Achteruit rijverlichting ( opgelost )

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Schilder
3rd Gear member

Hallo allemaal,

Net nieuw hier en wel met een reden uiteraard, ik ben net twee weken in bezit van een volvo 460 GL 1,8 liters, bouwjaar 1993, autootje rijd prima, uitstekend in de lak en dat gekke ding is nog zuinig ook, als ik even terug kijk naar m`n mazda 323f 1,6 of ford courier 1,3 naar verbruik benzine maakt het geen verschil, een pluspunt voor volvo.

Ik heb verder geen band met auto`s of voorkeuren, maar alles moet het doen, als ik zo`n tweede/derde/vierde hands auto koop, en wil dat graag oplossen.

Het probleem, de achteruit rijverlichting doet het niet, ik heb de lampjes gecheckt, die zijn goed, zekeringen nagelopen is ook goed, en vermoed dat het de schakelaar is onder de versnellingspook, maar voordat ik dat los draait wil ik eerst zekerheid hebben dat de schakelaar daar wel zeker onder zit, info is bijzonder welkom.

Schilder
Igoriaan
4th Gear member

Misschien de aansluiting op de bak zelf?

Ik heb hier verder geen verstand van hoor, maar bij mijn vorige auto (Golfje uit het jaar kruik) was dat dus wel de oplossing van het zelfde probleem. En daarbij hoefde ik dus niet alles los te schroeven.

Dus wie weet is dat ook makkelijk te checken?
- Igor...

S80 2.4i 170 PK G3 - Handgeschakeld, Dark Olive Pearl, bouwjaar 1999
850 Estate 2.5i 10V - Handgeschakeld, Tropic Green Metallic, bouwjaar 1994
440 1.8i - CVT Automaat, Rood Metallic, bouwjaar 1995
Bart Giesen
5th Gear member

Ik zie dat je omgeving Arnhem woont. Ik woon in Huissen. Tevens, als je je kenteken pm't, zal ik een foto voor je regelen.
Iroll
6th Gear member

De sensor zit achter het linkervoorwiel op de bak. Rechts van de aandrijfas als ik me niet vergis. Maak de stekker eerst maar eens goed schoon om te beginnen.
wpee
5th Gear member

Hallo

De metalen van de fittingen zijn vaak "ge-oxideert" waardoor er geen contact is met de fitting van het lampje. Meet voor de zekerhied even of er op de contacten 12V komt.
(ik heb ook een keer lang lopen zoeken totdat ik de oxidatie ontdekte....)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
acrobaat
1st Gear member
Contacteer:

Ik heb dat ook, soms wel soms geen achteruitrijlicht en de schakelaar aan de versnellingsbak functioneert wel.
Waarschijnlijk een bedradingsprobleem.
Als het de volgende APK een punt wordt dan trek ik zelf een nieuwe draad vanuit de zekeringkast, lijkt me geen grote moeite.
vr.gr.Hugo
stefmen
3rd Gear member

Deze zit inderdaad op de versnellingsbak bij het linker voorwiel. Een groene stekker was het bij mijn auto (1.8i uit 1996). Succes!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Schilder
3rd Gear member

Igoriaan schreef:Misschien de aansluiting op de bak zelf?

Ik heb hier verder geen verstand van hoor, maar bij mijn vorige auto (Golfje uit het jaar kruik) was dat dus wel de oplossing van het zelfde probleem. En daarbij hoefde ik dus niet alles los te schroeven.

Dus wie weet is dat ook makkelijk te checken?
Je kan wel eens gelijk hebben, anderen verwijzen me ook naar de versnellingsbak, ik hoop dat het probleem daar zit.

Schilder
Schilder
3rd Gear member

Bart Giesen schreef:Ik zie dat je omgeving Arnhem woont. Ik woon in Huissen. Tevens, als je je kenteken pm't, zal ik een foto voor je regelen.
Bart,

Fijn dat we bij elkaar in de buurt wonen, maar je gaat toch geen foto van jezelf hierheen op sturen he?? haha..

Schilder
Schilder
3rd Gear member

wpee schreef:Hallo

De metalen van de fittingen zijn vaak "ge-oxideert" waardoor er geen contact is met de fitting van het lampje. Meet voor de zekerhied even of er op de contacten 12V komt.
(ik heb ook een keer lang lopen zoeken totdat ik de oxidatie ontdekte....)
Hallo wpee,

Ik ken dat wel wat jij bedoelt, oxidatie op het metaal, dat witachtige spul zit altijd op gegalvaniseerd metaal, vaak komt dit door vocht, maar ik heb daar geen last van, ik heb de unit vanuit m`n kofferbak in zijn geheel geopend en het leek wel nieuw, geen oxidatie dus, en het zou toeval zijn dat alle 2 de achteruitrijlampen daar last van zouden hebben, terwijl de andere verlichting het allemaal doet, dus ik verwacht wat anders.
Bedankt voor je antwoordt,

Schilder
Schilder
3rd Gear member

Iroll schreef:De sensor zit achter het linkervoorwiel op de bak. Rechts van de aandrijfas als ik me niet vergis. Maak de stekker eerst maar eens goed schoon om te beginnen.
Dit is het antwoord, waar eigenlijk om vroeg.

Bedankt Iroll...

Schilder
Schilder
3rd Gear member

acrobaat schreef:Ik heb dat ook, soms wel soms geen achteruitrijlicht en de schakelaar aan de versnellingsbak functioneert wel.
Waarschijnlijk een bedradingsprobleem.
Als het de volgende APK een punt wordt dan trek ik zelf een nieuwe draad vanuit de zekeringkast, lijkt me geen grote moeite.
Hugo,

Als het de bedrading is, sla ik je in elkaar, ik verwacht niet dat het de bedrading is, en als dat zo is kom jij die draad trekken...

mvg,

Schilder
Schilder
3rd Gear member

stefmen schreef:Deze zit inderdaad op de versnellingsbak bij het linker voorwiel. Een groene stekker was het bij mijn auto (1.8i uit 1996). Succes!
Ik verwacht dat jij en Iroll gelijk hebben qua sensor/aansluiting.

Schilder
acrobaat
1st Gear member
Contacteer:

Je mag m'n auto schoppen, die kan meer hebben!
vr.gr.Hugo
Schilder
3rd Gear member

acrobaat schreef:Je mag m'n auto schoppen, die kan meer hebben!
Nijmegen ongeveer 20 minuten van me vandaan, dus pas op he haha!.

Schilder
Schilder
3rd Gear member

Mijne Heren,

Vandaag onder de volvo gelegen, en vond daar alleen maar een olie-sensor onder de versnellingsbak, althans het lijkt op een olie-sensor, ik heb er even nieuwe ap stekkertjes opgezet en de aansluiting schoongemaakt....nog steeds geen achteruit rijverlichting, waar kan ik nog meer naar kijken? behalve draadbreuk

Schilder
Iroll
6th Gear member

Achteruitrijsensor zit achter het linkervoorwiel op de bak. Rechts naast de aandrijfas.
Schilder
3rd Gear member

Iroll schreef:Achteruitrijsensor zit achter het linkervoorwiel op de bak. Rechts naast de aandrijfas.
Hallo Iroll,

Kan ik de sensor zien vanaf boven of onder..

Schilder
Iroll
6th Gear member

Vanaf de zijkant. Voorwielen even helemaal naar rechts draaien, dan kan je 'm zien zitten.
haasje
4th Gear member

geen achteruitrijlampen is (tot geloof ik bj 1998) geen apk afkeur
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”