Vervangen rechter motorsteun ivm resonantie blok

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
jewannus
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.04.2007 - 14:37

Mijn S60 (2002 255000 km) maakt met een bocht naar links veel (resonantie)geluid. Later kwam de resonatie ook met optrekken.
Het geluid word met de dag meer. Heb geconstateerd dat bovenste motorsteunrubber is losgescheurd.
Motorsteunrubber rechtsonder is door olielekkage denk ik er week geworden. Wil deze graag samen met de bovenste steun vervangen. Kan iemenad aanwijzingen geven of dit een makkelijk of moeilijke klus is?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bovenste is appeltje eitje. Dat spreekt voor zich.
Onderste is iets lastiger. je moet je rechter voorwiel demonteren, spatscherm aan de binnekant wegklappen en dan kun je erbij. Je moet het blok een beetje liften om de steun te kunnen vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
jewannus
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.04.2007 - 14:37

Dank je wel, dat valt dan wel mee. Kunnen onderdelen bij materialenhandel worden besteld of zijn deze alleen bij de dealer te verkrijgen?
Waar kan ik onderdeelnummers vinden voor deze onderdelen?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ook bij de onderdelen handel. Ze kunnen zo zien welke delen je nodig hebt. Ik zou het lekker bij de dealer halen. De bovenste steun is daar in elk geval een heel stuk goedkoper.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

De dealer is niet altijd duurder, bovenste motorsteun 42 euro incl en bij de materialenhandel 72 euro. Voorwiellager S60 bij de dealer 168 ex bij de materialenhadel vroeg er een 171 eur ex, nadat ik zij dat ze veel duurder waren als bij de volvo kreeg ik het mee voor 132 euro. Wel een SKF Lager. Ik heb ook net de motorsteunen vervangen. Je moet ook even kijken naar de onderste die voor zit. Kun je zo met het blote oog zien.Die is ook vaak kapot.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die voorste is een pneumatische steun. Als hij inwendig scheurt krijg je de meest vreemde storingen, maar of hij "op" is of moe is wat lastiger te constateren. Hoe kun je dan zien dat die voorste stuk is?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
jewannus
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.04.2007 - 14:37

Bedankt voor de aanwijzingen. Heb de bovenste steun vervangen evenals het rubber rechtsonder. Probleem is verholpen. Rubber was heel erg zacht, waarschijnlijk door olielekkage. Karwei nam 3/4 uur in beslag.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:Die voorste is een pneumatische steun. Als hij inwendig scheurt krijg je de meest vreemde storingen, maar of hij "op" is of moe is wat lastiger te constateren. Hoe kun je dan zien dat die voorste stuk is?
bij mij heb ik de achterste onder vervangen(is dezelfde als voor)
de oude was duidelijk niet meer zo bol/hoog als de nieuwe.
je kunt ze controleren of ze niet lek(vacuumsteun)zijn,door er
een slangetje op te zetten en dan vacuum zuigen,
als het goed is,moet hij zijn vacuum vasthouden.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

Wat voor vreemde storingen krijg je dan. Per ongeluk ook, airbag spoed naar de garage 85 euro ex btw per uur. Bij mij konden ze het niet vinden. Ik heb de bovenste niet vervangen, maar als ik de auto stil zet hoor ik een klein rateltje. Ben ook benieuwd wat dat is.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik denk dat ed bedoeld,dat je allerlei storings-meldingen op je
bc krijgt.
dit,omdat de steun op vacuum werkt,net zoals bv de egr-klep .
als de steun nu lek is,registreerd je auto ergens een vacuumlek met de genoemde storingen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

toppertje schreef:
edraket schreef:Die voorste is een pneumatische steun. Als hij inwendig scheurt krijg je de meest vreemde storingen, maar of hij "op" is of moe is wat lastiger te constateren. Hoe kun je dan zien dat die voorste stuk is?
bij mij heb ik de achterste onder vervangen(is dezelfde als voor)
de oude was duidelijk niet meer zo bol/hoog als de nieuwe.
je kunt ze controleren of ze niet lek(vacuumsteun)zijn,door er
een slangetje op te zetten en dan vacuum zuigen,
als het goed is,moet hij zijn vacuum vasthouden.
Als ik het goed begrijp zit er dus een soort terugslagklepje in, of bedoel je dat het vaccuum niet mag weglekken als je dat afsluit?
Mijn steunen zijn niet lek, maar ik merk wel wat meer kanteling in de aandrijflijn. Bovenste is al vervangen, maar die onderste zijn vrij prijzig. En als het niet stuk is ga ik het niet vervangen. Om ze nu maar op voorhand te vervangen vind ik ook niet nodig.
Reed jouw auto duidelijk merkbaar anders na het vervangen van de steun?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:
toppertje schreef:
edraket schreef:Die voorste is een pneumatische steun. Als hij inwendig scheurt krijg je de meest vreemde storingen, maar of hij "op" is of moe is wat lastiger te constateren. Hoe kun je dan zien dat die voorste stuk is?
bij mij heb ik de achterste onder vervangen(is dezelfde als voor)
de oude was duidelijk niet meer zo bol/hoog als de nieuwe.
je kunt ze controleren of ze niet lek(vacuumsteun)zijn,door er
een slangetje op te zetten en dan vacuum zuigen,
als het goed is,moet hij zijn vacuum vasthouden.
Als ik het goed begrijp zit er dus een soort terugslagklepje in, of bedoel je dat het vaccuum niet mag weglekken als je dat afsluit?
Mijn steunen zijn niet lek, maar ik merk wel wat meer kanteling in de aandrijflijn. Bovenste is al vervangen, maar die onderste zijn vrij prijzig. En als het niet stuk is ga ik het niet vervangen. Om ze nu maar op voorhand te vervangen vind ik ook niet nodig.
Reed jouw auto duidelijk merkbaar anders na het vervangen van de steun?
ik bedoel dat het vacuum niet mag weglopen.
ik kontroleerde dat als volgt:ik sluit een slangetje aan op de motorsteun en zuig dan vacuum,dan tong tegen het slangetje,en dan verneem je zo of hij vacuum blijft.
deze steunen pompen zich op door vacuum(weet niet of ik dit juist zeg)waardoor de motor op een soort van luchtbalg rust.
deze steunen zijn eingenlijk om trillingen van de(diesel)motor te elimineren.
wat het kantelen betreft,ik denk niet dat deze steunen enige verbetering
brengen.
ik vermoed,als de bovenste bij jou al vervangen is,
dat je de onderste baksteun(ziet eruit als een H-vork)eens moet bekijken.
deze is samen met de bovenste steun het meest verantwoordelijk
voor het kantelen vd motor.

wat betreft de achterste-onderste motorsteun die ik vervangen heb(rot klusje ivm slechte bereikbaarheid)
heb ik weinig verbetering ondervonden.
maar ik had last van schokken vd motor bij gas loslaten.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De motorsteun heeft 2 "standen". Beneden de 1000 toeren is het rubber zacht, waardoor stationair trilling effectief worden gedempt, boven 1000 toeren wordt het rubber harder waardoor de kantelingen van de motor beter worden tegen gegaan. Die standen worden gestuurd door het vacuum. Alleen hoe dat nu van binnen (in de steun) werkt ben ik nog niet achter, waardoor het moelijk is de werking te testen.

Baksteun is 2 weken geleden al vervangen. Deze was erg slecht (zat halve cm speling op) maar heeft geen verbetering gegeven.

Ik heb wat last van kantelen als je in zijn 5 lichtjes gas geeft en weer los. Je voelt dan een scholje door de aandrijving gaan. Niet ernstig maar wel irriterend.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:De motorsteun heeft 2 "standen". Beneden de 1000 toeren is het rubber zacht, waardoor stationair trilling effectief worden gedempt, boven 1000 toeren wordt het rubber harder waardoor de kantelingen van de motor beter worden tegen gegaan. Die standen worden gestuurd door het vacuum. Alleen hoe dat nu van binnen (in de steun) werkt ben ik nog niet achter, waardoor het moelijk is de werking te testen.

Baksteun is 2 weken geleden al vervangen. Deze was erg slecht (zat halve cm speling op) maar heeft geen verbetering gegeven.

Ik heb wat last van kantelen als je in zijn 5 lichtjes gas geeft en weer los. Je voelt dan een scholje door de aandrijving gaan. Niet ernstig maar wel irriterend.
dit kan ook iets speling in je aandrijving zijn,zoals aandrijfas(homokinetische-kopp)
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Daarom wil ik ook niet zomaar onderdelen gaan vervangen. Wordt een vervelend traject denk ik. Laat het maar lekker zo. Hoort bij een auto met ervaring.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

het probleem met deze"dingetjes"is,dat je,je er aan gaat ergeren.
aan de andere kant,net zoals je zegt:het is geen nieuwe meer.
mijn ervaring met zulk soort dingen zijn:afwegen hoeveel tijd-energie en geld wil ik er insteken,om het op te lossen(en niet te vergeten:is het wel op te lossen?)
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Alles is op te lossen. Maar bedenk wat er allemaal vervangen kan worden wat met dit probleem te maken heeft:
- motorsteunen
- aandrijfassen
- vliegwiel

Wordt een duur probeersel (alles vervangen ongeveer 2.500,-), terwijl het probleem zeer minimaal is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”