goedendag allemaal.
Een maat van me heeft een 460 (1.7?)uit '92.
Het ding staat momenteel naast de snelweg bij een wegrestaurant vanwege het niet willen starten. De startmotor draait rond, maar gestart wordt ie niet. We vermoeden een benzineprobleem, daar we hem niet "verzopen" krijgen, we de benzine pomp niet horen bij contact, en hij is stilgevallen tijdens de rit. (120km/h)
Waar te beginnen? wie heeft er tips?
Tevens graag tips voor het geval we hem niet gestart krijgen waaraan we een sleepkabel veilig kunnen bevestigen; daar het sleepoog niet aanwezig is. En is het veilig om hem zo te verslepen? (ivm remmen enzo)
alvast bedankt voor het meedenken!
startprobleem
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Verslepen kan: op contact (stuurslot!!)
remmen kan maar je hebt veel meer kracht nodig.
Bij reparatie:
- controleer of je vonken hebt bij bougies
- controleer alle zekeringen
- controleer of kabel los hangen
is het injectie of carb motor? denk injectie gezien het jaartal
remmen kan maar je hebt veel meer kracht nodig.
Bij reparatie:
- controleer of je vonken hebt bij bougies
- controleer alle zekeringen
- controleer of kabel los hangen
is het injectie of carb motor? denk injectie gezien het jaartal
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- ikkeduss
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22.09.2008 - 22:19
Waaraan zou ik de sleepkabel veilig kunnen bevestigen dan? Aangezien de sleepring er niet meer op zit.
De zekeringen onder de motorkap hebben we nagekeken, deze waren allemaal in orde. De bougies zijn pas 1 maand oud. Volgens mij is het inderdaad een injectie. (ik weet het niet zeker)
Waar zit de brandstofpomp? Is deze makkelijk te checken of ie goed werkt? Waar zou het euvel eventueel nog meer kunnen zitten?
Bedankt voor de hulp!
De zekeringen onder de motorkap hebben we nagekeken, deze waren allemaal in orde. De bougies zijn pas 1 maand oud. Volgens mij is het inderdaad een injectie. (ik weet het niet zeker)
Waar zit de brandstofpomp? Is deze makkelijk te checken of ie goed werkt? Waar zou het euvel eventueel nog meer kunnen zitten?
Bedankt voor de hulp!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
slepen zou je bv. onderaan de draagarm kunnen doen. Zorg wel voor een dik touw of iets met een hoes erom heen want een draagarm kan scherp zijn waardoor je kabel zo doormidden knapt. Andere eind (aan de trekauto) laag bevestigen aan bv. trekhaak zodat je niet jouw bumper eraf trekt. succes!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
probeer voor je sleept even te starten, injectie kan gereset zijn ondertussen.
(opeltje vectra 1.6 eigen dat probleem)
(opeltje vectra 1.6 eigen dat probleem)
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- ikkeduss
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22.09.2008 - 22:19
We hebben meerdere malen geprobeerd te starten, ook op een andere dag als de dag dat 'ie stilviel, en zelfs na het loshalen van de zekering onder de motorkap, en na loshalen van 2 relais achter het handschoenenvak.
Niets helpt.
We hebben ook het benzinepompje (? injectie?) op de motor losgehaald, maar deze werkte ook gewoon als we met de hand pompten...
Waar kan toch het probleem zitten?
Niets helpt.
We hebben ook het benzinepompje (? injectie?) op de motor losgehaald, maar deze werkte ook gewoon als we met de hand pompten...
Waar kan toch het probleem zitten?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
check of je wel een vonk krijgt. Ontsteking niet in orde, bobine kapot? Massa kan ook een probleemveroorzaker zijn. Massakabels nergens gecorodeert? Door bv. warme van uitlaatspruitstuk o.i.d.? Minpool van de accu er tijdje aflaten, resetten computer? suc6 gr.
- ikkeduss
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22.09.2008 - 22:19
We zullen het eea eens na gaan kijken dan!
We zijn alle 2 niet helemaal technisch, maar redelijk sleutelwerk gaat ons nog wel af.
Vraagje; waar zit de bobine? Hoe check je deze? En hoe kunnen we checken of de bougies vonkje geven? Gewoon losdraaien en dan starten, of wat anders?
We zijn alle 2 niet helemaal technisch, maar redelijk sleutelwerk gaat ons nog wel af.
Vraagje; waar zit de bobine? Hoe check je deze? En hoe kunnen we checken of de bougies vonkje geven? Gewoon losdraaien en dan starten, of wat anders?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
bobine zit tegen schutbord, gewoon de dikke kabels vanuit de verdelerkap volgen, 4 gaan naar bougies, 1 gaat naar bobine.
Vonken testen kan door bougie los te draaien, in de houder te klikken en dan tegen het blok te houden. Wat ook kan is kapje lostrekken en dan bijna vastmaken op de bougie, Je hoort dan de vonk overspringen.
Vonken testen kan door bougie los te draaien, in de houder te klikken en dan tegen het blok te houden. Wat ook kan is kapje lostrekken en dan bijna vastmaken op de bougie, Je hoort dan de vonk overspringen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- ikkeduss
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22.09.2008 - 22:19
De volvo is van zijn plaats, en dat geheel op eigen krachten.
Ik ben er zelf niet bijgeweest toen het werd opgelost, maar het bleek een sensor te zijn bij het vliegwiel? die was viezig, en vuil en dat veroorzaakte een startprobleem?? Dit klink me allemaal vreemd in de oren, maargoed het belangrijkste is dat het weer rijd!
Hopen dat ie het nog ff blijft doen!
Bedankt voor de hulp, ik ga weer terug naar mijn eigen forum..
citroen-forum
Ik ben er zelf niet bijgeweest toen het werd opgelost, maar het bleek een sensor te zijn bij het vliegwiel? die was viezig, en vuil en dat veroorzaakte een startprobleem?? Dit klink me allemaal vreemd in de oren, maargoed het belangrijkste is dat het weer rijd!
Hopen dat ie het nog ff blijft doen!
Bedankt voor de hulp, ik ga weer terug naar mijn eigen forum..

- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Dat zal de krukas-positie sensor zijn geweest,
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
In dit geval, gaat de startmotor dan wel rond of staat deze geheel stil? Ik heb soms startproblemen, waarvoor ik een aantal redenen kan bedenken;
- Startonderbreker heeft een off-day
- Ergens bij het contactslot iets niet op orde
- Vliegwielsensor
Het probleem heeft zich vooral voorgedaan na een kort ritje (<1 km, bijvoorbeeld naar de overkant om te tanken, voor de deur om iets in te laden) en kort daarna weer willen starten. Aanduwen is altijd gelukt in dit geval, zelfs een keertje een klein duwtje in de versnelling waarna het weer lukte om te starten op de startmotor. (Misschien toch maar apart topic verscheidene/verzamelde startproblemen maken?)
- Startonderbreker heeft een off-day
- Ergens bij het contactslot iets niet op orde
- Vliegwielsensor
Het probleem heeft zich vooral voorgedaan na een kort ritje (<1 km, bijvoorbeeld naar de overkant om te tanken, voor de deur om iets in te laden) en kort daarna weer willen starten. Aanduwen is altijd gelukt in dit geval, zelfs een keertje een klein duwtje in de versnelling waarna het weer lukte om te starten op de startmotor. (Misschien toch maar apart topic verscheidene/verzamelde startproblemen maken?)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als de vwsensor vuil is krijgt de bougies geen vonk waardoor ie niet wil starten. Startmotor draait dus wel rond. Je probleem kan idd worden veroorzaakt door een storing in je contactslot. Als ie niet wil starten rommel dan eens een beetje met je sleutel in het contactslot en kijk of ie dan wel start. Maar een vuile vwsensor is mijn 1e verdachte. Is een fluitje van een cent om te verwijderen en de punt ervan schoontemaken met bijv. contactspray en een tandenborstel. Maak ook gelijk de stekker ervan schoon als je de contactspray toch bij de hand hebt. Stekker darna invetten met vaseline en hij zal nooit meer oxideren. Handig om al je stekkertjes zo te behandelen, voorkomt een hoop problemen in de toekomst.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10
Waar zit het vliegwielsensor precies en kan je die er zo uirdraaien zonder veel te demonteren.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als je recht onder je gasklephuis kijkt dan zit de vwsensor op de versn.bak waar die aansluit op het blok. De sensor zit met een halvemaanvormig beugeltje vast. Het beugeltje kan je loshalen door de 2 10mm boutjes lostedraaien. That's all