V40 '02: luchtinlaat kapot

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

Hoi,

Ik merk dat als ik accelereer vanaf zo'n 2000 toeren (V40 1.9TD), de blower opeens harder gaat blazen, totdat ik stop met gas bij geven. Als ik niet accelereer maar gewoon bv 2300 toeren blijf maken, hoor ik de blower niet. Ik heb (altijd) de twee draaiknoppen (sterkte en richting) op "AUT" staan (airco).

Het is nieuw, ik merk het nu gelijk dus in het verleden (als in vóór het naar huis rijden gisteravond) was het er nog niet.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

Zo.... niemand? Of is het heel normaal? Of is er meer info nodig? Of moet ik maar gewoon mee langs de garage gaan?
verwe760
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 05.05.2007 - 13:38

Klinkt mij vrij normaal.. Die van mij doet het ook op bijde stand auto. Dan is of de temp. in de auto te hoog geweest of te laag en dan past hij de snelheden van de blower aan.
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

En dat begint precies als ik door de 2000 toeren heen ga?!

Ik bedoel, ik weet dat de blower vol aan gaat als het te warm is in de auto. Maar nu is het probleem dat het tijdens gewoon cruisen met - blijkbaar - de juiste temperatuur in de auto de blower niets doet. Zodra ik dan ga accelereren, bijvoorbeeld om in te halen, komt het blower geluid zodra ik door de 2000 toeren ga. Meteen als ik stop met accelereren stopt de blower (ook als ik daarmee boven de 2000 toeren blijf)
verwe760
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 05.05.2007 - 13:38

Ik zal er eens op letten.. Zit overigens altijd boven de 2000 toeren.. ;-)
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

*L* ALs het normaal is zal er vast voor benzine motoren een hoger equivalent toerental zijn :-)
verwe760
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 05.05.2007 - 13:38

Nou even gecheckt en het is normaal bij mij gaat de blower ook iets harder waneer je meer toeren maakt..
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

Ja, iets.... hoewel mijn boerenverstand zegt dat ie iets zou moeten 'dippen' (net als je verlichting), kan ik me voorstellen dat er iets verandering in zit, maar dat zou toch nauwelijks hoorbaar moeten zijn. Dit is echt alsof deblower van 0 naar standje 6 gaat.

Maar ik zeg al, "alsof". Ik moet het nog es bij stilstand testen, maar ik merk niet dat er ook daadwerkelijk een grotere lucht stroom is. Het klinkt als de blower, en het geluid komt uit de richting van de blowerroosters onderaan de voorruit, je zou verwachten dat er daar ook meer airflow ontstaat. Mijn vrouw zij wel dat haar voeten opeens kouder werden, dus misschien dat de airflow daar langs komt, maar ik merk het zelf niet

Wat zit er nog meer ter hoogte van de blower-roosters onderaan de voorruit, dat kan klinken als een blower? Zit er misschien een luchtslang van de luchtinlaat of van de turbo precies daar? Misschien een lucht-uitlaat? EGR?

Overigens ga ik er vanmiddag even mee langs bij de garage, zodat ze het daar kunnen horen, want voor jullie blijft het natuurlijk ook maar gissen als je het niet zelf gehoord hebt.
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

Hoi,

Gisteren eindelijk es goed kunnen bepalen wat het nou was. Aangezien het geluid er ook was als de blower op 0 stond, was ik er al vanuit gegaan dat het alleen KLONK als de blower. En het gebrek aan airflow was natuurlijk ook wel een hint.

Gisteren maar es bij de garage gekeken met een monteur, en die denkt toch dat het ergens in de luchtslangen zit, maar kon - zonder ze er één van de auto af te halen, ook niet meer van zeggen. Dus afspraak gemaakt, en tot die trijd gewoon onder de 2000 toeren proberen te blijven, of toch in ieder geval niet te snel proberen te accelereren...
silbertanne
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 22.04.2006 - 21:10
Locatie: Enschede

Ik heb vandaag geloof ik precies hetzelfde probleem geconstateerd...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”