startproblemen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Mr Moose
Starter

Heb een volvo 460 die nu 4 jaar heeft stil gestaan door de problemen die ik hieronder aangeef. Had er gewoon de balen van en heb hem weg gezet. Een vriend zei "laten we even kijken"en wonder boven wonder (nee dat is niet waar want het is een volvo) starte hij direct en liep perfect. Olie gecontroleerd, koelvloeistof en stuurbekr. olie bijgevuld. Vastzittend achterwiel weer vrijgemaakt en een paar rondjes gereden..............................en toen begonnen de problemen weer overnieuw. om gek van te worden. Na het uitzetten (bij warme motor) proberen opnieuw te starten. Motor slaat wel aan maar het brandstof emisielampje gaat direct branden (dat groene met die omgekeerde Y) en de motor slaat na een paar seconden weer af. en dat moet je dan een heeeeeeeeleboel keer opnieuw proberen. Motor blijft vaak wel lopen bij extra gas geven maar het lampje blijft branden. Het afslaan kan ook gebeuren tijdens het rijden. De auto heeft dan ineens geen power meer (motor slaat dood) en hij stopt gewoon. Kan het zijn dat de sensor die in de catalysator zit verkeerde informatie aan de computer geeft??? en dat de motor daardoor afslaat. Help Help Help ik wordt hier helemaal gek van en het is zo'n overheerlijke auto
Baseman
4th Gear member

Verzuipt ie niet gewoon?
Temperatuursensor even doormeten?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
evanmandos2
2nd Gear member

Sensoren die je door meot meten, waardes heb ik niet paraat, maar staan wel op het forum:

- Lambdasensor(spanning moet springen tussen 0,1/0,2 en 0,7/0,8 bij warme uitlaat)

- Temperatuursensor in het blok(onder gasklephuis) (geeft meen ik 2500 ohm bij 20 graden)

- Inlaatluchttemperatuursensor(in luchtfilterslang)

- Gaskleppositiesensor

Deze sensore vertellen de inspuiting wat de omgevingsomstandigheden zijn, en passen daarop de inspuiting aan. bij een motor die 20 graden is moet wat rijker ingespoten worden dan bij een motor die 90 graden is bijvoorbeeld, lambdasensor meet het zuurstofniveau in je uitlaat, en op basis hiervan wordt ook rijker of armer ingespoten.

Jouw probleem klinkt als een geflipte sensor die dus contant tegen de auto roept dat het bijvoorbeeld -40 is buiten, en dan gaat ie de motor verzuipen onder de werkelijke omstandigheden.

Klinkt niet als een heel ernstig probleem, als ik zo nadenk is het meest ernstige wat er kan zijn een defect inspuitsysteem(vooral inspuitcomputer), maar dat komt niet vaak voor. 2e hands moet je zo;n ding voor een paar tientjes wel op kunnen pikken. sensoren kosten tweedehands net niks, alleen lambda kun je beter nieuw kopen(slijtageonderdeel) dus wat duurder.

Onderdelen die het kunnen zijn, hoewel vergezocht:
- ontstekingsunit(bobine), willen soms defect raken, en tonen dat alleen als ze warm zijn
- krukaspositiesensor/vliegwielsensor, kan ook alleen bij warmte misgaan, geeft de meeste vreemde storingen
- simpelweg een 'brakke' bougiekabel, bougie, rotor of verdelerkap die ook temperatuurgevoelig zijn en bij beweging al dan neit kunnen werken(lopen op <4 poten kan ook resulteren in verzuipen)
- en wat allemaal niet meer :)

Zonder om zo'n prachtige wagen weg te zetten... Kun je hem beter aan mij doneren :D:D:D:D

Owja, reden dat ie bij koude motor wel wil, komt waarschijnlijk omdat(temp sensor is dan nog wel goed) de inspuiting begint met een soort van 'noodloop' instelling waarbij sensorsignalen(lambda bijv.) genegeerd worden.

Met meer gas gaat het ook beter omdat de invloed van sensoren dan wat minder groot is dan bij stationair
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”