Vol geverfde bout/moer

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
markwprins
2nd Gear member

Ik ben bezig om de (vele) roestplekjes op mijn 164 te behandelen. Toen ik bezig was met de achterkant, vond ik dat de trekhaak ook wel een grote beurt mocht hebben. Echter, de bouten welke vlak achter de benzinetank zitten zijn ooit meegespoten. Nu krijg ik ze met geen mogelijkheid los.

Heeft iemand een tip hoe ik ze weer los kan krijgen? Ik heb al lopen schuren, krabben en timmeren. Maar er komt geen beweging in...

Groetjes,
Mark
dopdedouwer
3rd Gear member

Goeie bus kruipolie / WD 40 al gebruikt.
Moet soms even inwerken maar werkt vaak goed.

Anders kom je op grover geschut als een brandertje of gewoon de kop van de bout afboren.
Iroll
6th Gear member

Je hebt ook moerensplijters, die splijten de moer in 2en. Kan ook heel handig zijn. Maar laat het eerst eens een paar nachtjes inweken met een goede kruipolie, liever geen WD40 dat werkt minder goed. En idd gewoon de brander erop, heetstoken en dan krijg je 'm meestal wel los. Gebruik wel een goede ringsleutel met een buis erop als verlengstuk.
markwprins
2nd Gear member

Bedankt voor de tips. Ik heb het inderdaad al in de kruipolie, maar ik vraag me af of het gaat werken met verf erop... We zullen zien!
Volvo 164E - 1973, sinds 2003
B-lennium
4th Gear member

het probleem is dat je de steeksleutel niet op de moer/bout kan krijgen omdat deze vol met verf zit?

pak de juiste dop, en sla deze met een hamer (hout er tussen!) op de moer.

of de moer even met een staalborstel (op de haakse slijper) bewerken.
markwprins
2nd Gear member

Nee, het probleem is dat de moer niet wil draaien ten opzichte van de bout omdat deze volledig met verf is besneurd (is dit correct Nederlands?). Het lukt me wel om de juiste dopsleutel erop te krijgen.

Morgen of overmorgen meer nieuws, hopelijk goed nieuws ;).
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
B-lennium
4th Gear member

hoe groot is de bout?

meestal vreet een moer zich wel door een beetje verf heen. schroefdraad kun je mooi schoonmaken met een staalborstel

Afbeelding
Michael Oud
5th Gear member

Beetje verf kan er, lijkt mij, niet voor zorgen dat je de bouten niet meer los krijgt. Dit zal eerder komen doordat het al jaren vast zit. Ik zeg "hefboom principe". Met een steeksleutel of ringsleutel krijg je 'm ammenooinie los. Lukte mij ook niet bij beide 940's. Schuif eens een stuk pijp over je sleutel, en probeer het dan eens.
Volvo 940 SE
rene en erica
4th Gear member

probeer hem eens vast te draaien,en dan wel met zoveel overtuiging dat hij breekt,een enkele keer wil dat ook wel eens helpen.succes.
groet'n uut grunn
markwprins
2nd Gear member

Nee, de verf is het probleem van het vastzitten inderdaad niet. Maar de kruipolie komt nu niet waar het moet komen. Zodra ik weer een klusmaatje heb ga ik hem met bruut geweld eraf halen. Dan knapt het maar kapot, er moet toch een nieuwe opkomen :)
eugen
1st Gear member

Beetje tikken met een hamer springt de verf er zo vanaf...anders heet stoken met een brandertje en afborstelen
succes!
markwprins
2nd Gear member

Tja, ik heb niet zo veel gereedschap. Daarnaast heb ik geen stroom bij de auto, dus met machines werken is ook lastig. Ik heb lang met een schroevendraaier lopen krabben, veel kruipolie gespoten en uiteindelijk is het er af gekomen.

Nu kan ik m'n trekhaak dus even mooi schoonmaken en opnieuw lakken!

Bedankt allemaal,
Mark
MaGNeT
3rd Gear member

markwprins schreef:Tja, ik heb niet zo veel gereedschap. Daarnaast heb ik geen stroom bij de auto, dus met machines werken is ook lastig. Ik heb lang met een schroevendraaier lopen krabben, veel kruipolie gespoten en uiteindelijk is het er af gekomen.

Nu kan ik m'n trekhaak dus even mooi schoonmaken en opnieuw lakken!

Bedankt allemaal,
Mark
Een beetje gereedschap hebben is erg praktisch, ben ik afgelopen 1,5 jaar achter gekomen.

Van Mannesmann kan je goede en betaalbare sets met doppen krijgen.
Sleutelset van de Lidl of Hema.
En gewoon langzaam uitbreiden met gereedschap dat goed aansluit op je auto. Zo kocht ik vorige maand nog een 10mm inbus van een goed merk omdat je anders je remklauwen niet loskrijgt zonder de inbussleutel te slopen.
Paar mokers en wat stukken pijp, en je bent al een heel eind. :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
markwprins
2nd Gear member

Ja, dat standaard spul heb ik ook wel. Een doppenset, een steeksleutelset. Ook wel van een aardig merk, niet goedkoop spul. Maar dingen als een slijptol, lasapparaat, maar ook pijpen enzo heb ik niet. Ik red me al vijf jaar hiermee. Als ik iets anders nodig heb, kan ik altijd bij een vriend van me langs.

Helaas ben ik nog student, dus het ontbreekt nog aan geld voor een goede sleutelplek. Ik doe alles op straat bij m'n huis. Maar de parkeerplaats is zo ver weg dat ik er niet makkelijk stroom kan krijgen.
MaGNeT
3rd Gear member

markwprins schreef:Ja, dat standaard spul heb ik ook wel. Een doppenset, een steeksleutelset. Ook wel van een aardig merk, niet goedkoop spul. Maar dingen als een slijptol, lasapparaat, maar ook pijpen enzo heb ik niet. Ik red me al vijf jaar hiermee. Als ik iets anders nodig heb, kan ik altijd bij een vriend van me langs.

Helaas ben ik nog student, dus het ontbreekt nog aan geld voor een goede sleutelplek. Ik doe alles op straat bij m'n huis. Maar de parkeerplaats is zo ver weg dat ik er niet makkelijk stroom kan krijgen.
Herkenbaar.
Helaas heb ik 50cm voortuin dus thuis sleutelen is niet echt handig.
Gelukkig kan ik vrijwel altijd bij mijn oom terecht, waar we regelmatig samen wat achterstallig onderhoud wegwerken :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Jordos
3rd Gear member

He Mark, zo doe ik het ook hoor :D Gewoon achter op de parkeerplaats. Je kan een bout trouwens wakker tikken, met een hamer, dat helpt soms. En als de verf het probleem is, dan smeer je er voorzichtig wat remolie op, is t zo weg :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”