480 turbo tunen

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
jamooga
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24.10.2007 - 22:58

Er is op het forum van volvo-480-europe.org iemand die ecu's tuned. Ze noemen het Richmod en iedereen daar is er erg onder de indruk van. Ik geloof zelfs dat ie een supermod heeft, maar die geeft de auto wel heelerg op zn donder dus is niet goed voor betrouwbaarheid. De richmod zelf schijnt bij een normale rijstijl zelfs zuiniger te zijn.

Zn nick is Rpruen, kijk maar

Gr jamooga
avdlee
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 31.01.2007 - 12:54
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Een andere gebruiker hier op het forum, Sieger Everts, heeft zijn ECU naar die kerel in engeland gestuurd.
Hij heeft alleen nog geen resultaten geplaatst hier.
Ben benieuwd.
maar jullie mogen Arie zeggen

Renault 21 1.9D Wit
Volvo 440 DL 1.7i Automaat Rood
Ford Escort 1.3i Rood
Volvo 480 Turbo '90 Metallic zwart
440 Turbo
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13

Beste Tuningsfanaten,

Ik zal jullie geruststellen, elke 480 turbo -ongeacht de computer- kan gechipt worden bij Rica. Bij de Rica in Waalwijk en Enkhuizen zijn ze niet bijzonder gespecialiseerd in de Volvo 400-serie. Hier vertelden ze me zelfs dat tunen maar mogelijk was tot 0,6bar en dat het niet bij elke computer feest is. Echter, toen ik op advies van de specialist in Wallwijk door werd verwezen naar de grote man op het gebied van de 400-serie (Rica Wateringen)kreeg ik wat anders te horen. Deze vertelde dat alle typen computers te tunen zijn, er kan echter wel een aantal PK's verschil optreden. Realiseer je echter wel dat elke auto verschillend is, de ene zal 140pk halen, de andere 170pk, het ene exemplaat zal slechts 0,8bar halen, de andere 1,1bar. Dit is grotendeels te wijten aan de rijstijl in de afgelopen jaren, de uitlaat, het filter, staat van onderhoud, kmstand etc..

Ik heb de wagen (440 turbo met kat-vervanger en powerfiltertje)onlangs (juli 2008) laten tunen in Wateringen en de resultaten waren vrij goed. Jammer was dat de turbodruk slechts 0,9bar was. Na het monteren van een manual booscontroller op het slangetje naar de wastgate liep de wagen als een raket. Een wedstrijdje tussen deze Volvo en de Porsche 911 turbo (380pk)van vaders werd hiermee verzegeld. Na een stukje vriendschappelijke Dragrace op de openbare weg kwamen ik en mijn enigsinds ontdane vader thuis.. Reden hiervoor: van 0 tot 150 km/u met slechts 50 meter winst voor vader.. Naar schatting lijkt de Experimentele Volvo 440 in circa 5,5 a 6 sec aan de 100 te zitten.

En voor degiene die nu denken: 'heej dat wil ik ook!'...: De Volvo stond na 3 dagen stil: werkelijkwaar overal zat olie: bij de turbo, in de luchtslangen, intercooler, inluitspruikstuk, uitlaat etc.. De olie kwam nog net niet uit het dashboardkastje... 2 opties: of de kering van de turbo, of een kapotte zuiger... Nader onderzoek zal het uitwijzen.


na enig denkwerk heb ik een goed(koop) alternatief voor tunen: verleng de inlaatslang van de turbo met 3 cm( tussen de turbo en het eerste slangetje (op de inlaatslang gemonteerd). Hierdoor registreet de computer een veel lagere zuigkracht waardoor de computer 'denkt' dat de turbo nauwelijks draait (terwijl hij bijvoorbeeld al 0,7 bar levert). Resultaat: turbo raast netjes op 1 bar en de wagen 'denkt' wederom pas een bescheiden 0,1 bar te leveren..

Dit toegepast op weer een andere 440 Turbo: 190pk (powerfilter, kat-vervanger, intercooler van Cirtoen 2l turbo, andere einddemper). De wagen heeft reeds 1500 km gereden en spint nog als een bronstige kat..

Tja, wat zal ik zeggen... heerlijk om een autogek te zijn!?
Sieger Everts
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 02.01.2007 - 11:15

Ik heb idd mijn ecu laten chippen door Richard. Boost kan nu tot 0,9 bar. de motor lijkt nu rustiger te lopen. Van het verbruik kan ik helaas nog niets van zeggen, mijn kmteller is een beetje dood. De auto trekt als een dolle. maar ik heb ook een ander turbo geinstaleert (t25/28). na de winter gaat hij op de rollenbank. dan zullen we zien wat hij doet. als alles heel blijft dan ga ik ook voor de supermod :)

vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..

-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties

161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen
Yoghi
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 04.11.2007 - 13:30
Locatie: Landgraaf

Hoeveel € was je ongeveer kwijt in totaal, en hoelang was je de chip kwijt.
Tuned Ex Klpd T5
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

440 Turbo schreef:Beste Tuningsfanaten,

Ik zal jullie geruststellen, elke 480 turbo -ongeacht de computer- kan gechipt worden bij Rica. Bij de Rica in Waalwijk en Enkhuizen zijn ze niet bijzonder gespecialiseerd in de Volvo 400-serie. Hier vertelden ze me zelfs dat tunen maar mogelijk was tot 0,6bar en dat het niet bij elke computer feest is. Echter, toen ik op advies van de specialist in Wallwijk door werd verwezen naar de grote man op het gebied van de 400-serie (Rica Wateringen)kreeg ik wat anders te horen. Deze vertelde dat alle typen computers te tunen zijn, er kan echter wel een aantal PK's verschil optreden. Realiseer je echter wel dat elke auto verschillend is, de ene zal 140pk halen, de andere 170pk, het ene exemplaat zal slechts 0,8bar halen, de andere 1,1bar. Dit is grotendeels te wijten aan de rijstijl in de afgelopen jaren, de uitlaat, het filter, staat van onderhoud, kmstand etc..

Ik heb de wagen (440 turbo met kat-vervanger en powerfiltertje)onlangs (juli 2008) laten tunen in Wateringen en de resultaten waren vrij goed. Jammer was dat de turbodruk slechts 0,9bar was. Na het monteren van een manual booscontroller op het slangetje naar de wastgate liep de wagen als een raket. Een wedstrijdje tussen deze Volvo en de Porsche 911 turbo (380pk)van vaders werd hiermee verzegeld. Na een stukje vriendschappelijke Dragrace op de openbare weg kwamen ik en mijn enigsinds ontdane vader thuis.. Reden hiervoor: van 0 tot 150 km/u met slechts 50 meter winst voor vader.. Naar schatting lijkt de Experimentele Volvo 440 in circa 5,5 a 6 sec aan de 100 te zitten.

En voor degiene die nu denken: 'heej dat wil ik ook!'...: De Volvo stond na 3 dagen stil: werkelijkwaar overal zat olie: bij de turbo, in de luchtslangen, intercooler, inluitspruikstuk, uitlaat etc.. De olie kwam nog net niet uit het dashboardkastje... 2 opties: of de kering van de turbo, of een kapotte zuiger... Nader onderzoek zal het uitwijzen.


na enig denkwerk heb ik een goed(koop) alternatief voor tunen: verleng de inlaatslang van de turbo met 3 cm( tussen de turbo en het eerste slangetje (op de inlaatslang gemonteerd). Hierdoor registreet de computer een veel lagere zuigkracht waardoor de computer 'denkt' dat de turbo nauwelijks draait (terwijl hij bijvoorbeeld al 0,7 bar levert). Resultaat: turbo raast netjes op 1 bar en de wagen 'denkt' wederom pas een bescheiden 0,1 bar te leveren..

Dit toegepast op weer een andere 440 Turbo: 190pk (powerfilter, kat-vervanger, intercooler van Cirtoen 2l turbo, andere einddemper). De wagen heeft reeds 1500 km gereden en spint nog als een bronstige kat..

Tja, wat zal ik zeggen... heerlijk om een autogek te zijn!?

Klinkt heel boeiend allemaal, je hebt dan ook een PM.
Sieger Everts
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 02.01.2007 - 11:15

chippen heeft me 80 pond gekost , ben mijn computer 2 weken kwijt geweest, maar had er eentje bij gekocht dus kon gewoon doorrijden

vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..

-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties

161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Hoi

Ik heb een 480 turbo gehad, heb hem nog steeds, maar het is nu een wrak...

Toen ik hem net had, dacht ik dat ie gechipped was omdat ik een gechipte bmw 330D kon volgen, een subaru STI ook héél vlotjes...
Bon, dan maar een test gedaan, met de G-tech meter, bleek ie naar de 100 te gaan in 6.58 seconden...

Gevolgen, veel gespeeld, maand later, koppeling erdoor, versnellingsbak aan gort, inclusief spanrollen van mijn distributieriem, gelukkig waren de kleppen nog heel...

Dan toch maar ander blok gestoken, overgekocht van een vriend, heb dit blok nog steeds trouwens met 100000 km...

Bleek dat 'nieuwe' blok zo tam als iets te zijn, wat bleek nu na een telefoontje met de nieuwe eigenaar van mijn ouder motorblok? Bleek op de testbank 250 pk te geven. Het blok zit nu in een sprint 480, ongewijzigd... De nieuwe eigenaar vertelde dat de injectoren groter waren en de turbo groter.

Dan heb ik maar een MBC van dawes device (=spotgoedkoop en heel effectief) gestoken, ok, hij ging niet zo snel maar maar toch vlotjes.

Nu steekt de MBC op mijn 440 turbo en de turbodruk gaat toch net over de 0.9 bar... spijtig dat mijn 440 turbo zo zwaar is in vergelijking met de 480 maar morgen gaat mijn trekhaak eraf hoor...

Ik heb wel wat schrik voor mijn bak, maar ik heb nog een goede versnellingsbak op mijn 480...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Van de versnellingsbakken is de M59 het sterkst. Maar voor stoplichtsprintjes blijft het oppassen. Ze zijn meer geschikt voor de tussensprintjes, dan gaan ze eeuwig mee en dan kunnen ze makkelijk 200pk+ aan.
Er staat trouwens een richmod ECU op ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :IT&ih=005
Plaats reactie

Terug naar “De 480”