Dag allemaal,
Er is mij een Volvo 460 1.6 I Luxury uit 1994 met kmstand 159.000 aangeboden voor €1200,00. Heeft iemand ervaring met deze auto? Hoe betrouwbaar is deze? Auto is aantoonbaar goed door de VOLVO dealer onderhouden. Alleen het electrisch raam aan de bestuurderskant doet het niet.
Volvo 460 1.6 I Luxury
-
- 2nd Gear member
beste tjoopie.
als een van de weinigen op dit forum heb ik ook een 1.6(440). ik kan vertellen dat het een fijn motortje is, en verder een 460/440 net als de anderen.
eerst maar de negatieve puntjes waar je op moet letten:
- wielkastranden, deze roesten bij vrijwel elke 440, 460 meen ik ook
- motor: de stationairklep wil nog wel eens slecht zijn, dit resulteert in belabberd en grillig stationair lopen
- wanneer is de distributieriem vervangen? moet elke 90000 km, is vrij prijzig en desatreus als die knapt
- <440 puntje, 460???>lekt ie bij de achterlichten(natte koffervloer), is met een tube kit en een steeksleutel zo opgelost, wel letten op roest!
bij mij deden de ruiten het ook niet meer bij aanschaf, dit kwam door kapotte schakelaars, meestal is de motor nog wel goed dus een kwestie van ander schakelaartje. een nieuw motortje(mechanisme) kost 2e hands dacht ik 30-50 euro en vrij makkelijk te vervangen.
positieve punten aan deze auto:
zeer fel voor een 1.6(op lpg trek ik de meeste golfjes nog eruit, op benzine bijna allemaal, als ik wil natuurlijk), 460 wat zwaarder maar zal ook wel werken
goede wegligging
veel ruimte, veel auto voor zijn gewicht
het is een volvo(lees: veiliger dan welke auto uit zijn klasse/tijdperk)
Puntjes die ik gehad heb, en ik heb 1000 betaald(teveel achteraf):
- stationairklep
- knopjes ramen
- MAP-sensor kaduuk(komt nooit voor)
- kleppen moeten stellen(1x per 100.000 moet genoeg zijn à 70 euro, lpg vaker)
- koppeling is op, moet binnen 20000 km
- uitlaatklep 4 is een beetje verbrand(lpg-probleempje)
- lekt koelvloeistof, ontraceerbaar(1L op 7000 km inmiddels)
- roest bij wielkastranden, ca 4-5 cm poreus aan beide zijden
- gat in wielkast, roestschade door oud ongeval
- fuseekogel links vervangen, apk-afkeur
wat er nog mis is en nog moet:
- fuseekogel rechts(voorzorg)
- stuurkogel links(apk aandachtspunt), rechts(voorzorg)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Verder is het met een 440/460 wel zo dat je er wat voor moet voelen, je zult zo nu en dan wat onderhoud moeten plegen, maar je hebt een heerlijk rijdende auto voor
De vraagprijs is wat veel, maar als de auto echt goed is, en de onderhoudshistorie kun je bevestigen, dan is ie dat echt wel waard.
Ten slotte: ding 5 tientjes af en koop een werkplaatsboek en een sleutelset, kun je veel van leren, scheelt veel geld. maar je moet er wel van houden natuurlijk
als een van de weinigen op dit forum heb ik ook een 1.6(440). ik kan vertellen dat het een fijn motortje is, en verder een 460/440 net als de anderen.
eerst maar de negatieve puntjes waar je op moet letten:
- wielkastranden, deze roesten bij vrijwel elke 440, 460 meen ik ook
- motor: de stationairklep wil nog wel eens slecht zijn, dit resulteert in belabberd en grillig stationair lopen
- wanneer is de distributieriem vervangen? moet elke 90000 km, is vrij prijzig en desatreus als die knapt
- <440 puntje, 460???>lekt ie bij de achterlichten(natte koffervloer), is met een tube kit en een steeksleutel zo opgelost, wel letten op roest!
bij mij deden de ruiten het ook niet meer bij aanschaf, dit kwam door kapotte schakelaars, meestal is de motor nog wel goed dus een kwestie van ander schakelaartje. een nieuw motortje(mechanisme) kost 2e hands dacht ik 30-50 euro en vrij makkelijk te vervangen.
positieve punten aan deze auto:
zeer fel voor een 1.6(op lpg trek ik de meeste golfjes nog eruit, op benzine bijna allemaal, als ik wil natuurlijk), 460 wat zwaarder maar zal ook wel werken
goede wegligging
veel ruimte, veel auto voor zijn gewicht
het is een volvo(lees: veiliger dan welke auto uit zijn klasse/tijdperk)
Puntjes die ik gehad heb, en ik heb 1000 betaald(teveel achteraf):
- stationairklep
- knopjes ramen
- MAP-sensor kaduuk(komt nooit voor)
- kleppen moeten stellen(1x per 100.000 moet genoeg zijn à 70 euro, lpg vaker)
- koppeling is op, moet binnen 20000 km
- uitlaatklep 4 is een beetje verbrand(lpg-probleempje)
- lekt koelvloeistof, ontraceerbaar(1L op 7000 km inmiddels)
- roest bij wielkastranden, ca 4-5 cm poreus aan beide zijden
- gat in wielkast, roestschade door oud ongeval
- fuseekogel links vervangen, apk-afkeur
wat er nog mis is en nog moet:
- fuseekogel rechts(voorzorg)
- stuurkogel links(apk aandachtspunt), rechts(voorzorg)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Verder is het met een 440/460 wel zo dat je er wat voor moet voelen, je zult zo nu en dan wat onderhoud moeten plegen, maar je hebt een heerlijk rijdende auto voor
De vraagprijs is wat veel, maar als de auto echt goed is, en de onderhoudshistorie kun je bevestigen, dan is ie dat echt wel waard.
Ten slotte: ding 5 tientjes af en koop een werkplaatsboek en een sleutelset, kun je veel van leren, scheelt veel geld. maar je moet er wel van houden natuurlijk

1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

-
- 2nd Gear member
Heb zelf ook een '94 440 1.6i gehad. Een hele prima wagen. Niet erg rap, maar wel lekker zuinig. Ik kon er 1:15 - 1:16 mee rijden 
Ook de mijne verbruikte wat meer koelvloeistof dan gemiddeld. Dat bleek later de versleten radiator te zijn (de allereerste zat er nog in, die was na 13 jaar versleten..).
Aan onderhoud hebben ik (en voor mij, mijn ouders) helemaal geen gekkigheden gehad in de 150.000 kms die we ermee hebben gereden. Alleen de normale slijtage dingen. Een vrij zorgeloze en hele comfortabele auto zou ik willen zeggen
Maar ja, e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van hoe er met de auto is omgegaan, en dat weet je eigenlijk nooit als je van een vreemde koopt..

Ook de mijne verbruikte wat meer koelvloeistof dan gemiddeld. Dat bleek later de versleten radiator te zijn (de allereerste zat er nog in, die was na 13 jaar versleten..).
Aan onderhoud hebben ik (en voor mij, mijn ouders) helemaal geen gekkigheden gehad in de 150.000 kms die we ermee hebben gereden. Alleen de normale slijtage dingen. Een vrij zorgeloze en hele comfortabele auto zou ik willen zeggen

-
- 2nd Gear member
Heb een volvo 460 1.6i luxury op lpg, heeft 198.000km gereden.
Dus met airco, half leer, elec ramen en spiegels, lm velgen, etc..
Heb er wel redelijk voor betaald, maar kreeg geld toe op mn oude auto.
Enige wat eraan mankeerde waren remblokken achter, koppeling, en driem. Doe het toch zelf, of laat het goedkoop doen. Auto is erg comfortabel, lekker geveerd, en kan makkelijk mee met dagelijks verkeer. Geen opmerkingen over, alleen dat mijne te koop staat..
gr
Dus met airco, half leer, elec ramen en spiegels, lm velgen, etc..
Heb er wel redelijk voor betaald, maar kreeg geld toe op mn oude auto.
Enige wat eraan mankeerde waren remblokken achter, koppeling, en driem. Doe het toch zelf, of laat het goedkoop doen. Auto is erg comfortabel, lekker geveerd, en kan makkelijk mee met dagelijks verkeer. Geen opmerkingen over, alleen dat mijne te koop staat..

gr