verbruik 440 1.6i

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
evanmandos2
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
Locatie: Groningen city

Beste mensen, er loopt al een draadje over het verbruik van de 2 liter motor, en nu heb ik een iets minder gangbaar motortje erin liggen, namelijk de mietjesmotor, de 1.6i :D

nu is mij opgevallen dat het verbruik hiervan toch wel eng dicht bij 1 op 10 komt(op lpg dan), wat ik voor zo'n klein motortje toch wel veel vind!

Ik heb een redelijk vlotte rijstijl, maar ik ben zeker geen bandenbrander(langer 50>4, langer 70>5, opritten bij 3500 opschakelen, normaal bij 3000 of minder etc.)

Ik vroeg mij af of er meer forumleden zijn met dit wat 'veilig' geboorde motorblok, en wat de ervaringen op het gebied van gebruik zijn.

Ook gebruik ik een beetje olie(<1 millimeter op de peilstok per 1000 km), maar hij is een keer overvuld geweest door de vorige eigenaar, zal niet goed geweest zijn.

Dus kort: wat is het verbruik van een 1.6i 440je, graag met brandstofsoort erbij!

owja, ik kan op benzine er niks van zeggen, want als ik dat doortank tot ie afslaat perst het zich er via de vuldop of onder de achterbank eruit :P(tsjah, beetje lullig als je dan net een peukje opsteekt)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Van een dealer: de 1.6 is behoorlijk geknepen, anders zou hij sneller zijn dan de 1.8i. Met de :ring: uit de inlaat en een injectie van Renault ben je behoorlijk snel zelfs 2.0i. Kijk dan wel niet naar het verbruik.
Toen ik met de auto van mijn moeder (3mnd oud, 1.6i multi-p-i, 1994) terug ging naar de dealer wegens klein dingetje tijdens het rijden, kreeg ik tijdens de testrit zelfs de vraag van de monteur of het een 1.8i was. Hij liep erg goed dus!

Hoezo mietjesmotor? je hoeft je dus nergens voor te schamen. als je goed aan het gas hangt dan is de 1.6i best snel, genoeg toeren erop.

Persoonlijk vind ik dit wel dom omdat het op een gewone weg toch meestal "aansluiten in de rij" is. Gewoon rustig aan doen dan is het nog te doen met de benzine prijzen.
Verbruik ken ik zo niet, omdat ik er niet in rij.


Dat overvullen onder de achterbank zou ik wel gauw controleren! Dat is niet in orde. Bij vuldop wil het nog wel eens wat eruit komen, slechte ontluchting is puntje bij meer volvo's. Of is het lek onder de achterbank juist het slangetje van de ontluchting.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Igoriaan
4th Gear member
Berichten: 816
Lid geworden op: 22.04.2008 - 03:03
Locatie: Eindhoven

Volgens mij was het niet de bedoeling om te benadrukken dat de 1.6i een mietjesmotor was. Ik denk dat het alleen maar was om duidelijk te maken dat hij de motor heeft met de kleinste cilinderinhoud, en dat hij desondanks toch een (naar zijn idee) hoog brandstofverbruik heeft.

Ik kan er denk ik verder niet heel veel zinnigs over zeggen. Alleen dat op de Autoweek-site staat dat het gemiddeld verbruik (op benzine) van een 1.6 1 op 13,2 is. Die van mij heeft volgens die site een verbruik van 1 op 12 (1.8i CVT), maar dat heb ik er pas 1x mee gehaald toen ik een volle tank op de snelweg heb opgemaakt bij 130 km/u met ramen dicht, 's-nachts, geen verkeer, richting Zwitserland door Duitsland . Normaal gebruik bij mij is 1 op 10, misschien 1 op 10,5.

Ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat zo ongeveer elke auto op LPG iets meer verbruikt dan op benzine. Dus ik denk niet dat 1 op 10 heel vreemd is.

De fabrieksopgaves zijn dus zo optimaal mogelijk weergegeven, want dat is een mooie verkoop-pitch. Kijk maar naar de Toyota Prius, die nooit van z'n leven een gemiddeld verbruik haalt van 1 op 25. 1 op 10 is gewoon netjes!
- Igor...


S80 2.4i 170 PK G3 - Handgeschakeld, Dark Olive Pearl, bouwjaar 1999
850 Estate 2.5i 10V - Handgeschakeld, Tropic Green Metallic, bouwjaar 1994
440 1.8i - CVT Automaat, Rood Metallic, bouwjaar 1995
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Ik heb een 1.8 en ik verbruik als ik normaal rijd zo'm 1op12 maar meestal zit ik op de 1 op 10 omdat ie toch wat hoger zn vermogen pas pakt ;)

Maar die bezineprijzen he.... om er moedeloos van te worden.
Rijd je vandaag netjes laag in de toeren om een laag verbuik te creeren is de volgende de maand prijs weer zoo gestegen dat als je toen verschrikkelijk hard reed de hele tijd , je net zo veel kwijt was geweest als je dat je normaal had gereden nu vandaag de dag..

volgen jullie me nog? :blah5:
evanmandos2
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
Locatie: Groningen city

wpee, wbt dat overvullen, het perst zich echt langs het rubber van de afsluitring(benzinepomp). maar heb weinig behoefte om er wat aan te doen, aangezien ik nooit meer dan een paar liter benzine in mijn tank hoef te hebben :P.

ik heb toen het me gebeurde de tank er even onder weg gehad om op gekke lekken te controleren, maar niks gevonden, dus ik verlies ook geen benzine, als ik de tank maar niet helemaal vol gooi.

Owja, wat ik bedoel met mietjesmotor is gewoon dat het de lichtste van de 440 motoren is, verder mag ik niet klagen :P het autootje trekt bijna net zo goed als mijn vorige (ford sierra GT, 2l 125pk), maar wat jij zegt, flink toeren houden dan.

bij normaal rijden merk je toch wel dat het een beetje minder motortje is, als je 100 rijdt en je wilt richting 130(in de 5) kost dat gewoon even tijd :P

Maar als ik dit zo lees is 1 op 10 nog niet zo heel gek dus. misschien ook wel om dat mijn g3-installatie nog zo'n onnozele ring heeft i.p.v. injectoren. als ik toch eens zin heb, ga ik toch es op benzine kijken wat ie gebruikt, es een andere pomp gebruiken, misschien slaat ie dan op tijd af :P
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
JW440
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 07.08.2008 - 18:55
Locatie: Aadorp
Contacteer:

wpee schreef:Van een dealer: de 1.6 is behoorlijk geknepen, anders zou hij sneller zijn dan de 1.8i. Met de :ring: uit de inlaat en een injectie van Renault ben je behoorlijk snel zelfs 2.0i.
Verklaar je nader. Welke ring en welke Renault de injectie systeem?
'96 KTM GS 620 LC4
JW440
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 07.08.2008 - 18:55
Locatie: Aadorp
Contacteer:

Trouwens de mijne rijd 1:11 1.6i van '95
'96 KTM GS 620 LC4
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27442
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als ik het goed zeg hadden mijn ouders vroeger ook een 440 1.6 en die zat ook altijd rond de 1 op 10 tot 1 op 12
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik weet niet precies welke ring maar ik zou het hele inlaat kanaal eens nakijken, daar moet hij zitten.
Welicht is het een ring die een restrictie vormt of is het een "ingegegoten" ring in het inlaatspruitstuk net achter de gasklep.

Ik heb zelf nooit gekeken, ik heb een niet geknepen 1.7cab ;)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

De 1.6i op lpg rijdt bij mij rond de 1:10 op de snelweg..
Af en toe wat meer/minder.
De auto komt redelijk goed van zijn plaats,en maakt graag lekker toeren.
Thijs 460 1.6 I
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13.06.2008 - 15:25
Locatie: Alkmaar

Mijn 1.6 rijd 1 op 13 met gemak.
Ik rij alleen maar snelweg hij red soms 1 op 13,7.
gewoon rijden met die handel.
Volvo 460 1.6 I 143K 07/2006- 05/2010 215.115.
2011-2012 850 272K-298K
2013-2017 V40 T3 Summum 0K-102K
2012- huidig 850 203K tot..nu 306K
2017- 2019 V70 2.0T R-Edition 200K
verwe760
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 05.05.2007 - 13:38

Tussen de 1.6i en de 1.8i zit slechts 8 pk dus echt geen mietjes motor.
Verder heb ik met mijn oude 1.6i 1 op 15 gereden , nou ben ik ook wel een rustige rijder.
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
Gebruikersavatar
Ferrieken
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 01.02.2006 - 00:02
Contacteer:

Had vroeger een 1.8i (66Kw), verbruik was ongeveer 7,7 a 8,2 l/100km, weet niet of het veel verschil maakt met die 1.6.
Henk,

Volvo 480 ES 2.0 1995
Volvo C30 2.0 D 2008

Afbeelding
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

want een verhalen met het vebruik.....
ik heb 2 4xx gehad!
1 440 1.8 heb altijd 1 op 12 a 13 gereden 1 keer gelukt 1 o 17 te halen ree 100-120km/h
2 460 2.0 ree ik altijd 1 op 12

ik snap soms niet 1 op 10 met een 1.8
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”