1994 460 1.7 turbo

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragunov86
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 06.06.2007 - 22:33

Hey daar,

Ik heb even een paar vraagjes:

Ik heb een mooie 1.7Turbo gezien maar nu weet ik vrij weinig af van deze motoren behalve dat het waarschijnlijk een renault motor is.

Weet wel dat de normale 1.7 er 1 was.

Kan iemand me even ophelderen?

Alvast bedankt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Volgens mij zijn alle 1.7's turbo's maar dat kan ik helemaal mis hebben.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

hmm volgens mij is de 1.8 bij een vroegere phase l een 1.7. Scheelt verder niets met een 1.8 qua inhoud (bijna niets wel een beetje uiteraard). de 1.8 is wel een doorontwikkeling van de 1.7. 1.7 zonder turbo kan dus wel.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

440rijder schreef:Volgens mij zijn alle 1.7's turbo's maar dat kan ik helemaal mis hebben.
Nou was het maar waar.........ik heb een 1.7 carb atmosferisch beademt en niet mechanisch.

nee de 1.7 turbo was in 1989 het topmodel.
je had een 1.7 carb, en injectie en turbo
voordeelt over de modellen:

440 gewoon, dl, gl, gli, glt, turbo
waarvan de gewone, dl en gl de carb versies zijn, de rest is injectie.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

wpee schreef:
440rijder schreef:Volgens mij zijn alle 1.7's turbo's maar dat kan ik helemaal mis hebben.
nee de 1.7 turbo was in 1989 het topmodel.
je had een 1.7 carb, en injectie en turbo
voordeelt over de modellen:

440 gewoon, dl, gl, gli, glt, turbo
waarvan de gewone, dl en gl de carb versies zijn, de rest is injectie.
En 460 (hebben we 't tenslotte over) in GL, GLE en Turbo uitvoering!

:toothy7:
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

even wat informatie van het 480 register over de motoren

Het is bekend dat Renault de motorenleverancier was voor de Volvo 480.
Maar de Renault-motoren waren niet goed genoeg voor Volvo.
Porsche werd opdracht gegeven de motoren verder te ontwikkelen.
De veranderingen van Porsche aan de Heron-cylinders, cylinderkop, uitlaatspruitstuk en (latere modellen) het Bosch injectiesysteem en turbo maken dat u beter van een Porsche-motor kunt spreken.
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

en laten we eerlijk zijn:porsche-motor klinkt toch iets beter als renault-motor.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

En zoveel is er niet veranderd door Porsche. De 1700 turbo's hadden last van scheurende spruitstukken en andere kleine dingetjes die verbeterd konden worden. Waarschijnlijk hebben ze daar gewoon naar gekeken en wat tips gegeven.

Het zijn en blijven Renault motoren, draai ze uit elkaar en vergelijk ze. Je kunt ze zelfs zonder problemen met elkaar uitwisselen.

Porsche's zijn kanonnen, en dat kunnen we eigenlijk niet zeggen van de 1700 turbo's, toch? 10pk verschil, om over koppel maar te zwijgen.

Maargoed, zo'n 120pk turbo motor loopt wel lekker! :)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

wpee schreef:

440 gewoon, dl, gl, gli, glt, turbo
waarvan de gewone, dl en gl de carb versies zijn, de rest is injectie.
is ook niet helemaal waar, aan dl gl enz. kun je niet zien wat voor een motor er in zit. dat slaat puur op de uitrusting. Er bestaan ook wel DL´s en GL´s met injectie motoren.

de motoren zijn: 1.7 carburateur met iets van 78 pk (leverbaar in de basis en de DL)
1.7 carburateur met 87 pk (leverbaar in DL, GL, GLE, GLT)
1.7 injectie met iets van 101 pk ofzo (er staat dan vaak onder de type aanduiding ´Injection´)
(een vroege GLE of GLT met carburateur kun je van buiten aan herkennen dat het een carburateur is als hij geen mistlampen vóór heeft, dit was wel standaard op de GLE en GLT maar alleen in combinatie met een injectie motor)
Vervolgens was er tegelijkertijd leverbaar, maar daar zijn er volgens mij niet veel van verkocht, dezelfde injectie motor maar dan met een geregelde katalysator, herkenbaar aan het lambdasonde logo in de grille een vroege 440 uit de bouwjaren 89 90 91 met viertraps automaat heeft altijd deze motor.
En tenslotte de turbo met 120 pk ( met ook het lambdasonde logo in de grille).
in 1992 of 93 zijn de carburateur versies vervangen door de 1.8i met monopoint injectie en de 1.7 injections door de 2.0i motoren. De turbo is altijd gebleven.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Kijk, die heeft er verstand van, weer iets geleerd.
Toen was ik nog jong.... niet zo naar gekeken, Ik dacht echt dat het vast zat aan het uitrustingsnivo.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Dragunov86
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 06.06.2007 - 22:33

Ik heb het topic wel gelezen maar is het nou een echte renault motor of porsche/volvo.

Ik kan tegen een goede prijs eentje kopen maar wil wel zeker weten of het een goede motor is.
Afbeelding
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

het is een renault motor, maar porsche heeft hem onder handen genomen om iets beter pk's te laten geven.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

niks mis met dat blok. Rij die wagen al 7 jaar. Als die op de sloop beland is het eerder door een ongeluk of roestmonster dan dat het blok begeeft. Spreek dan wel over de 1.8. Uiteraard merk je wel dat het geen volvo blok is, maar dat zijn ze tegenwoordig ook niet meer. Ligt meer Ford in dan echt Volvo.

Als we het nu met de 2xx,7xx,9xx blokken gaan vergelijken is natuurlijk oneerlijk
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Dragunov86
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 06.06.2007 - 22:33

mightyspawn schreef:niks mis met dat blok. Rij die wagen al 7 jaar. Als die op de sloop beland is het eerder door een ongeluk of roestmonster dan dat het blok begeeft. Spreek dan wel over de 1.8. Uiteraard merk je wel dat het geen volvo blok is, maar dat zijn ze tegenwoordig ook niet meer. Ligt meer Ford in dan echt Volvo.

Als we het nu met de 2xx,7xx,9xx blokken gaan vergelijken is natuurlijk oneerlijk
De 5 cyl zijn Volvo dat weet ik wel van die nieuwe blokken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Porsche had het turbo blok tot 170pk getuned voor Volvo. oa inlaat traject en zuigers (Heron type, verbrandingskamer in de zuiger) zuigerkoeling dmv olieinjectoren die onder tegen de zuigers spuiten om de extra koeling te leveren die de Heron zuigers nodig hebben en een ingebouwde oliekoeler in het blok, extra elektrische waterpomp voor de turbo. Dat doet Porsche overigens voor veel meer auto merken, is helemaal niet zo bijzonder. Porsche heeft daar een aparte ontwikkelings afdeling voor. Dat vond Volvo niet overeenkomen met hun image als maker van veilige en conservatieve auto's. Ze vonden het teveel een sportwagen worden. Dus heeft Volvo hem weer terug getuned naar 120pk. Even een chip erin en je haalt er weer 170 pk uit. Dat gaat alleen makkelijk bij de eerdere ECU's. De turbo blokken zijn daarop ontworpen en kunnen die 170pk makkelijk handelen. De remmen is weer een heel ander verhaal...
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”