Kleine beurt zelf doen

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
AlfaRalfa
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.09.2008 - 21:32
Locatie: Neer (Limboland)

Beste mensen,

ik heb me even hier aangemeld omdat ik graag iets wilde weten over het vervangen van verschillende vloeistoffen in een 440 uit '92.

Zo wil ik de motorolie + oliefilter vervangen? Waar en hoe kan ik het beste de carterplug loshalen, neem aan gewoon staand op de grond, met wielen eventueel helemaal links ingedraaid? En de filter kan ik gewoon zo losdraaien?

Dan de stuurbekrachtiging vloeistof. Kan ik deze leeg halen of moet ik gewoon bijvullen?

Dan de koelvloeistof. Kan ik deze leeg halen, en waar gebeurt dit?

Ik dank jullie alvast voor de reacties.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

olie:
-uiteraard met een bak eronder de ring loshalen... wel bij een lauw/warme motor. Oppassen dat de dop niet valt en dat je alvast een nieuwe koperen ring hebt.
-oliefilter: hoort in princiepe handvast maar kan vaster zitten... remedie is een flinke schroevendraaier erdoorheen en klaar (wel een origineel volvo filter plaatsen ivm de terugslagklep

-stuurbekragtiging gewoon bijvullen en goed opletten of het niet daalt

-koelvloeistof.... onderop de radiateur zit een rood kraantje....
Gebruikersavatar
AlfaRalfa
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.09.2008 - 21:32
Locatie: Neer (Limboland)

En met welke nummerdop of sleutel kan ik het beste die carterplug loshalen?

Moet ik na het verwijderen van de koelvloeistof even met een tuinslang doorspoelen?
Gebruikersavatar
AlfaRalfa
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.09.2008 - 21:32
Locatie: Neer (Limboland)

Wat doen jullie altijd met de oude olie?
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Kan je gratis naar de afval stort brengen.
Daar hebben ze meestal een chemische afdeling.

( ik doe het in oude flessen)
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Voor de koelvloeistof heb je een aflaatkraantje aan de bestuurderszijde van de radiator. Er zijn meerdere threads over het al dan niet doorspoelen en wat je wel en niet met de kachel moet doen: even zoeken.
Voor de carterplug kan ik je (hoe gek het ook klinkt) niets anders aanraden dan een deurklink. Even losschroeven van de schuur (aangenomen dat je het bij de schuur doet) en dat past precies èn geeft je (hefboom) trekkracht!
Oliefilter moet ook met droge handen (grip) lukken of m.b.v. een handdoek ofzo, simpelweg losdraaien.
Als de stuurbekrachtigingsvloeistof lang niet is vervangen (2 jaar ong?) zou ik die wel verversen, handigste is op een laag punt een leiding losmaken en aftappen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

En met welke nummerdop of sleutel kan ik het beste die carterplug loshalen?
Daar is een speciale sleutel voor. Die kan je bestellen bij Brezan bijv. Aan de ene kant zit de sleutel voor de carterplug en aan de andere kant die voor de versnellingsbak plug. Vraag naar een sleutel voor Renault blokken, kost iets van €12,00. Wat ook past op de carterplug is een deurhandel, het vierkant past er precies in als je geld wilt besparen. neem wel een stevige, ze kunnen behoorlijk vast zitten. Zorg er wel voor dat je de koperenafdichtring onder de plug ook vervangt anders gaat ie olie lekken.
Het koelsysteem aflaten door de rad.slang onder los te halen. Het is idd verstandig om hem flink lang door te spoelen met de tuinslang. Doe dat van onder naar boven en andersom. Zo'n 5min per opening laten spoelen. Haal de termostaat eruit zodat je van boven naar beneden door kunt spoelen en vice versa.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

3/8 Ratel past er ook op als ik het me goed herinner. Probeer die dus eerst even.
Gebruikersavatar
AlfaRalfa
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.09.2008 - 21:32
Locatie: Neer (Limboland)

En de nieuwe olie? Er is mij via een dealer aangeradgen om er 5W30 volsynthetisch in te doen. Lijkt jullie dit goed of toch liever iets anders?

Bedenk daarbij dat de auto uit 1992 is en maar 87000 kilometer heeft gezien.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

10/40 half-synteet Voldoet prima.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Mijn blok loopt op 5W30 van Comma, perfecte olie voor zo'n Renault blok.

Vergeet de rubberen ring van het oliefilter niet in te smeren met wat olie.

Succes ermee!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

10w40 miniraal is voldoende, je mag er uiteraard je beurs voor omkiepen en dan heb je volsynth. Maar.... onnodig bij een 440 uit 92.

Enne, wie is ut nog oppe kermus?
Groete van unne angere Naerse oet Kessel, zuuse dich nog op ut forum.
Ha, en aug nog oppe zelfde daag jeurig!

;)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

3/8 Ratel past er ook op als ik het me goed herinner. Probeer die dus eerst even.
Die past alleen op de vulplug van de versnellingsbak.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

he verdeurie. Niet goed onthouden.
Gebruikersavatar
AlfaRalfa
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.09.2008 - 21:32
Locatie: Neer (Limboland)

Ich had mich ff aangemeld om een paar dingskes te vroagen.
Mer dink wael dat ich eroet kom.

Zelf hub ich geine Volvo mer een Alfa Romeo. Dus et haat geine zin om oet te kieken noa ene 440. Hehehehehe
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

ik maak de carterplug los met een deurkruk, die vierkante asje past perfect erin haha
Scheeld toch weer 26 gulden.
mij krijg je dat vergelijken niet uit.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

De renault-dealer adviseert voor die motoren 10w40. Afhankelijk van het materiaal van je carterpan monteer je een koperen, of luxe carterring. Stalen pan = koperen ring, Aluminium = luxe ring, dus met rubber randje.

Je kan de koelvloeistof slan op de radiateur losnemen, schiet het lekker op. Let wel op dat je moet ontluchten. De precieze plaatsen van de nippels weet ik zo niet, wss bij je thermostaathuis, en kachelslang?!

De SB-vloeistof kan je ook leeg laten lopen, doe dit alleen als de vloeistof echt smerig is. Normale kleur is helder rood. Ook deze even ontluchten, vullen + aantal keren stuur maximaal uit/in draaien met lopende motor.
Gebruikersavatar
AlfaRalfa
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.09.2008 - 21:32
Locatie: Neer (Limboland)

Nou het is helemaal goed gelukt.
De olie 5W30 erin, toch wat extra smering weer bij een motor van '92. En een nieuw oliefilter origineel Volvo.

De koelvloeistof is vernieuwd. Inderdaad zat aan de bestuurderskant onder de radiator een nippeltje (soort gardena koppeling bij mij), die dus eraf gedraaid maar er kwam nog niks uit. Herinnerde ik me natuurlijk dat het vacuum is, en zodra de dop van het reservoir open ging stroomde het er direct uit.

Bij de stuurbekrachtiging zat er een vieze dikke smurrie in het reservoir en maakte de pomp een herrie als je al maar een klein beetje aan het stuur draaide. Dus alles op het laagsate punt eruit getapt en nieuwe helder rode vloeistof erin, en het janken van de pomp was al direct gedaan.

Alles met alles dus een geslaagde middag knutselen en de wagen rijdt weer als een zonnetje. Bedankt voor de hulp en tips.
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

Ik ben er nu ook aan toe om de olie zelf eens te vervangen. Met behulp van dit forum heb ik een boodschappenlijstje gemaakt.
De olie heb ik gehaald.
Het oliefilter moet ik nog doen, ik kon de juiste niet krijgen, moet nog even bij Brezan kijken, anders wordt het toch de dealer.
Toen ik om die koperen afdichtring vroeg, zij hij dat hij wel 50 verschillende had. Weet er iemand een maat, want het is wel handig als ik die ook van te voren kan halen?
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Toen ik om die koperen afdichtring vroeg, zij hij dat hij wel 50 verschillende had. Weet er iemand een maat, want het is wel handig als ik die ook van te voren kan halen?
Vragen naar afdichtringetje voor Renault motoren, die heeft Brezan op voorraad. (oa R21, Clio, R5 hebben dezelfde motor)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”