Ik rijd al een tijdje op gas in een Amazon B18 uit 1963.
Onlangs heb ik er benizine in gedaan omdat ik hoorde dat het goed was om de brandstof af te wisselen.
Echter starten op benzine doet de Amazon niet en als ik op de snelweg overschakel op benzine dan lukt dat wel maar lijkt het alsof de motor inhoud.
Weet iemand hoe dit komt? Ik heb er ongelode benzine ingedaan. Is dat het probleem? Is er nog een mogelijkheid om er loodvervanger bij te gooien of moet ik de tank leeg maken?
Alvast dank voor de reacties!
Volvo Amazon B18 1963
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Waarschijnlijk is de carburateur niet zo best meer (ik neem aan dat je een hele tijd alleen op LPG hebt gereden).
Wellicht is er iets aan de afstelling mis; te veel of te weinig benzine. Of is er ergens wat stuk of versleten.
Wellicht is er iets aan de afstelling mis; te veel of te weinig benzine. Of is er ergens wat stuk of versleten.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.06.2008 - 22:38
Zou dat kunnen door het inbouwen van de gasinstallatie? De proefrit heb ik destijds op benzine gereden en dat was geen probleem.dopdedouwer schreef:Waarschijnlijk is de carburateur niet zo best meer (ik neem aan dat je een hele tijd alleen op LPG hebt gereden).
Ik heb de auto pas 3 maanden en heb er gas in laten bouwen. Hiervoor reed de auto dus alleen op benzine.
Wellicht is er iets aan de afstelling mis; te veel of te weinig benzine. Of is er ergens wat stuk of versleten.
Het kan dus niet liggen aan het feit dat er ongelode benzine in zit nu?
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
soort benzine maakt niet uit, daar is de Amazon niet gevoelig voor, ik zou er niet te lang mee tobben en gewoon naar een goede Amazon specialist stappen voor een diagnose
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
ALs je het zelf kan dan is dit een uitdaging, ik zou eerst de ontsteking nalopen kleppen stellen en de carb reinigen kijken of het membraam nog heel is, naald vervangen en dan goed op benzine afstellen.
als dat goed loopt dan kijken hoe die het doet op gas. Ik zou wel het Co gehalte laten meten en dan dit zo af laten stellen dat ie moeiteloos over op benzine kan schakelen
als dat goed loopt dan kijken hoe die het doet op gas. Ik zou wel het Co gehalte laten meten en dan dit zo af laten stellen dat ie moeiteloos over op benzine kan schakelen
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Hoe lang heb je doorgestart / geprobeert op benzine over te schakelen?
Bij het overstappen van benzine op LPG, zet je namelijk eerst de schakelaar in het midden. Op die manier rij je je carburateur leeg. Als hij dan uitvalt (of net ervoor dus), zet je de schakelaar op LPG.
Omgekeerd, van LPG naar benzine, moet dus eerst de carburateur weer vollopen voordat hij het weer doet.
Wat ook nog het geval kan zijn is dat de klep die de benzinetoevoer afsluit zodra de auto op LPG loopt niet goed werkt. Dit is een elektrisch bediende klep. Je zou de auto op bezine kunnen zetten en dan eens een benzineslang los kunnen halen (na de klep) en dan starten. Op die manier kun je zien of er uberhaupt bezine uit komt.
Als hij het drie maanden geleden nog goed deed op benzine en nu ook goed op LPG, verwacht ik niet dat de storing in de naalden van de carburateur of in de ontsteking zit.
Succes met zoeken!
Groeten Lars
Bij het overstappen van benzine op LPG, zet je namelijk eerst de schakelaar in het midden. Op die manier rij je je carburateur leeg. Als hij dan uitvalt (of net ervoor dus), zet je de schakelaar op LPG.
Omgekeerd, van LPG naar benzine, moet dus eerst de carburateur weer vollopen voordat hij het weer doet.
Wat ook nog het geval kan zijn is dat de klep die de benzinetoevoer afsluit zodra de auto op LPG loopt niet goed werkt. Dit is een elektrisch bediende klep. Je zou de auto op bezine kunnen zetten en dan eens een benzineslang los kunnen halen (na de klep) en dan starten. Op die manier kun je zien of er uberhaupt bezine uit komt.
Als hij het drie maanden geleden nog goed deed op benzine en nu ook goed op LPG, verwacht ik niet dat de storing in de naalden van de carburateur of in de ontsteking zit.
Succes met zoeken!
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Ben ik niet helemaal met je eens het zijn en blijven oude auto's die rijdend worden gehouden met veelal 2e hands of gereviseerd spul. Ik had is een fiat 127 liep altijd of het nou warm of koud was, ik rij de straat uit en daarna niks meer niet meer an de praat te krijgen, duwen slepen niets hielp was de ontstekingshuis gedraaid dus hij stond helemaal van tijd af. Ik heb altijd geleerd begin bij het begin en sluit eerst alles uit, zeker bij een oldtimer.s9606564 schreef:Hoe lang heb je doorgestart / geprobeert op benzine over te schakelen?
Bij het overstappen van benzine op LPG, zet je namelijk eerst de schakelaar in het midden. Op die manier rij je je carburateur leeg. Als hij dan uitvalt (of net ervoor dus), zet je de schakelaar op LPG.
Omgekeerd, van LPG naar benzine, moet dus eerst de carburateur weer vollopen voordat hij het weer doet.
Wat ook nog het geval kan zijn is dat de klep die de benzinetoevoer afsluit zodra de auto op LPG loopt niet goed werkt. Dit is een elektrisch bediende klep. Je zou de auto op bezine kunnen zetten en dan eens een benzineslang los kunnen halen (na de klep) en dan starten. Op die manier kun je zien of er uberhaupt bezine uit komt.
Als hij het drie maanden geleden nog goed deed op benzine en nu ook goed op LPG, verwacht ik niet dat de storing in de naalden van de carburateur of in de ontsteking zit.
Succes met zoeken!
Groeten Lars
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Eens dat het vreemd kan lopen. Heb met mijn Amazon wel eens gehad dat hij goed liep en van het ene op het andere moment begon te horten en stoten zowel op LPG als benzine. Bleek dat de contactpunten teveel ingebrand waren.
Dit geval is echter anders. Uit het verhaal maak ik op dat hij net nu nog steeds goed doet op LPG. Omdat de afstelling op LPG qua onsteking nog meer precies komt dan benzine zou ik het daar toch niet zoeken.
Dan normaalgesproken eerst in slijtage van de carburateur door lang alleen op LPG rijden. Omdat de LPG zo kort geleden is ingebouwd, zou ik daar deze keer me ook niet als eerste op richten.
Vandaar mijn idee om het eerst in de benzinetoevoer te zoeken.
Overigens, als er lang geen benzine in heeft gezeten of de tank is (te ver) leeg gereden, kan er ook vuil en corrosie mee in de leiding gespoeld zijn met als gevolg dat het filter of zelfs de sproeier verstopt zit.
Dit geval is echter anders. Uit het verhaal maak ik op dat hij net nu nog steeds goed doet op LPG. Omdat de afstelling op LPG qua onsteking nog meer precies komt dan benzine zou ik het daar toch niet zoeken.
Dan normaalgesproken eerst in slijtage van de carburateur door lang alleen op LPG rijden. Omdat de LPG zo kort geleden is ingebouwd, zou ik daar deze keer me ook niet als eerste op richten.
Vandaar mijn idee om het eerst in de benzinetoevoer te zoeken.
Overigens, als er lang geen benzine in heeft gezeten of de tank is (te ver) leeg gereden, kan er ook vuil en corrosie mee in de leiding gespoeld zijn met als gevolg dat het filter of zelfs de sproeier verstopt zit.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Daar heb je een punt, benzine toevoer is niet wat het is dus zoals je zegt begin bij de tank en werk dan naar voren.s9606564 schreef:Eens dat het vreemd kan lopen. Heb met mijn Amazon wel eens gehad dat hij goed liep en van het ene op het andere moment begon te horten en stoten zowel op LPG als benzine. Bleek dat de contactpunten teveel ingebrand waren.
Dit geval is echter anders. Uit het verhaal maak ik op dat hij net nu nog steeds goed doet op LPG. Omdat de afstelling op LPG qua onsteking nog meer precies komt dan benzine zou ik het daar toch niet zoeken.
Dan normaalgesproken eerst in slijtage van de carburateur door lang alleen op LPG rijden. Omdat de LPG zo kort geleden is ingebouwd, zou ik daar deze keer me ook niet als eerste op richten.
Vandaar mijn idee om het eerst in de benzinetoevoer te zoeken.
Overigens, als er lang geen benzine in heeft gezeten of de tank is (te ver) leeg gereden, kan er ook vuil en corrosie mee in de leiding gespoeld zijn met als gevolg dat het filter of zelfs de sproeier verstopt zit.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
De benzinenaald in je carburateur wordt normaal gesmeerd door de benzine die er langs komt. Op lpg is de boel droog en daardoor slijt de naald.
Om de motor weer goed te laten lopen op benzine zul je een andere naald en eventueel bus moeten kopen. Dat kleine naaldje kost al gauw 20 euro en je moet ook nog de goede hebben, want er zijn een aantal verschillende.
Voor de SU carburateur bestaat er een vacuumsysteempje dat de naald met de zuiger omhoog houdt als je op lpg rijdt. Voor de Stromberg carburateur (voor zover ik weet...) niet. Kijk maar eens op www.V44.nl en dan: forum, zoekterm lpg of gasnaald ofzo.
Om de motor weer goed te laten lopen op benzine zul je een andere naald en eventueel bus moeten kopen. Dat kleine naaldje kost al gauw 20 euro en je moet ook nog de goede hebben, want er zijn een aantal verschillende.
Voor de SU carburateur bestaat er een vacuumsysteempje dat de naald met de zuiger omhoog houdt als je op lpg rijdt. Voor de Stromberg carburateur (voor zover ik weet...) niet. Kijk maar eens op www.V44.nl en dan: forum, zoekterm lpg of gasnaald ofzo.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ik rij met mijn Amazon vrijwel uitsluitend op LPG; de naald van de Stromberg is ook volledig verrot, maar starten op benzine lukt altijd en boven de 1500 toeren loopt ie bijna beter dan op gas; alleen stationair voor het stoplicht is het horten, stoten en schudden, maar voor die paar keer dat ik op benzine rij ga ik niet elk half jaar een nieuwe naald plaatsen
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Ik zou ook inderdaad naar de benzineleidingen kijken. Check ook je filter, of die niet verstopt is met troep.
Ikzelf start altijd op benzine en zet de wagen er ook weer op weg. Dan is de carb gevuld met benz en blijft die naald in ieder geval iets langer heel
Overigens als je net zo'n schakelaar heb als ik, heb je geen mogelijkheid de carb te laten vullen met benzine en moet je gewoon op lpg wat toeren maken (in zn 2 zetten bv) en dan in 1 keer op benzine zetten. Een beetje pompen en dan komt ie weer.
Ikzelf start altijd op benzine en zet de wagen er ook weer op weg. Dan is de carb gevuld met benz en blijft die naald in ieder geval iets langer heel

Overigens als je net zo'n schakelaar heb als ik, heb je geen mogelijkheid de carb te laten vullen met benzine en moet je gewoon op lpg wat toeren maken (in zn 2 zetten bv) en dan in 1 keer op benzine zetten. Een beetje pompen en dan komt ie weer.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Het starten en wegzetten op benzine heeft toaal geen effect op een langere levensduur van je naald, dat is pure onzin. Het zijn juist de kilometers die je op gas rijd die de naald naar de knoppen helpt, je hbet geen smering en vulling van de benzine waardoor de naald door het trillen inslijt. Het is gewoon een makke dat volvo dit soort carb's gebruikte op zijn auto's maar ja had volvo gedacht dat wij belastingvrij kunnen rijden anno 2008.Jordos schreef:Ik zou ook inderdaad naar de benzineleidingen kijken. Check ook je filter, of die niet verstopt is met troep.
Ikzelf start altijd op benzine en zet de wagen er ook weer op weg. Dan is de carb gevuld met benz en blijft die naald in ieder geval iets langer heel
Overigens als je net zo'n schakelaar heb als ik, heb je geen mogelijkheid de carb te laten vullen met benzine en moet je gewoon op lpg wat toeren maken (in zn 2 zetten bv) en dan in 1 keer op benzine zetten. Een beetje pompen en dan komt ie weer.
Een alternatie is het vacuum systeem toepassen, al zin de meningen daar over verdeeld of een heel ander type carb maar dat loopt aardig in de papieren. Ik neem het voor lief en koop 1 keer per jaar wel een nieuwe naald.
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Ahw. Ik liet me eens vertellen dat die naald slijt doordat ie lange tijd droog staat, maar dat is dus onzin, ok 
Nou ja, het blijft wel een goede gewoonte, de rest van het benzinesysteem wordt tenminste iedere keer even doorgespoeld.

Nou ja, het blijft wel een goede gewoonte, de rest van het benzinesysteem wordt tenminste iedere keer even doorgespoeld.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Dat is ook weer zo.Jordos schreef:Ahw. Ik liet me eens vertellen dat die naald slijt doordat ie lange tijd droog staat, maar dat is dus onzin, ok
Nou ja, het blijft wel een goede gewoonte, de rest van het benzinesysteem wordt tenminste iedere keer even doorgespoeld.