Bij de duitse concurrenten is het vervangen van een Xenonlamp niet omslachtiger dan dat van een normale H-lamp.
Bij Volvo ziet dit er iets complexer en tijdrovender uit.
Wie heeft een link naar een handleiding welke handelingen verricht moeten worden, of een foto/tekening uit een Volvo programma als Vadis/Vida?
Vervangen van Xenon lampje
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Dat is onzin Frumpy,
Er zijn allemaal testen geweest in Autoweek en ook bij de Duitse concurrenten kon het wel even duren voordat de lamp was vervangen.
Overigens kan je nu bij de C30/S40/V50/C70 die lamp er met een klik uit halen, de lamp vervangen en er zo weer in schuiven.
Er zijn allemaal testen geweest in Autoweek en ook bij de Duitse concurrenten kon het wel even duren voordat de lamp was vervangen.
Overigens kan je nu bij de C30/S40/V50/C70 die lamp er met een klik uit halen, de lamp vervangen en er zo weer in schuiven.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
En je hebt gelijk, duurt heel lang. Na 20.000km is bij de vader van mijn vriendin in zijn S60 nog kleur verschil te zijn. Bij mijn dealer wisselen ze de lampen ook altijd per twee.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ach, voor alles moet er een eerste keer zijn. Als het aan de dealer ligt mag je überhaupt niets zelf aan de auto vervangen.jalle schreef:Zover ik weet mag je die Xenonlampen eigenlijk niet zelf vervangen! Dit moet door een erkende garage gedaan worden...
S80 2,5T AUT5 2004
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Thanks, Paul. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ze meteen dat bekende witte licht zouden afgeven, maar dat is misschien alleen bij die merkloze lampen, en niet de originele Philips die ik nog moet monteren.Paul schreef:En je hebt gelijk, duurt heel lang. Na 20.000km is bij de vader van mijn vriendin in zijn S60 nog kleur verschil te zijn. Bij mijn dealer wisselen ze de lampen ook altijd per twee.
Nou ja, dan is het in ieder geval een kwestie van afwachten.
Vanochtend ga ik in ieder geval maar eens voorzichtig zonder handleiding beginnen met demonteren van de oude lampen en monteren van de nieuwe 4300k.

S80 2,5T AUT5 2004
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Elke xenon lamp verkleurt naarmate deze oude wordt.
Wel moet je overduidelijk zien dat het om een Xenon lamp gaat, deze geeft een bepaalde blauw/witte gloed af (hangt van kleur temperatuur af van lamp hoe duidelijk dit zich uit).
Misschien een foto van vooraf maken van de lampen als ze branden en even hier zetten dan zien wij of dit gebruikelijk is of dat er iets mis is.
(maak de foto van boven naar onder en niet recht in de lampen, dan zien we namelijk alleen een witte vlek ! haahah)
Dit is echter alleen zichtbaar als je twee lampen hebt waarvan je er 1 vernieuwd.
Niks ernstigs alleen opties gezien is dit wel een minpuntje.
Dat je een xenon lamp moet laten vervangen door iemand die er verstand van heeft zeg ik:" ja das waar" maar dat hoeft niet per definitie een dealer te zijn.
Zolang je de voorschriften hanteert is er niets aan de hand.
Je zal tenslotte bij een defecte lamp langs de weg deze ook moeten kunnen vervangen want met 1 defecte lamp rijden mag niet, en om daar nu volvo voor te gaan bellen vind ik persoonlijk ook een beetje overdreven. (mits je een reserve xenon lamp hebt!).
Wel moet je overduidelijk zien dat het om een Xenon lamp gaat, deze geeft een bepaalde blauw/witte gloed af (hangt van kleur temperatuur af van lamp hoe duidelijk dit zich uit).
Misschien een foto van vooraf maken van de lampen als ze branden en even hier zetten dan zien wij of dit gebruikelijk is of dat er iets mis is.
(maak de foto van boven naar onder en niet recht in de lampen, dan zien we namelijk alleen een witte vlek ! haahah)
Dit is echter alleen zichtbaar als je twee lampen hebt waarvan je er 1 vernieuwd.
Niks ernstigs alleen opties gezien is dit wel een minpuntje.
Dat je een xenon lamp moet laten vervangen door iemand die er verstand van heeft zeg ik:" ja das waar" maar dat hoeft niet per definitie een dealer te zijn.
Zolang je de voorschriften hanteert is er niets aan de hand.
Je zal tenslotte bij een defecte lamp langs de weg deze ook moeten kunnen vervangen want met 1 defecte lamp rijden mag niet, en om daar nu volvo voor te gaan bellen vind ik persoonlijk ook een beetje overdreven. (mits je een reserve xenon lamp hebt!).
- Hjalmar
- 6th Gear member
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 15:23
- Locatie: Stockholm
Het is ook overdreven! Ze verdienen graag overal geld aan... Ik heb de lampen ok verandert op mn oude S60! Geen probleem verder. Het wordt alleen aangeraden als je niet weet waar je mee bezig bent! 

Hjalmar
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
@Asta
Heb jij toevallig ervaring met de Xenon van Volvo?
Is het echt noodzakelijk om dat metalen kastje, ik denk dat het de spanningsregelaar of stabilisator is, er af te schroeven?
Het gaat om de S80 2004!
Of is er een eenvoudiger manier om de lamp te vervangen?
Heb jij toevallig ervaring met de Xenon van Volvo?
Is het echt noodzakelijk om dat metalen kastje, ik denk dat het de spanningsregelaar of stabilisator is, er af te schroeven?
Het gaat om de S80 2004!
Of is er een eenvoudiger manier om de lamp te vervangen?
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Ik heb geen ervaring met de s80 nee, wellicht kan je een foto maken zodat we kunnen kijken of je die dient te verwijderen.
Zal hoogstwaarschijnlijk de starter van de xenon lamp zijn.
Zal hoogstwaarschijnlijk de starter van de xenon lamp zijn.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Klus gedeeltelijk geklaard, 1 kant is klaar.
De andere kant, waar het probleem van de bij tijd en wijle knipperlichtxenon zit, heeft het Contact (dat is een soort transformatortje waar de lamp in bevestigd wordt, kost ca. 44 euro) enkele serieuze schroeiplekjes, zowel in het metaal als het kunststofgedeelte. Dit ding heeft een verbinding naar de spanningsregelaar van de Xenon.
Dealer heeft zoiets niet op voorraad, maar morgen kan ik weer verder.
Op zich geen complexe zaak, maar wel enorm gepriegel i.v.m. bedrading, slangen e.d. Rechts moet je de vulpijp van het ruitenwisserreservoir verwijderen, om werkruimte te krijgen.
Moet onder normale condities voor beide kanten samen wel redelijk binnen 3 kwartier tot een uur te doen zijn. Nu ik weet hoe het zit nog wel sneller.
De andere kant, waar het probleem van de bij tijd en wijle knipperlichtxenon zit, heeft het Contact (dat is een soort transformatortje waar de lamp in bevestigd wordt, kost ca. 44 euro) enkele serieuze schroeiplekjes, zowel in het metaal als het kunststofgedeelte. Dit ding heeft een verbinding naar de spanningsregelaar van de Xenon.
Dealer heeft zoiets niet op voorraad, maar morgen kan ik weer verder.
Op zich geen complexe zaak, maar wel enorm gepriegel i.v.m. bedrading, slangen e.d. Rechts moet je de vulpijp van het ruitenwisserreservoir verwijderen, om werkruimte te krijgen.
Moet onder normale condities voor beide kanten samen wel redelijk binnen 3 kwartier tot een uur te doen zijn. Nu ik weet hoe het zit nog wel sneller.
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Heel mooi!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Oke, dan hebben we nu een ervarings deskundige.
Foto's komen nog.
.................... Toch?

Foto's komen nog.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Helaas duur geintje geworden, ook de spanningsomvormer links heb ik moeten vervangen.
Mijn Volvohuisleverancier in Den Haag had de spullen niet, dus heb ze in de regio gehaald. Derhalve ook geen garagekorting. :evil:
Spanningsomvormer Valeo, 327 Euro incl. BTW
Contact voor lamp, 55 Euro incl. BTW.
Zelf inbouwen.
Voor die bedragen kan je zowat 3 complete Aftermarket sets kopen. :shock:
Ik was toen ik de auto aanschafte eigenlijk wel blij met Xenon, omdat ik dan niet meer de H7 lampjes om de haverklap zou hoeven te vervangen.
Nou, voor die 382 Euro had ik heel wat Halogeenlampjes kunnen kopen.
Omdat ik morgen met de auto naar Duitsland moet, en de dagen ook weer korter worden wilde ik mijn verlichting vandaag nog in orde maken, wat ook gelukt is. Helaas daardoor geen tijd om voor wellicht interessantere prijzen elders voor een spanningsregelaar te shoppen.
Mijn dag vandaag?
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Mijn Volvohuisleverancier in Den Haag had de spullen niet, dus heb ze in de regio gehaald. Derhalve ook geen garagekorting. :evil:
Spanningsomvormer Valeo, 327 Euro incl. BTW
Contact voor lamp, 55 Euro incl. BTW.
Zelf inbouwen.
Voor die bedragen kan je zowat 3 complete Aftermarket sets kopen. :shock:
Ik was toen ik de auto aanschafte eigenlijk wel blij met Xenon, omdat ik dan niet meer de H7 lampjes om de haverklap zou hoeven te vervangen.
Nou, voor die 382 Euro had ik heel wat Halogeenlampjes kunnen kopen.
Omdat ik morgen met de auto naar Duitsland moet, en de dagen ook weer korter worden wilde ik mijn verlichting vandaag nog in orde maken, wat ook gelukt is. Helaas daardoor geen tijd om voor wellicht interessantere prijzen elders voor een spanningsregelaar te shoppen.
Mijn dag vandaag?
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Das een duur setje, alhoewel dat was ik ook kwijt voor mijn aftermarket set.
Jouw xenon lamp heeft uiteindelijk dan wel een korte levensduur gehad, je verwachtingspatroon is toch wel langer.
Tenslotte is je auto van 2004 (dus +/- 3 jaar), wellicht kan je daar eens met Niham over praten.
Jouw xenon lamp heeft uiteindelijk dan wel een korte levensduur gehad, je verwachtingspatroon is toch wel langer.
Tenslotte is je auto van 2004 (dus +/- 3 jaar), wellicht kan je daar eens met Niham over praten.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
In onze V40 ging het na 1,5 jaar kapot, onder garantie vervangen. (overigens beide lampen vanwege het grote kleurverschil)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra