet logisch, maar zou het ook aan de banden kunnen liggen? Die standaard Pirelli's zijn nogal eens verdacht.
Rubberprofiel wat verspringd waardoor het lijkt of de auto stottert.

Heb er zelf ook aan zitten denken maar lijkt me niet het geval. Over 3 maanden gaan de wintersloffen eronder dus merken we het vanzelf.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

V70-D5 schreef:
Spikes schreef:Misschien niet logisch, maar zou het ook aan de banden kunnen liggen? Die standaard Pirelli's zijn nogal eens verdacht.
Rubberprofiel wat verspringd waardoor het lijkt of de auto stottert.

Heb er zelf ook aan zitten denken maar lijkt me niet het geval. Over 3 maanden gaan de wintersloffen eronder dus merken we het vanzelf.
Kan het niet de koppeling zijn die enige slip begint te vertonen bij -nagenoeg- vol vermogen
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Vandaag weer eens bij de garage geweest.

De benzine druk en Turbo druk zijn getest en deze zijn zowel onbelast als belast goed.

Daarna bleef er maar weinig meer over op de ETM (gasklephuis met gele sticker) na. Deze vervangen echter zonder resultaat!

Over twee weken gaan ze de nokkenastiming controleren en wordt meteen de distributie vervangen (nu 152.000km gereden).

Hopelijk is het euvel dan verholpen want er blijft weinig, lees niets meer over om te vervangen.

Als er iemand nog een idee heeft dan hoor ik het heeeeeel erg graag.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Vandaag was de auto weer bij de garage en niet geheel zonder succes!

Men ging kijken of de timing van de nokkenassen goed stond en wat bleek, de uitlaat nokkenas oid stond niet helemaal goed.

De auto rijdt nu een stuk soepeler echter heel af en toe voel je nog een schokje bij fel doortrekken.

We zijn er nog niet maar voor het eerst is er een grote verbetering na het garage bezoek.

Ben benieuwd wat de volgende stap wordt!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gast

V70-D5 schreef:Men ging kijken of de timing van de nokkenassen goed stond en wat bleek, de uitlaat nokkenas oid stond niet helemaal goed.
Hoe kan dit (volgens de garage)?
Nieuwe riem gekregen?
Tand versprongen?
Dit is niet iets wat van de ene op de ander dag komt!
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Garage heeft geen idee?

Distributieriem is meteen vervangen.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”