Vraagstukken?

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Effert
2nd Gear member

Onlangs heb ik een volvo 480 Turbo aangeschaft.

Nou zijn er alleen nog wat kleine dingen die aan de auto gedaan moeten worden, ook zijn er voor mij een aantal zaken niet duidelijk.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met de volgende vraagstukken.

1) De koppeling staat heel hoog, bijna tegen het dashboard (5cm hoger dan het rempendaal). Is er een mogelijkheid om het koppelingspendaal af te stellen?
Verder wanneer de koppeling wordt ingetrapt klinkt een schrapend geluid, dit is afkomstig van de "hendel" (overbrengen op de bak). Mijn inziens een gebrek aan smering ?

2) Na het afzetten van de motor blijft er nog enige tijd een pompje draaien. Deze pomp zit opgenomen in het koelsysteem en bevindt zich naast het linker voorwiel.
Is het normaal dat deze nog geruime tijd blijft lopen?
Ik moet er wel bij zeggen dat deze zeer veel lawaai maakt, de pomp lijkt mij dus ook niet meer in al te goede staat.

Ik hoop dat er iemand is die mij iest wijzer kan maken.
480S60
4th Gear member
Contacteer:

1) de koppeling van de 480 is een droge koppeling. Hier moet geen olie of smeer aan te pas komen, hierdoor gaat de koppeling meer slippen.
De koppeling is stelbaar. Deze mogelijkheid vind je als je de motorkap opent en tussen radiator en bumper iets rechts van het midden kijkt. Hier zit de overbrenging van de koppelingskabel met vaak erg verroeste stelschroeven.

2)Wat je hoort is de fan achter de radiator die blijft draaien denk ik. Dit is gebruikelijk en daarvoor staat er ook een waarschuwing op de balk tussen de voorlichten, onder de motorkap. Mocht je een pomp ipv een fan horen, dan is er iets anders aan de hand en kan het inderdaad betekenen dat iets niet in goede staat is.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
t_w
4th Gear member

2)
De 480 heeft een 'extra' electrische waterpomp aan boord, die nadat de auto gebruikt is, de motor (en turbo) nog een tijdje na koelt, totdat de koelvloeistof temperatuur beneden een bepaalde waarde komt. Dit is dus heel normaal dat je wat hoort.

Hoe lang de pomp doorloopt, is dus enigszins afhankelijk van hoe hoog de koelvloeistoftemperatuur is.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Die koppeling zal op zijn einde zitten, waarschijnlijk hebben ze die aangespannen = pedaal hoger zetten, om nog te kunnen rijden...
Btw, schrapend geluid is wss je druklager, best de drukgroep ook vervangen.

Als je de koppelingspedaal losser zet en het pedaal dus lager,zal je wellicht merken dat ie niet zo goed meer schakelt ;)

een ervaringsdeskundige :p
Effert
2nd Gear member

Bedankt voor alle reacties!

Het is inderdaad de electrische waterpomp die te horen is. Dit is dus geen enkel probleem meer.

Verder heb ik de kabel van de koppeling losser gezet het pedaal staat nu op de juiste hoogte en de auto schakeld er niet minder om, gewoon slecht afgesteld.
Koppeling is ook niet versleten allen bij sportief rijden pakt deze een fractie later, dit schijnt normaal te zijn doordat de standaard drukgroep onvoldoende kracht uitoefent.

Het krakende geluid afkomstig van de hevel op de bak is te verklaren doordat er onder op deze as een kunstof bus zit, wanneer deze wat droog is gaat deze kraken. Na inspuiten met olie langs de hevel in de bak (voorzichtig dat er niks op de koppelingsplaten terecht komt) is het geluid verdwenen.
Effert
2nd Gear member

Ik heb echter nog drie punten waarvan ik hoop dat iemand mij kan voorzien van meer informatie.

1) De mistlampen voor werken niet, op de lampen voor meet ik geen spanning. De schakelaar op de dashboard is goed (doorgemeten) echter meet ik op bijde polen (aansluitpunten van de schakelaar op het dashboard) een spanning hetgeen duidt op een "kortsluiting".
Zit er in de 480 nog een "relais" voor de mistlamen?
Zekering is trouwens ook goed.

2) De auto wil wel eens inhouden of bij afremmen op de motor gaan "schokken" na het losmaken van een aantal stekkers MAF en gasklephuisstekker was dit weg echter komt het nog wel eens voor.
Nou viel de laatste keer op dat na het losmaken en weer vastzetten van de MAF sensor dat de auto weer goed liep, zou het kunnen dat deze toch kapot is? Auto reageert wel op het loskoppelen van deze sensor.

3) Rechts voor ontstaat bij hobbels in de weg een vervelende rammel, nou zit nergens spelling op de onderdelen.
Echter alleen in de aandrijf-ass deze heeft in horizontale richting speling, mij is verteld dat dit geen kwaat kan echter zou dit wel het geluid kunnen veroorzaken ?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
t_w
4th Gear member

1)

Is een beetje afhankelijk van het bouwjaar.
Kijk maar even hier
Hier staan alle electrische schema's van de 480, geloof me, is handig om te hebben ;)

Er zit een relais voor de mistlampen, in de bak onder de motorkap (waar ook de ruitenwissermotor zit) aan de bestuurderskant.
Je kunt het op verschillende manieren aansluiten, met een relais, of dmv een draadbrug. Ligt er allemaal een beetje aan of je ze ook zonder dat je je gewone licht aan hebt wilt kunnen schakelen. Maar dat staat allemaal wel duidelijk beschreven in de schema's. Succes!
480S60
4th Gear member
Contacteer:

1) Je mist denk ik het relais dat de mistlampen schakelt. Let er ook op dat dit relais de goede basis/kleur en aansluitpunten heeft. Onder de relaisbak kan je de missende relaisvoeten vinden.

2) Wat kan helpen is het doorblazen van de bypass in het gasklephuis en de EGR klep (heet in de volksmond stappenmotor) reinigen. Dit doe ik jaarlijks waarna hij weer heel mooi vlak stationair komt te lopen

3) Dit is vermoedelijk een versleten rubber bij de stabilisatorstang.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Effert
2nd Gear member

Bedankt voor alle reacties!

1)De mistlampen misten inderdaad het relais, deze er in gezet en nu werken ze weer prima.

2) De EGR klep zou wel eens kunnen omdat de auto soms ook niet mooi stationair loopt, hij vangt de toeren bij het terug vallen twee keer op rond de 1500 en de 900 (normale toerental). Soms loop de auto ook in een keer 1000 toeren. Waar kan ik deze EGR klep vinden en hoe kan ik deze het beste schoon maken ?

3) De stabilisatorstang is nog in goede staat, ik kan dus nog steeds niet verklaren waar dit geluid vandaan komt. Ik heb nog steeds het vermoede dat het van de aandrijf-as komt, ook al lijkt mij dit vreemd.

Met vriendelijke groet,

Evert
Plaats reactie

Terug naar “De 480”