Cruise control

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Mijn cruise control werk niet.
Het kan op het stuur wel ingeschakeld worden ,de display geeft het ook aan maar activeren met de + knop lukt niet.
Ik weet dat er al veel over dit onderwerp geschreven is en dat deze klacht mogelijk voortkomt uit een ander electronisch probleem, maar geen concreet antwoord gekregen.
De koppelingsensor en de remschakelaar heb ik al vervangen, daar ligt het dus niet aan.
Vanmiddag zijn de storingen uitgelezen, echter niets wees op een defect wat ook maar met de cruise control te maken te hebben.
De garage bood wel aan om en paar uur te zoeken. Deze kosten heb ik toch liever zelf in handen.
Wie kan mij verder helpen.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gast

Sensor op de hoofdrempomp!
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Hoe ziet deze eruit en is dit een potentiaal vrij contact?
Is dit de stekker op een soort van kokertje op je remcilinder?
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gast

Oei, wat een hoop vragen. :wink:
Ongeveer 3 à 4 jaar geleden op mijn vorige V70 vervangen, weet het dus niet meer.
Volgens mij zit er maar 1 sensor. Misschien dat iemand anders het hier weet. Het komt vaker voor.
Ik wilde het zelf doen, maar zat toen nog coulance regeling op (helft van het geld). :P
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Het is ook een lastige zaak. :cry:
Ik kan de stekker (als het deze is) ook doorverbinden of loshalen, maar ik weet niet of dit kwaad kan met al die electronica.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Update: Ik heb zojuist op advies van alexv70 de sensor van de hoofdrempomp vervangen, echter zonder resultaat.

Nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen.

A.U.B Als iemand nog ideeen heeft: Graag!
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gast

Ai, Heb je er een nieuwe op gekocht? Toentertijd koste die al ongeveer € 100,- meende ik.
Of heb je hoop onderdelen op voorraad?
Misschien raar, maar kan het niet gewoon de schakelaar zijn die defect is?

Niet gelijk vervangen................... haal eerst eens los.......
Kijken, kijken, niet kopen.... :wink:
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Nee, ik heb geen nieuwe gekocht. Daar ben ik zelf niet zo dol op. Met dat gezegde ben ik het helemaal eens.

Bij de sloperij een andere van een auto gehaald en daar te plekke gewisseld. Maar het probleem blijft hetzelfde.
Heb niets hoeven te betalen. De prijs was anders €15,-

Met de schakelaar bedoel je toch de schakelaar op het stuur?
Dat is ook mijn volgende stap.
Moet nog wel even bekijken hoe het e.e.a gedemonteerd moet worden.
Ben alleen een beetje huiverig voor de airbag.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Hoi,
Je kunt het beste even de accu loshalen.... dan kun je de stuurairbag er zo vanaf halen dmf 2 torx schroeven aan de achterkant/zijkant van het stuur.
Je kunt dan zo de schakelaar demonteren en een andere testen.
Gast

Wel even ± 15 minuten wachten met demonteren van de airbag nadat je de - pool hebt los gehaald.
Oja, misschien wist je het al, maar de - pool er weer op met de contactsleutel in stand II, ivm piekspanningen.
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

Uit ervaring kan ik vertellen dat het stuur makkelijk los te halen is idd. M.b.v. 2 torxschroeven aan de achterkant van het stuur. Vervolgens haal je de hele binnenste unit van je stuur naar voren. Doe dit idd pas NADAT je de - pool van de accu al een tijdje los hebt gehaald. (eerst bakkie koffie o.i.d.)
Dan kun je zo de schakelaar eruit klikken. Advies: Maak eerst de schakelaar eens schoon bij de knopjes. Misschien ligt het daar aan.
Dan terugzetten en inderdaad met je contactsleutel in pos 2 de - pool weer aansluiten.
Ik was er ook huiverig voor, maar intussen is het routine. (zeker als jehet kabeltje verkeerd om aansluit)
SUcces!
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Bedankt voor de reacties !

En de + pool? Moet ik daar nog iets mee doen of volstaat het al om alleen de - pool af te koppelen
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Het losmaken van de - pool is voldoende, wel even wachten voordat je begint.... je hoeft de airbag zelf niet eens los te maken als je de module los hebt, enige kabeltje dat je even los moet maken is van de claxon
dan klap je het geheel zo even naar voren en kun je erbij. Het schakelpaneeltje zelf zit weer met 2 torx schroeven vast. Kan zijn dat 1 schroef achter het metalen frame voor de claxon zit, dan moet je even deze 4 schroeven met veer op de hoeken losdraaien. Erg eenvoudig.
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Ik ga er een dezer dagen mee bezig.

Jullie worden op de hoogte gehouden.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Ik heb zojuist een poging gedaan om de airbag los te nemen van het stuur om de schakelaars te controleren.
Heb netjes de bovenstaande aanwijzingen gevolgd.
De - pool van de accu genomen.
Daarna op zoek naar de 2 torx bouten achterin het stuur.
Bij mij zaten er alleen 2 gaatjes in, geen bout te bekennen.
Noodgedwongen heb ik toe een Volvo sloperij gebeld om het e.e.a. na te vragen.
Nu blijkt dat het 3 spaaks stuur van een S60 anders te zijn dan de 4 spaaks van een V70.
De airbagunit van een S60 stuur zit met 2 veren vast te zitten.
De 2 gaten dienen ervoor om op een bepaalde manier een schroevendraaier in te steken en zo de veren weg te klikken.
Na een aantal pogingen het de aktie maar gestaakt en de boel weer in elkaar gezet.
Netje het contact op stand II en de -pool weer aangesloten.

En wat blijkt nu tijdens de testrit !!:
De cruise control werkt zoals deze behoort te doen.

Gewoon de boel resetten dus.

Moraal van dit verhaal:
Bij een vage klacht, eerst de accupolen loshalen voordat je je een ongeluk zoek en alles gaat vervangen.

Als iemand anders nog een andere verklaring heeft , hoor ik dat graag.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gast

Geweldig. :P Dit had ik nooit verwacht.
Zit met een big smile te lezen. :lol:
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

Die is goed! Happy cruising!
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
Gebruikersavatar
chefke3
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 24.03.2008 - 20:18
Locatie: beuningen

ik heb geen cruise control maar weet iemand hoe je deze kunt aansluiten bijv alleen schakelaar en software aanpassen. Of is er meer
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Geen idee, maar het heeft ongetwijfeld een software aanpassing of instelling nodig.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
JsKroes
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.09.2008 - 19:56

RTI navigatie DVD lees problemen
S60 D5 Aut. 2003 225000 km.


Mods edit
Off Topic, zie onder
@ JsKroes.
1. bericht geplaatst in verkeerde rubriek
2. bericht ook in andere (verkeerde) rubriek geplaatst
3. dubbelposten is niet toegestaan en werkt verwarrend
4. Oorspronkelijke bericht is verplaatst naar de juiste rubriek
5. Kijk svp eerst even waar je iets plaatst voordat je het plaatst. Dit is heel verwarrend allemaal en je bezorgt de moderators extra werk.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”