aaaaaaaaaah wie kan mij zeggen wat ik moet doen.
ik heb een volvo amazon uit 1967 met een b18 blok,
rijd op LPG.
heb een bobine met gepantserde kabel onder dashboard.
Zodra ik ga rijden en mn blokje komt op temp. slaat hij af.
starten doet ie pas weer zodra die wat is afgekoeld.
als ik m dan start begint mn Vsnaar te piepen,maar dat is maar ff
daarna kan ik gewoon weer een stukje rijden.
Een stukje..... daarna weer hetzelfde.
nu zag ik dat mn dynamo aan de onderkant los was gekomen,
dus dat was het probleem van het krijzen van de Vsnaar,vermoed ik
maar nu dat afslaan nog......
iemand een idee hierover??
vast bedankt '... öld volvo's never die....
uitvallen na warm worden
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Dat is inderdaad wel een vreemde storing. In principe staat het koelsysteem behoorlijk los van de rest van het systeem wat te maken heeft met het lopen van de motor.
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is, zit er wel genoeg koelvloeistof in?
Als de verdamper namlelijk geen (warme) koelvloeistof krijgt, dan bevriest hij.
Slaat de auto zowel op LPG als op benzine af?
(In combinatie met bovenstaande diagnose zou hij het op benzine gewoon moeten blijven doen. Als hij dan ook afslaat, is het sowieso wat anders).
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is, zit er wel genoeg koelvloeistof in?
Als de verdamper namlelijk geen (warme) koelvloeistof krijgt, dan bevriest hij.
Slaat de auto zowel op LPG als op benzine af?
(In combinatie met bovenstaande diagnose zou hij het op benzine gewoon moeten blijven doen. Als hij dan ook afslaat, is het sowieso wat anders).
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- roni macaroni
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10.02.2008 - 10:55
- Locatie: zeeland
starten lukt zo en zo niet op benzine
wel tijdens het rijden overschakelen naar benzine, maar dan blijft het
zelfde probleem.
koelvloeistof zit er genoeg in,de verdamper bevriest niet.
heb ook de plug eruit gedraait voor het vuil eruit te laten lopen.
ook dat viel wel mee.
heb zelf wel het idee dat het aan mn bobine ligt,maar deze types
koop je ook niet voor je lol. het is er 1 met zo'n gepantserde kabel onder
het dashboard
öld volvo's never die'
wel tijdens het rijden overschakelen naar benzine, maar dan blijft het
zelfde probleem.
koelvloeistof zit er genoeg in,de verdamper bevriest niet.
heb ook de plug eruit gedraait voor het vuil eruit te laten lopen.
ook dat viel wel mee.
heb zelf wel het idee dat het aan mn bobine ligt,maar deze types
koop je ook niet voor je lol. het is er 1 met zo'n gepantserde kabel onder
het dashboard
öld volvo's never die'
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Dan zou bobine inderdaad een goede gedachte kunnen zijn. Als deze warm wordt, kan hij inderdaad ook gaan doorslaan.
De correlatie met de stand van je temperatuurmeter op je dashbord is dan alleen een indicatie voor de tijdsduur. Tegen de tijd dat je motor warm is, is de bobine dat ook.
Je zou eens kunnen testen met een bypass bobine. Losse bobines zijn een stuk betaalbaarder voorhanden. Als dat inderdaad het euvel is, kun je altijd nog op zoek naar een goede met panserkabel (wellicht op de Volvo Klassieker Beurs op 27/28 sept in Utrecht).
De correlatie met de stand van je temperatuurmeter op je dashbord is dan alleen een indicatie voor de tijdsduur. Tegen de tijd dat je motor warm is, is de bobine dat ook.
Je zou eens kunnen testen met een bypass bobine. Losse bobines zijn een stuk betaalbaarder voorhanden. Als dat inderdaad het euvel is, kun je altijd nog op zoek naar een goede met panserkabel (wellicht op de Volvo Klassieker Beurs op 27/28 sept in Utrecht).
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- roni macaroni
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10.02.2008 - 10:55
- Locatie: zeeland
ik denk dat ik inderdaad om een andere bobine moet.
alleen doordat deze een gepantserde kabel heeft zou ik niet weten
hoe ik deze moet gaan aansluiten.
ik weet ook niet of er meerdere kabels door de pantser heen lopen.
want dan zou ik m afkunnen kappen en vanaf mn dashboard naar
de plus van de nieuwe bobine kunnen gaan.(lijkt mij)
hahaha maar of dat zo is???????
alleen doordat deze een gepantserde kabel heeft zou ik niet weten
hoe ik deze moet gaan aansluiten.
ik weet ook niet of er meerdere kabels door de pantser heen lopen.
want dan zou ik m afkunnen kappen en vanaf mn dashboard naar
de plus van de nieuwe bobine kunnen gaan.(lijkt mij)
hahaha maar of dat zo is???????
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Door de pantserkabel loopt maar 1 draad en die is om de bobine van +12v te voorzien. Die kan dus zo aan de + van je nieuwe bobine.
Even een globaal schema van de ontsteking (geleend van amazoncars.nl)

Met een beetje werk, kun je de nieuwe bobine vrij netjes op de plek van de oude monteren.
Nog wat meer achtergrondinfo over ontsteking in onze Amazons is te vinden in deze presentatie van een technische avond van de V44 vereniging.
http://www.oto-oirschot.nl/Best/Ontsteking.pdf
Even een globaal schema van de ontsteking (geleend van amazoncars.nl)

Met een beetje werk, kun je de nieuwe bobine vrij netjes op de plek van de oude monteren.
Nog wat meer achtergrondinfo over ontsteking in onze Amazons is te vinden in deze presentatie van een technische avond van de V44 vereniging.
http://www.oto-oirschot.nl/Best/Ontsteking.pdf
- roni macaroni
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10.02.2008 - 10:55
- Locatie: zeeland
zo he dit is geweldig.
ik ga dit proberen en hoop dat dit het probleem is.
dat moet nog blijken.
alvast bedankt en ik laat het nog even weten
grt
Ronald öld volvo's never die'
ik ga dit proberen en hoop dat dit het probleem is.
dat moet nog blijken.
alvast bedankt en ik laat het nog even weten
grt
Ronald öld volvo's never die'
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
- Locatie: Achter de zeeuwse duinen
En.......het euvel verholpen?
Hier is nog wat: Die geisoleerde bobinekabel geeft vaker vragen. Hier heb ik een pdf-je met info. http://www.tinustechniek.nl/shop/Tinust ... eSetup.pdf
Ben
Hier is nog wat: Die geisoleerde bobinekabel geeft vaker vragen. Hier heb ik een pdf-je met info. http://www.tinustechniek.nl/shop/Tinust ... eSetup.pdf
Ben
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
V70 2.5 - S60 D5