werking vacuum rembekrachtiger

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Wie kan me vertellen hoe de vacuum rembekrachtiger van een V70 D5 2002 precies werkt, of me helpen aan een doorsnede tekening?
Op deze site http://www.kfz-tech.de/Engl/Bremskraftverst.htm is wel van alles te vinden, maar ik zou graag het Volvo type zien.

Eerder meldde ik het keiharde rempedaal dat helemaal bovenin vastzat. Hierdoor gaat de cruise control er niet af en ontstaat een bijzonder gevaarlijke situatie. Het rare is dat dit in de afgelopen 2.000 km (de 40.000 km daarvoor nooit last van gehad) pas twee keer is gebeurd.

Een rembekrachtiger werkt op vacuum waarbij er voor en achter het membraan in de bekrachtiger een vacuum wordt opgebouwd. Bij een diesel is hoervoor een aparte vacuumpomp aanwezig. Het iets intrappen van het rempedaal verbreekt het vacuum aan de kant van het rempedaal waardoor de luchtdruk aan de rempedaal zijde van de vacuumbekrachtiger en het vacuum aan de andere kant van het membraan ervoor zorgt dat het rempedaal gemakkelijk kan worden ingedrukt.
Wanneer er geen vacuum zou worden opgebouwd (kapotte slang, kapotte vacuumpomp) dan zou je het rempedaal gewoon kunnen indrukken, alleen gaat het dan zwaar. Het rempedaal zou dan ook voldoende vrije slag hebben om in ieder geval ver genoeg ingedrukt te kunnen worden om de cc eraf te laten gaan, en daarna is het een kwestiee van doortrappen.

Maar: nu is het dus twee keer voorgekomen dat het rempedaal helemaal niet ingetrapt kon worden, geen millimeter, dus de cc blijft gaan.
Overleg met een oud-medewerker van TNO voertuigtechniek geeft een mogelijke verklaring: er wordt in de rembekrachtiger WEL vacuum opgebouwd aan de kant van het rempedaal, en GEEN vacuum aan de andere kant van het membraan. In dat geval wordt het pedaal inderdaad helemaal tot in de bovenste stand gedrukt en moet je dus door het vacuum gezogen membraan aan de pedaalzijde heentrappen, tegengewerkt door de normale luchtdruk aan de andere kant van het membraan. Kortom, je hebt in dat geval te maken met een negatieve rembekrachtiger die je tegenwerkt, en dat is het laatste waarop ik zit te wachten wanneer ik voor iets wil remmen.

Zou de rembekrachtiger aan de voorzijde van het membraan lek zijn en aan de pedaalzijde niet, dan ontstaat deze situatie mogelijk. Maar waarom is het dan zo sporadisch, en werkt de bekrachtiger meestal zonder enig probleem?

Om dat op te lossen zou ik graag van iemand weten of er in de rembekrachtiger nog klepjes zitten, ventieltjes, electronische regeling of wat dan ook. Mogelijk kunnen we dan uitpuzzelen wat er werkelijk aan de hand is en of de diagnose 'kapotte rembekrachtiger' klopt.
En wanneer uit een afbeelding zou blijken dat de rembekrachtiger middels de vacuumslang aan de pedaalzijde wordt vacuum gezogen (dus dat de slang aan die kant is bevestigs, en niet aan de andere kant van het membraan) dan zou het verhaal al weer wat beter begrijpbaar worden (een soms dichtzittend kanaaltje naar de andere kant van het membraan, bijvoorbeels als gevolg van wat vettige rommel uit de hoofdremcilinder die er in terecht is gekomen).

Groet, Olav
V70 D5 2002, 207000 km.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”