Hoeveel bedraagt het aanhaalmoment voor de bougie's van een 2,5T?
Bij voorbaat bedankt.
Aanhaalmoment voor bougie's 2,5 T?
- Frumpy
- 5th Gear member
Hoi Alex,
Dat handvast monteren deed ik eigenlijk altijd al, maar nu ik de auto ga servicen heb ik geconstateerd dat 1 bougie een beetje los zat, waardoor compressieverlies. Het zal niet schokkend van invloed geweest zijn, maar toch.
Op de site van NGK heb ik het volgende gevonden:
Dat handvast monteren deed ik eigenlijk altijd al, maar nu ik de auto ga servicen heb ik geconstateerd dat 1 bougie een beetje los zat, waardoor compressieverlies. Het zal niet schokkend van invloed geweest zijn, maar toch.
Op de site van NGK heb ik het volgende gevonden:
Aanhaalmomenten voor bougies
Altijd als krachten via een hendel op een draaipunt inwerken, spreekt men van een draaimoment.
Dat is ook zo bij de montage van bougies. Hier spreekt men echter van een aanhaalmoment. Het geeft aan, hoe vast een schroef aangedraaid moet worden.
Hierbij wordt het aanhaalmoment zodanig gekozen dat de verbinding onder geen enkele voorwaarden vanzelf los kan raken.
Daarom is het belangrijk, om bij het vervangen van de bougies steeds de aanhaalmomenten en de montageaanwijzingen in acht te nemen. Deze zijn gedetailleerd in de hoofdcatalogus van NGK aangegeven. Uit ervaring weten wij dat temperatuur- en vibratieschade weliswaar zelden voorkomt, maar meestal veroorzaakt wordt door een verkeerd aanhaalmoment, dus door montagefouten. Vooral de moderne motoren reageren hier heel gevoelig op.
Als de aanhaalmomenten te klein zijn, volgt compressieverlies, raakt de middenelektrode los en ontstaat temperatuurschade door een verminderde warmte afvoer. Ook de bougie kan vanzelf los gaan zitten. Als de aanhaalmomenten te groot zijn, kan de cilinderkop beschadigd worden. Bovendien kunnen te sterke krachten op de bougie inwerken, zodat de schroefdraad breekt.
Het aanhaalmoment kan ook naderhand gemeten worden, door de hoogte (dikte) van de dichtring te meten. Als de dichtring van een bougie niet in elkaar gedrukt is, werd deze bougie met een te klein aanhaalmoment vastgedraaid. Omgekeerd werd een bougie met een te sterk ineengeklemde dichtring met een te groot aanhaalmoment vastgedraaid.
Samengevat zijn er drie wezenlijke punten:
Voor een vakkundige montage van de bougies moeten het aanhaalmoment en de montagehandleiding strikt in acht genomen worden
Aanhaalmomenten kunnen ook naderhand gemeten worden
Moderne motoren reageren bijzonder gevoelig op montagefouten
Aanhaalmomenten voor bougies met een vlakke zitting (met dichting):
..........................18 mm.......14 mm......12 mm......10 mm
Gietijzeren kop 35-45 Nm 25-35 Nm 15-25 Nm 10-15 Nm
Aluminium kop 35-40 Nm 25-30 Nm 15-20 Nm 10-12 Nm
S80 2,5T AUT5 2004
- edraket
- 7th Gear member
Bougies worden meestal veel te vast gezet. Bovenstaande waardes kun je prima aanhouden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Fat Rat
- 5th Gear member
ik weet niet, doe het ook altijd handvast.
Toen ik mijn huidige auto kocht heb ik flink moeite moeten doen om ze los te krijgen, ook weer veel te vast gezet dus.
De schroefdraad insmeren met een beetje kopervet wil ook helpen om het spul los te krijgen.
Toen ik mijn huidige auto kocht heb ik flink moeite moeten doen om ze los te krijgen, ook weer veel te vast gezet dus.
De schroefdraad insmeren met een beetje kopervet wil ook helpen om het spul los te krijgen.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit