tunen en km stand

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Peterd54
2nd Gear member

Wilde mijn auto in een nieuwe vestiging van een tuner in Groningen laten tunen. Had een afspraak gemaakt. Ze vonden het echter onverantwoord om deze volvo XC70 D5 (163 pk) met 205.000 km te tunen. Dit zou een te groot risico voor de turbo en nog wat van dergelijke zaken zijn. De motor zou al te veel zijn 'ingesteld' en ik zou daardoor een seriues risico op motorschade oplopen.

Is er hier ervaring op het forum (+ of -) met het tunen van D5's met een dergelijke km.stand. Ik heb wel een enkele positieve ervaring gevonden. Maar door het verhaal van deze tuner over motorschade begin ik toch wel te twijfelen.

De auto bevalt verder super. Dus echt risico wil ik niet lopen. Aan de andere kant ,vooral bij inhalen zou ik nog wel wat extra power willen hebben. In een hogere top ben ik niet geínteresseerd.
Iemand advies waar ik eventueel verantwoord kan laten tunen. ca. 450 euro is voor mij voorlopig wel het maximum dat ik zou willen betalen.

Over het bedrijf dat het voor 225 euro doet, lees ik verschillende verhalen over. Is over tunen bij hoge km standen ergens echt betrouwbare info te krijgen of blijft het gewoon een gok met bv 65 % kans op geluk en 35 % op pech? (dan doe ik het dus niet)
Ludo
6th Gear member

waarom zou je een groter risico lopen als normaal?.
als je auto goed onderhouden word, en technisch 100% is, zou ik niet weten welk hoger risico je dan hebt?.
dan kan je net zo goed stellen dat je aan een nieuwe auto toe bent omdat er 2 ton op de klok staan.
dat er onderdelen zijn die sneller slijten kan ik wel inkomen, maar dat zal dan zeker niet over een gehalveerde levenduur gaan.
het lijkt me meer een tuner zonder ervaring, bullshit van de bovenste plank...

neem anders eens contact op met de forumsponsers.
Peterd54
2nd Gear member

Ja dat vermoed ik ook. Het ging overigens om Zipptuning, die aangeeft het niet te willen doen vanwege de risico's voor de turbo. Dan begin je wel even te wijfelen, ondanks alles wat ik gelezen heb.
Ik had overigens bij mijn 850 tdi een powerbox er ingezet. Dit is volgens velen de grootste 'doodzonde'. Ingebouwd bij 250k op de teller en inmiddels met ruim 400k verkocht en nooit één probleem, wel veel plezier gehad. Met de XC wil ik toch net even iets voorzichtiger zijn en het beter doen, dus geen powerbox meer. Ik overweeg nu maar eens naar Fasttech te gaan (en heel misschien toch naar Tunex).
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
Hjalmar
6th Gear member

De kilometerstand hoeft niet uit te maken bij het tunen! Vaak wordt de motor geoptimaliseerd binnen het uiterste van de motor zijn maximale capiciteit! Meestal geeft een goeie tuner je ook garantie op het tunen... Tenminste de meeste bedrijven hier in zweden wel!
Hjalmar
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Gewoon naar Fasttech gaan......je motor loopt alleen risico als ie niet goed is. En dan valt ie toch wel door de mand als die gasten hem aansluiten op de computer (Binnen de grenzen van wat ze kunnen zien natuurlijk ;)).
En als je motor niet goed is zal hij vandaag of morgen toch wel gaan opspelen, ook zonder tuning.
Je leeft maar één keer.......:)
Jeroen

V50 1.6 benzine
Edgar
5th Gear member

Als ik alleen al de advertentie van Ziptuning lees.... daarin staan een hoop onwaarheden, ik ben er zelf nooit geweest maar heb er genoeg over gehoord.
IKk zou bij tuning van mijn auto niet eerst kijken wie het goedkoopst is...

Ik zit ook veel op het Audiforum... ga daar maar is kijken en zoeken naar die tuners...

200.000 km hoeft geen probleem te zijn, alleen is het wel belangrijk om naar een goede tuner te gaan Hartog tuned een auto ook niet als het technisch niet in orde is, maar dat staat los van de KM stand. Er zijn dan ook niet veel tuners die daar kijk op hebben.
Ga ook absoluut voor maatwerk, dan wordt rekening gehouden met jou wensen en nog belangrijker met jou auto. Dat kan echt niet bij de low budget tuners... Elke zelfde auto is toch weer anders (koppeling) zeker bij 2 ton.

Bel Hartog is op... hij kan je los van of je je auto bij hem wil laten tunen de info geven die jij wil hebben.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Thijs
7th Gear member

Ik ga met 320000 km op de klok naar fasttech komend weekend! Fijne jongens zo aan de telefoon. Omdat die van mij al wat hoger op de km schaal staat zal hij niet 100% getuned worden, maar naar wat verstandig is voor de auto. Technisch controleren ze hem eerst, dan overleggen of te chippen of niet. Klinkt heel goed.
Dus die 2 ton zou ik mij maar niet te druk over maken hoor!

Grtz Thijs
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Peterd54
2nd Gear member

Helaas zit het er voorlopig voor mij niet in.

Een van de forumsponsors heeft mij een helder advies gegeven en dat heeft niet met de km stand te maken, maar met het feit dat ik een achteraf ingebouwd roetfilter heb. Dit zou een vrij grote kans op problemen kunnen geven. Dus voorlopig maar niet.
(misschien maar een keer het roetfilter 'uitbouwen?? ::o)
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
Fredhead
Geartronic member

Ben bang dat je dan ook een nieuw stuk uitlaat nodig hebt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Quota
6th Gear member

Ben ik blij dat ik geen roetfilter heb....;)
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Peterd54 schreef:Helaas zit het er voorlopig voor mij niet in.

Een van de forumsponsors heeft mij een helder advies gegeven en dat heeft niet met de km stand te maken, maar met het feit dat ik een achteraf ingebouwd roetfilter heb. Dit zou een vrij grote kans op problemen kunnen geven. Dus voorlopig maar niet.
(misschien maar een keer het roetfilter 'uitbouwen?? ::o)
Heeft hij er ook een uitleg bij gegeven wat de relatie is tussen het elektronisch afstemmen van je motormanagement en het hebben van een achteraf ingebouwd roetfilter?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Edgar
5th Gear member

Ik dacht dat het gewoon moest kunnen... welke tuner heeft dit gezegd dan?
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Fredhead
Geartronic member

Quota schreef:Ben ik blij dat ik geen roetfilter heb....;)
Hier nog iemand met diezelfde gedachte 8)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Peterd54
2nd Gear member

Het advies is door Hartog gegeven. Hij gaf aan dat het risicovol is om dergelijke D5's met achteraf ingebouwd roetfilter te tunen. Er zijn nog te weinig lange termijn ervaringen mee. Deze roetfilters kunnen problemen gaan geven, die mogelijk met tunen nog erger kunnen worden.

Uitbouwen van dit filter zou dus wat mij betreft na het optreden van 'roetfilter gerelateerde' problemen een serieuze optie zijn. Een nieuw filter zag ik laatst te koop staan (E-bay) voor 700 euro. 'Terug ombouwen' lijkt me toch al snel goedkoper.
Overigens rijd de XC70 verder heerlijk, is vlot genoeg, en loopt volgens de BC 6,9 over inmiddels 3000 km.

Maar ja, tunen had het rijplezier nog net wat verhoogd.
JW240
2nd Gear member

even nog hierop terugkomen, het roetfilter lijkt mij ook niet handig, zeker het na-ingebouwde filter.
Als je het echt goed wil doen, meet dan de uitlaatgastemperatuur (en druk) voor filter, haal het weg en zie het verschil. zal flink wat schelen. zonder roetfilter zal het verbruik ook wel wat zakken
(bij de huidige diesels met roetfilters is ook de stijging van verbruik te zien zoals begin 90-er jaren toen er massaal katalysatoren op de benzinewagens kwamen, die toename is ook weer weggewerkt)
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

JW240 schreef:even nog hierop terugkomen, het roetfilter lijkt mij ook niet handig, zeker het na-ingebouwde filter.
Als je het echt goed wil doen, meet dan de uitlaatgastemperatuur (en druk) voor filter, haal het weg en zie het verschil. zal flink wat schelen. zonder roetfilter zal het verbruik ook wel wat zakken
(bij de huidige diesels met roetfilters is ook de stijging van verbruik te zien zoals begin 90-er jaren toen er massaal katalysatoren op de benzinewagens kwamen, die toename is ook weer weggewerkt)
Een achteraf ingebouwd roetfilter doet het verbruik niet stijgen, dus zal het ook niet dalen als je het weghaalt.......
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
edraket
7th Gear member

Ik weet niet of ik die waarschuwing over dat roetfilter serieus moet nemen. Ik rijd zelf met een getunede D5 rond met achteraf gemonteerd roetfilter. Filter zit er al 3 jaar onder, chip één jaar. Nog geen enkel probleem mee gehad.
Tuurlijk is er nog weinig bekend, maar om nu op voorhand alle auto met achteraf roetfilter niet te tunen is wel heel erg conservatief.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

dit is al eens besproken: door chippen wordt de RPF heter, naar het schijnt....

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... r&start=50
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”