Sla-olie !!

V480-S60
Geartronic member

Daar heb je een punt.
In dit geval heb ik de belastingwetgeving even verkeerd geciteerd.

Met betrekking tot de aanpassing (zoals gepromoot door Hans144) moet ik echter nog steeds zeggen dat die, zolang niet op kenteken Deel I vermeld, dit formeel APK afkeur dient te zijn.
En over bijv. lachgasinjectie:
Dat is een technische aanpassing die formeel gesproken voor de openbare weg ook goedgekeurd moet worden. Er vindt een te grote vermogenstoename plaats. (ook al is die tijdelijk).

En ga nu niet lopen zeuren :wink: dat ik roomser ben dan de paus. Ik probeer hier kort uit te leggen hoe deze ingewikkelde materie in elkaar steekt.
Ik ben er zelf ook niet blij mee, want alles wat ons milieu kan verbeteren heeft mijn voorkeur.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
IkeV70
5th Gear member

Maar ja, over de milieuvoordelen is dus ook niet iedereen het eens. Zie onderaan het Biodiesel topic bij Diesel vs LPG
Caddy-Daddy
Starter
Contacteer:

Hoofdbrandstof is diesel daarom hoeft het niet op kenteken deel 1 te staan. Je veranderd niet van brandstofprincipe het is geen hybride auto,
Electrisch en Diesel zou dus wel vermeld moeten worden.

Motortechnisch is het dus helemaal toegestaan.

Het is inderdaad verboden om te tanken in Nederland.. en daar schuilt juist het addertje onder het gras en tevens de legale opening om er wel op te mogen rijden.

Zie deze quote van rondom 10 ncrv forum:

Een van de delenemers aan de discussie van gisteravond gaf verslag van een door de douane geopende jacht op auto's die op (deels) zonnebloemolie rijden. Hij gaf aan dat hij daar een proces-verbaal voor had gekregen, maar dat dit tot nu toe geen vervolg heeft gehad.

Uiteraard niet want geen rechter zal hem kunnen veroordelen. De reden: Nederland is in gebreke gebleven met het uitvoering geven aan richtlijn 2003/30 EG, een richtlijn die het gebruik van biobrandstoffen moet stimuleren.

Voor een goed begrip: In welhaast elke auto die op diesel rijdt kun je zonder problemen, en zonder enige aanpassing 25-80 % (afhankelijk van het type auto) zonnebloemolie of koolzaadolie in de tank doen in plaats van dieselbrandstof. Dat is veel milieuvriendelijker, en het doet aan de prestaties van de auto niets af. Je hebt zelfs geen roetfilter meer nodig. Wil je op puur plantaardige olie rijden (PPO) dan is een aanpassing wel nodig omdat de viscositeit (de stroperigheid) van PPO lager is. Sommige leidingen moeten daarom vervangen worden door dikkere, en een voorverwarmingselement om de olie "dunner" te maken, is dan aan te raden. Ook bij lage temperaturen is het raadzaam het percentage aan toevoeging wat te verlagen als je auto niet is aangepast. Over het (gedeeltelijk) gebruik van PPO zijn genoeg websites te vinden. Ik gebruik zelf in een verder niet aangepaste ford mondeo ongeveer 40% zonnebloemolie. Zonder problemen, en het is mijn bijdrage aan het milieu.

Ingevolge genoemde richtlijn 2003/30 EG moest Nederland op uiterlijk 31 december 2004 alle bestuursrechtelijke en fiscale maatregelen genomen hebben die het gebruik van PPO door de burger zullen faciliteren. Ingevolge de richtlijn mag op PPO dan ook geen accijns worden geheven. Van Geel heeft dat allemaal niet gedaan, en heeft daarvoor - na klachten van burgers bij de Commissie - inmiddels ook een officiele waarschuwing van Brussel gehad. Ook nadien is er echter nauwelijks iets gebeurd, en men kan zich er dus bij elke rechter op beroepen dat De Staat in gebreke is gebleven met het uitvoering geven aan genoemde richtlijn

In andere EU-landen is gebruik van PPO wel gestimuleerd, en in bijvoorbeeld Duitsland zijn er inmiddels overal pompen waar men PPO kan tanken. Uitraard: accijnsvrij, en ten faveure van het milieu. E.e.a. heeft daar ook weer de nodige werkgelegenheid gegenereerd. Nederland loopt dus weer eens achter de ontwikkelingen aan.

Kortom, laat u niet afschrikken door douanes die op jacht zijn naar "rijdende oliebollenkramen". Laat de zaak rustig voorkomen bij de rechter, beroep u op richtlijn 2003/30 EG, en het ingebreke blijven van De Staat, en u zult merken: U bent niet strafbaar.

Clipper

http://forums.ncrv.nl/rondom10/viewtopi ... =86&t=2442

Hier een vragenlijst die door het PPOforum gesteld is aan de douane:

Vragen die doorgespeeld worden aan de Belastingafdeling vd Douane.

-Hoe kom ik aan een dagaangifte-formulier accijns? Is dit op te halen bij je locale belastingkantoor, kun je het ergens downloaden?

-Is er een aparte accijs voor biobrandstoffen of is het gewoon de zelfde als voor minerale brandstoffen?

-Hoe hoog is de accijns per liter PPO? Is dat een vast bedrag?

-Wat heb je nodig om aangifte te doen (formulier, bonnetjes, ID, verder nog iets?)

-Als alleen bedrijven mogen "vervaardigen" en mengen in je tank technisch gesproken "vervaardigen" is, dan is mengen dus per definitie illegaal! Klopt dit?

-Als "vervaardigen" illegaal is, is Biodiesel maken dan ook illegaal? Met andere woorden, wordt het veresteren van PPO in je eigen garage gezien als "vervaardigen"?

-Kun je als ondernemer PPO inkopen en de BTW aftrekken?

-Hoeveel liter(!) mag je voor eigen gebruik accijnsvrij meenemen vanuit het buitenland? Hoe ligt de bewijslast? Moet je bonnetjes van de duitse Aldi meenemen? Hoe lang mag je de brandstof uit het buitenland bewaren? ik bedoel : hoe lang blijft zo'n bonnetje geldig als het inderdaad toegestaan is?

3. hoe toon ik aan dat ik in Duitschland heb getankt? moet ik foto's maken?

-Als mijn voertuig met enkele kleine aanpassingen geschikt is gemaakt voor rijden op PPO, maar tevens geschikt blijft voor Diesel. Kan mijn auto dan ingeschreven worden als hybride voertuig?

-Mijn auto is netjes omgebouwd naar een 2-tank systeem in Duitsland, zodat ik op 2 verschillende brandstoffen kan rijden. Mijn auto is netjes gekeurd door de TUV en ik heb hier een bewijs van. Voldoet mijn auto nog aan de wettelijke eisen?

-Mijn auto is omgebouwd en ik kan nu rijden op een milieuvriendelijkere brandstof, als na testen door bijvoorbeeld de RDW blijkt, dat mijn auto inderdaad milieuvriendelijker is geworden, kan mijn auto dan ingeschreven worden als hybride-auto ipv diesel als hoofdbrandstof? En zo ja, krijg ik dan korting op de houderschapsbelasting?

-Mag men buiten de tank in een jerrycan ppo mengen met diesel?

-Hoe kan men eenvoudig accijns afdragen voor het gebruik van ppo?

- In welk wetsartikel wordt beschreven dat PPO gelijkgesteld wordt aan diesel vwb de accijnsafdracht?

- Tevens graag informatie over de vaststelling van het tarief per liter: Waar is beschreven dat voor PPO hetzelfde tarief geld als diesel?

-Kunt u aangeven of VWO(vegetable waste oil= plantaardige afvalolie) hetzelfde wordt behandeld als PPO? Ook dan weer de vraag, of dat ergens door de wetgever is besloten? Zo ja, in welk artikel?

-Kan ik voor het plaatsen van een PPO kit (je weet wel het ombouwen) een subsidie krijgen van de overheid en/of EU? Zo ja? mag ik dit zelf doen of moet dit bij een erkend installateur gebeuren? (zijn die er al?)
Mag dit dan ook gebeuren in een ander land van de EU?

-Kan ik ook een accijns aangifte doen per jaar, kwartaal, maand,week ipv. een dagaangifte?

-Welke oliën verstaat de douane onder PPO?

-Belasting op energieverbruik. De Regulerende Energie Belasting (of ecotax) wordt geheven op milieu onvriendelijke energiebronnen: kernenergie en energie opgewekt uit fossiele brandstoffen. Met de ecotax probeert de overheid de scheve concurrentiepositie tussen verschillende energiebronnen recht te trekken door energiebedrijven de zgn. externe kosten mee te vertalen in prijs. Groene energie vervuilt niet en is daarom vrijgesteld van de eco-tax.

Dat accijnzen in bepaalde mate onvermijdelijk zijn, ok, maar is de REB van toepassing op Biodiesel en PPO?

-Stel ik gebruik PPO of Biodiesel in plaats van Rode Diesel (Of huisbrandolie, dat lijkt er ook op), moet ik dan alsnog de Reguliere Energiebelasting van 16 ct/l betalen?
Caddy-Daddy
Starter
Contacteer:

Hier de antwoorden en reakties:

Hallo,
ik heb maar eens gebeld en gevraagd hoe het ervoor stond met onze vragen.. Ik vind het een beetje lang gaan duren namelijk...

De desbetreffende ambtenaar gebeld en uitgelegd dat ik al wat antwoorden verwacht had.
De beste man vertelde dat de brief met vragen (toch wel veel) is doorgespeeld naar een leidinggevende die er ook meer in de materie thuis was.

De collega/secretaresse van die leidinggevende belde binnen 10 minuten mij terug

Ja meneer XXX, u had een brief gestuurd met toch wel veel vragen omtrent biobrandstoffen, dat klopt?

Ja idd.
Uhm wat is uw relatie tot biobrandstoffen ?

Ik ben een milieubewuste automobilist en wil graag dat de zaken omtrent fiscaliteit, regelgeving en handhaving wat duidelijker voor ons worden?

U zegt voor ons? Heeft u die vragen namens andere personen ook gesteld.
Ja inderdaad, ik stel deze vragen namens een forum van enthousiasten over het gebruik van biobrandstoffen. En deze vragen zijn het resultaat van slechts een week...

Aha dan kan ik het een beetje in de context plaatsten...

Tsja en dan nu de antwoorden..

Ik ben erg nieuwsgierig, zou het mogelijk zijn, om ze schriftelijk te beantwoorden? Natuurlijk..

Alleen er zijn nu nog geen antwoorden!

Uhm hoezo niet? Het is toch al een tijd geleden dat ik die brief heb opgestuurd, en ik begrijp dat er vragen bijzitten die lastig zijn, maar er zitten ook vragen bij die vrij eenvoudig te beantwoorden zijn, lijkt me...

Tsja, over een aantal vragen zijn kamervragen gesteld dus die antwoorden zou u moeten kunnen achterhalen... Oja, waar kan ik die vinden??? ---Stilte---

Een aantal vragen worden behandeld in het Belastingplan 2006. Oja?
Ja en dat komt in de 2de Kamer en wordt het behandeld. Tsja maar als het nog door de 2de Kamer nog behandeld moet worden, dan kan het nog gewijzigd worden, toch? Tsja inderdaad. Dan heb ik nog geen definitieve antwoorden! Nee, inderdaad..
Maar als uitvoerende instantie zijn we ook razend nieuwsgierig en willen we ook duidelijkheid..

Op een aantal vragen kunnen we u al wel antwoord geven. Okee dan hoop ik die in ieder geval schriftelijk op korte termijn te ontvangen. Dat moet wel lukken.

En op een aantal vragen kunnen we eenvoudig weg geen antwoord geven omdat we een uitvoerende instantie zijn. Maar die vragen hebben we doorgestuurd naar het Ministerie van Financiën, en die zullen het verder behandelen.

We zijn wel geschrokken van de hoeveelheid vragen en ook over de diversiteit van de onderwerpen. Het leeft blijkbaar. Ja inderdaad, wij willen graag schoner rijden als dat de Nederlandse regering nu mogelijk maakt en willen dat goed geregeld hebben.

Maar er kan toch nu nog niet getankt worden in Nederland?
Uhm toch wel al 2 pompen in Nederland maar dat is slechts een kwestie van wachten.. En daarom willen we natuurlijk die antwoorden, zodat we weten waar we aan toe zijn. Ik snap het..

Kunnen we afspreken dat ik de antwoorden, laten we zeggen, voor de Kerst allemaal heb? Dat zou ik graag beloven maar dat kan ik helaas niet!

Hmm nou dan hou ik de media maar in de gaten en de politiek en hoop op zo veel mogelijk antwoorden.. We doen ons best..

Goedemiddag mevrouw... Goedemiddag..

Dus tot zover.. Afwachten maar.

Proefde wel uit het gesprek dat ze zich rotgeschrokken zijn van het niveau van de vragen en dat er onderwerpen bijzaten waarvan ze helemaal geen notie hadden

Wordt vervolgd...

Hier de link van deze topic op het PPO Forum:

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=351
Gast

Ook ik weer blij.
Toch meer mensen met enige kennis van wetgeving.

Oja V480-V40
Dat is een technische aanpassing die formeel gesproken voor de openbare weg ook goedgekeurd moet worden. Er vindt een te grote vermogenstoename plaats. (ook al is die tijdelijk).
Hoe zit het dan met al die jongens die bij RICA zijn geweest?
Over vermogens toename gesproken. :P
kremers
2nd Gear member

zijn er wel mensen die het dan wel gebruiken ipv het wetboek uitzoeken?
je mag namelijk in duitsland bio diesel tanken, dit is dezelfde samenstelling dan diesel met olie !

als de douane hierop zou controleren met een kans van ...... dan zou je kunnen zeggen dat je bio diesel uit duitsland hebt getankt.

of zie ik het verkeerd ?

er zijn toch meerdere dingen di niet mogen maar die toch gedaan worden.
Afbeelding
HANS144
2nd Gear member
Contacteer:

BIODIESEL is geheel iets anders dan WVO/PPO !!!!
Deze fout wordt heel veel gemaakt, zelfs door de pers :roll: :roll:

Het is chemisch een totaal andere samenstelling.
De enige overeenkomst is dat het allebij plantaardig is!!
V480-S60
Geartronic member

AlexV70 schreef:Ook ik weer blij.
Toch meer mensen met enige kennis van wetgeving.

Oja V480-V40
Hoe zit het dan met al die jongens die bij RICA zijn geweest?
Over vermogens toename gesproken. :P
Algemeen geldt:
Bij een vermogenstoename van meer dan tig procent dient de auto opnieuw gekeurd te worden. Als je de chiptuning van Rica bekijkt dan kan deze net onder dat percentage liggen. Dan is herkeuring idd niet nodig. Zit je boven dat percentage (ik weet het niet uit mijn hoofd, staat hier wel al ergens) moet je auto formeel herkeurd worden.

En even over datgene wat Caddy-Daddy schrijft. Er is inderdaad nogal wat onduidelijkheid over de interpretatie van de regelgeving.
Maar ook hier geldt in principe:
Is het een "ingrijpende" wijziging aan de auto ten opzichte van de typegoedkeuring van dat bepaalde type auto dan is het formeel niet toegestaan. (En een specifieke tankinstallatie voor welke andere brandstof wordt gezien als ingrijpende wijziging.)

Even een voorbeeld.
Een franse Citroën Berlingo van een uitvoering/type dat hier in Nederland niet is geleverd is ingevoerd met grijs kenteken. Door de nieuwe regeling met betrekking tot grijs rijden wilde de eigenaar van deze Berlingo de auto ombouwen naar geel specificaties. Dit kon niet omdat juist dat model/type niet in Nederland geleverd is en dus geen nederlandse typegoedkeuring had.
Ik weet het, het is erg bureaucratisch maar helaas het is niet anders. Maar in België is het zelfs nog erger.

En ook even voor alle duidelijkheid:
Ik weet beroepshalve het verschil tussen de verschillende soorten brandstoffen, en de toepassingen daarvoor.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Inderdaad, de hoofdbrandstof staat vermeld op je kentekenpapieren.

Maar spitsvondigheden zijn altijd leuk1 Alleen of het milieu er mee gedient is?? Dat was het al niet met grote Volvo's, maar volvo's die op slaolierijden? :roll:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Battlecruiser
8th Gear member

Gelukkig staat op het kenteken nog net niet vermeld welke soort benzine of diesel je moet tanken. Met of zonder V.....
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Battlecruiser
8th Gear member

Dus...
Zolang er op het kenteken nog geen verfijningen zijn in de onderliggende aard van de soort brandstof, kun je in de praktijk de gok nog wel nemen van die biodieseltjes en slaolietjes.

Het duurt nog wel even voordat het trage ambtelijke apparaat alle nieuwe ontwikkelingen snapt en vervolgens in handzame regels omzet en daarna de douane instrueert.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Het ruikt iig wel beter

Volvo V40 D2 MY2013
Battlecruiser
8th Gear member

Jazeker!

Sinds dat de meeste snackbars de kroketten bakken in afgelopen motorolie,

kun je beter achter een frituurauto rijden! Lekker duurzame frituurlucht!
Volvo Rules the Road
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

Algemeen geldt:
Bij een vermogenstoename van meer dan tig procent dient de auto opnieuw gekeurd te worden.
40 % is dat, maar welke tuner houdt zich daar aan?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gast

40 % is dat, maar welke tuner houdt zich daar aan?
Weinig! Maarja wie zal dat controleren?
Hans
8th Gear member
Contacteer:

nobody..totdat ze een vermogens rollerbank op elk APK station plaatsen..

Volvo V40 D2 MY2013
Marcel
4th Gear member

hans anesthesie schreef:nobody..totdat ze een vermogens rollerbank op elk APK station plaatsen..
Zou dat niet teveel ellende oproepen bij mensen die dan gaan zien dat hun volledig standaard auto niet het opgegeven vermogen haalt? Volgens mij rijden er heel wat auto's rond die door slijtage, gebrek aan onderhoud of misbruik tientallen pk's missen.

Levert wel weer werk op in de garagebranche....
Gr. Marcel
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Kijk maar eens bij onze Duitse buren, daar moet je zowat elk nieuw onderdeel bij de Tüv opgeven en laten zien zodat het op de Kraftfahrzeugbrief vermeld wordt...

Ik denk dat we het in Holland nog niet zo slecht hebben 8)

Volvo V40 D2 MY2013
Ramon&Ramon
7th Gear member

Kijk even op de site van de RDW,dan wordt het bij sommige eigenwijze lieden hier duidelijk,
Ik keur Diesels zonder vermelding van andere brandstof dan Diesel af.
Of het nu belasting technisch,s is of puur technisch,s,het mag simpelweg niet!
Laat mij maar een nederlands kentekenbewijs van een Diesel zien waarop een andere vermelding staat dan Dieselbrandstof!
Ramon&Ramon
7th Gear member

En Bart,Laat je niet gek maken,je bent een van de weinigen hier die echt iets van Volvo afweet!
Plaats reactie

Terug naar “S80”