LPG installatie vragen

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
marrty
2nd Gear member

Ik heb een LPG G3 installatie in mijn volvo 440. Het is een tank van 70 liter. Nu is het dus zo dat een gasinstallatie slechts voor 80% kan worden gevuld; er zou dus 56 liter in moeten. Maar als ik tank (het streepje van de brandstofmeter zit dan nog niet in het rood trouwens, er zit dan nog zo'n 10 liter in denk ik), kan ik er niet meer dan 33 liter bijdoen. Iemand enig idee hoe dit kan?
Bedankt,
Martijn
Jooston
1st Gear member

Er zou een soort van beveiliging op de tank moeten zitten die bepaalt hoeveel % de tank gevuld mag worden ik zou daar eerst maar kijken of die wel op 80% staat. Succes!
- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
ArjenM
3rd Gear member

Ik rij ook op LPG met een 43 litertank. Op het moment dat het waarschuwingslampje constant brand kan ik nog wel 80 Km rijden. Ik zou hem eens leegrijden en kijken hoeveel er dan in kan.
acrobaat
1st Gear member
Contacteer:

Je kunt ook de beveiliging weghalen en de tank vol tanken, scheelt aardig wat km's.
Wel opassen op warme dagen, want hij gaat dan wel een beetje lekken.
verder nooit problemen gehad met zo'n tank.
vr.gr.Hugo
440rijder
2nd Gear member

acrobaat schreef:Je kunt ook de beveiliging weghalen en de tank vol tanken, scheelt aardig wat km's.
Wel opassen op warme dagen, want hij gaat dan wel een beetje lekken.
:shock: euh, gas lekken in je auto geen probleem?
sjoerdb
5th Gear member

de plek waar hij zou lekken is afgedicht met een grote deksel, aan die deksel zal een slang zitten die direct naar buiten gaat. dus het gas zal niet in je auto komen.

dat zou je ondertussen wel kunnen weten...
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Ludo
6th Gear member

wat een acrobaten weeral hier. ](*,)
acrobaat
1st Gear member
Contacteer:

Maar die deksel is niet gasdicht en
als je 'm voltankt en dan in de zon parkeert
zul je toch echt even de deuren open willen zetten voor je instapt en inslaapt.
Toch heeft het mij altijd goed bevallen om minder te tanken op lange ritten,
er ging wel 20 liter extra in.
En echt lekken doet ie niet gauw,
dan moet toch echt de zomerzon schijnen(in nederland haha!)
en je hoeft 'm tenslotte ook niet altijd tot vol af te vullen.
:badairday: :blob6:
vr.gr.Hugo
ArjenM
3rd Gear member

De vorige eigenaar van mijn auto heeft ook de 80% beveiliging eruit gehaald. Is wel fijn omdat er anders maar zo´n 35 liter in gaat.

Overigens tank ik hem vol voordat ik een flink stuk ga rijden, maar de vorige eigenaar heeft nooit gemerkt dat er gas werd afgeblazen. Overigens wordt er afgeblazen als de druk hoger wordt als 17 bar. Wat is de druk normaal?
sjoerdb
5th Gear member

voor de apk keuring moet die deksel gasdicht zijn! zeker weten, maar als jouwes dat niet is vindt ik prima.... voor mijn oldtimer vondt ik het mooi om op lpg te rijden. die had een benzinetank van 40 liter dus die was snel leeg. nu mijn 440 ben ik blij dat ik met 60 liter diesel rondrij. lekkere lange stukken en alle ruimte nog voor spullen in de achterbak.

persoonlijk zou ik niet gaan rommelen aan de 80% vullingsgrens. het is dan pas echt een rijdende bom.... niet meer zo veilig als LPG gezegd wordt. maar als je dan toch zo ontevreden bent over LPG, waarom ben je dan LPG gaan rijden? bij benzine kan je ongeveer 700 km rijden op 1 tank, met diesel kan je prima 1000 km rijden op 1 tank. heerlijk diesel! en nog een turbo ook. daar kan benzine en LPG niet tegen op.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Ludo
6th Gear member

sjoerdb schreef:voor de apk keuring moet die deksel gasdicht zijn! zeker weten, maar als jouwes dat niet is vindt ik prima....
niet te veel waarde hechten aan dat bericht van de acrobaat.
hij brabbelt wat op een hoopje als je het mij vraagt. :-#
en wel zonder te beseffen wat een gastank kan doen in de winter.
acrobaat
1st Gear member
Contacteer:

Beste Ludo,
wat jij schrijft voegt helemaal niets toe. en is wat loze kritiek, jammer.

Of heb je de intentie een horrorverhaal te schetsen:

"Een gastank in de winter, in de schimmige realiteit van een door Hitschcock bedachte straat stond mijn auto af te koelen tot aan gene zijde des doods.
Een fikse wolk had zich reeds gevormd rond deze stalen grafzerk en slechts het schamele vonkje van de lege aansteker van de naar warmte hunkerende zwerver kon het tafereel doen veranderen in..."

Wat ik over de gastank schrijf is iets dat regelmatig gedaan wordt door mensen en behoeft dus ook een duidelijk commentaar hier in het forum, dank u.
vr.gr.Hugo
Ludo
6th Gear member

acrobaat schreef:Wat ik over de gastank schrijf is iets dat regelmatig gedaan wordt door mensen en behoeft dus ook een duidelijk commentaar hier in het forum, dank u.
tuurlijk, maar als er iets gebeurt, is geen enkel van diezelfde mensen thuis.
zoals men zegt, een kale kip kun je niet plukken...

b.t.w., een gastank is gevaarlijker in de winter, dan in de zomer.
dat heeft niks met horror te maken, dat is gewoon een feit!.
Baseman
4th Gear member

Ludo schreef: b.t.w., een gastank is gevaarlijker in de winter, dan in de zomer.
Kun je dit voor de volledigheid en om mij uit mijn onwetendheid te redden, beargumenten of aantonen met enig bewijs?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Ludo
6th Gear member

Baseman schreef:
Ludo schreef: b.t.w., een gastank is gevaarlijker in de winter, dan in de zomer.
Kun je dit voor de volledigheid en om mij uit mijn onwetendheid te redden, beargumenten of aantonen met enig bewijs?
hoeveel mensen gaan er 's avonds nog even tanken, en plaatsen de auto dan meteen binnen in de garage.
neem een buitentemperatur van -2°, in de garage is het 16 graden.
een verschil van 18° dus, wanneer gaat het overdrukventiel open?.
moet daar echt een tekeningetje bij?.

wil je echte bewijzen?.
kom een keer langs, rij ik even met je langs het kerkhof, en zal ik je een volledig dossier laten zien van zo'n feit.
440rijder
2nd Gear member

Laten we het erop houden dat een enkeling graag met vuur speelt, en goed, daarvan zal een x percentage zich een keer branden.

Ontopic, je -zou- dus zo'n klep kunnen weghalen, en daaraan zit een zeker risico wat ieder voor zich op waarde moet inschatten en interpreteren.
Baseman
4th Gear member

Ludo schreef:wil je echte bewijzen?.
Laat met een berekening eens zien dat gas bij 18 gradwen verschil, onder druk, echt zoveel meer druk opbouwd in de tank, dat het overdrukventiel open gaat.

Tuurlijk zal het iets meer druk opbouwen, maar het feit dat gas onder druk staat, moet dit weer tegen gaan.

Wat dacht je van, tanken en vervolgens naar het strand en de auto in de volle zon.
Hoeveel temperatuurverschil wil je hebben, zeker als je net getankt hebt?

Mijn auto rijdt nog steeds hoor.
Ergens klopt er dus iets niet.
Maar, maar gerust een foto, want samen op een kerkhof wandelen lijkt me geen goed idee.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
440rijder
2nd Gear member

Here goes;
stel; -2 vs 16 graden (Celcius) ofwel 270 vs 299 Kelvin

We gaan uit van een ideaal gas (wat conservatief is in deze berekening)
p=pressure
V=Volume
n=molen gas (hoeveelheid)
R=getal van Avogadro
T=temperatuur (Kelvin = Celcius + 273)

Ideale gaswet luidt; p*V=nRT, waarin in dit geval V constant is, evenals n en R.

Dus, vehouding tussen de p's in beide situaties is de verhouding in T's in beide situaties.

Aangezien ik verder 0,0 weet van gasinstallaties (druk etc) ga ik in percentages uitdrukken wat de druktoename is, namelijk 299/270 = druktoename van 10%.

Denk er hierbij wél aan dat het grootste deel van het gas in vloeistoffase verkeert en daardoor dus (nagenoeg) niet compressible is. Het afvullen tot 80% geeft 20% van de ruimte als expansiemogelijkheid, terwijl 95% vullen dus slechts 5% expansieruimte overlaat. De druk zal hierdoor onevenredig toenemen bij temperatuurtoename omdat de vloeistof zelf ook uitzet.
Ludo
6th Gear member

Baseman schreef:Laat met een berekening eens zien
ik heb daar geen berekening voor nodig.
het is ook geen verhaal, ik heb dit van zéér dicht meegemaakt.
het gerecht zegt je dan wel hoe en wat, gebaseerd op expertisie van experts.

maar zoals ik hierboven al schreef, als je als slachtoffer verhaal gaat halen bij de wijsneuzen, is er niemand thuis...
ArjenM
3rd Gear member

Een berekening is wel degelijk van belang, vandaar ook mijn vraag wat normaal de druk is. Volgens deze site minder dan 8 bar, zou de druk met 10% toenemen is er geen gevaar aangezien er pas bij 17 bar wordt afgeblazen. Bovendien zijn LPG tanks bestand tegen een nog grotere druk.

Bovendien is de buitentemperatuur niet van belang maar de temperatuur van het gas in de opslagtank van het benzinestation. Ik ga er even vanuit dat die contant wordt gehouden omdat je anders in de winter meer gas kunt tanken voor hetzelfde geld.

In het voertuigreglement staat inderdaad dat er een vulbeveiliging in moet zitten, maar dat is geen keuringseis bij de APK.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”