Eergisteren ben ik thuisgekomen van vakantie in Frankrijk. Tijdens deze vakantie is het motormanagement lampje gaan branden, en heb ik de dealer gebeld met de vraag of het kwaad kon om ermee door te blijven rijden: aan de motor merkte ik immers niets, deze liep normaal. Hij vertelde me dat als ik niets rook en de motor niet gek deed dit wel kon, en dat het enige dagen kon duren voordat het lampje uit zou gaan.
Dat klopte want enkele dagen later ging het lichtje weer uit (of liever gezegd, bij het starten bleef het lampje ná aanslaan nu niet meer branden).
So far so good. Tot enkele dagen later het lampje toch weer ging branden. Verder liep de motor wederom ok, ook de lange terugweg geen problemen. Zojuist naar de dealer geweest die e.e.a. uitlas en concludeerde dat de lambda sonde op zijn laatste benen loopt. Hij resette het lampje en zei dat als het opnieuw zou gaan branden ik toch een nieuwe lambda sonde nodig zou hebben.
Direct na de volgende startpoging (nog in de garage) ging het lampje echter weer branden, waarop de dealer concludeerde dat er dus gewoon een nieuwe sonde in moet.
Hij vertelde me dat dat ding 160 Euro kost (ex. BTW) en ik heb een afspraak gemaakt om hem te laten vervangen (hij moest besteld worden). Nu las ik net ergens op het internet dat zelf vervangen helemaal niet zo moeilijk is... dus nu heb ik vier vragen:
- Komt het bovenstaande verhaal van een kapotte lambda sonde een beetje logisch en verklaarbaar over,
- Zou zo'n sonde vuil kunnen zijn en is het misschien een kwestie van schoonmaken van het ding (en heb ik dus geen nieuwe nodig),
- Is de prijs van de nieuwe sonde een beetje reëel,
- Wie kan me vertellen hoe ik het ding zelf kan vervangen (waar zit die sonde, kan ik er makkelijk bij, moet ik onder de auto wezen, misschien heeft iemand een fotootje waar je op ziet waar ik moet zoeken, is het alleen een oude lambda sonde losschroeven en een nieuwe vastschroeven en een stekkertje over steken of zit er meer aan vast etc.)
Wie o wie kan me bijstaan in deze misère?
O ja: het is een phase I 1.8 benzine S40 van september 1999, en hij heeft een goeie 180.000 km gelopen.
Groet en alvast bedankt voor elk antwoord,
Chris
Motormanagement lampje - nieuwe lambda sonde nodig (?)
-
- 2nd Gear member
Poeh... zonder brug gaat dat nooit lukken. Ik keek eergisteren naar aanleiding van dit mailtje even onder de motorkap, maar van bovenaf gezien zit de sonde heeeel ver weg!
Vanmorgen de auto toch maar even weggebracht.
Desalniettemin: bedankt voor het antwoord!
Gr,
Chris
Vanmorgen de auto toch maar even weggebracht.
Desalniettemin: bedankt voor het antwoord!
Gr,
Chris