Turbodruk te weinig op V70 - 2.4D

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
interceptor
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58

Doordat mijn V70 bij het gas geven zwarte rook gaf heb ik hem volledig laten nazien.
Alle onderdelen werken en zijn in orde.
Behalve dat de turbodruk ipv 2000 maar 1700 geeft.

vraag :
Hoe kan je deze druk verhogen ?
Kan dat electronisch ?
Of is een vervanging van de turbo noodzakelijk ?
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Chiptuining verhoogd in grote maten de turbodruk.

Trekt de auto nog wel snel op, als dit niet het geval is kan de luchtmassameter niet meer juist zijn. Het systeem heeft hier geen foutmelding op , alleen roken en mider optrekken is een simtoom hiervan.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

-Zorgen dat de wastgate later opengaat
-Ja, word electronisch aangestuurd
-Ligt aan de conditie van je tubbie
Gebruikersavatar
interceptor
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58

De wagen trekt inderdaad niet meer zo hard als enkele maanden geleden.
Ik krijg ook geen foutmeldingen.
Maar zwart roken is er steeds bij.
(tussen de 115 en 120 km/u is het HEEL zwart)

Kan men de turbodruk op een heel eenvoudige manier bijsturen in een volvo garage ?
Iemand op dit forum zei , een turbo werkt of werkt niet.
Volvo V70 - 2.4D - 2004
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo V70 - 25D - classic 1998
Volvo 740 GL 1992
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Een turbo werkt GOED of werkt NIET GOED en uiteindelijk niet meer.

Maar veel roken, inhouden en verlies van vermogen klinkt mij eerder als een lek! Een lek in de intercooler of 1 van de slangen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Precies, ik denk dat wat Bart zegt erg aannemelijk is. Controleer eerst de turboslangen en de intercooler. De slangen zijn als het goed is al vervangen onder coulance omdat dat een bekend zwak punt is. De intercooler wil helaas ook wel eens overlijden met als gevolg een te lage turbodruk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
interceptor
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58

De slangen nagekeken , er is niets te merken van verlies in de leidingen.

Wel merk ik dat bij een constante snelheid op de autoweg de wagen merkbaar optrekt en dan weer terugvalt.
Alsof ik gas geef en daarna niet meer. Het is een raar gevoel.
Tijdens de terugval rookt de wagen heel veel.
Volvo V70 - 2.4D - 2004
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo V70 - 25D - classic 1998
Volvo 740 GL 1992
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:Precies, ik denk dat wat Bart zegt erg aannemelijk is. Controleer eerst de turboslangen en de intercooler. De slangen zijn als het goed is al vervangen onder coulance omdat dat een bekend zwak punt is. De intercooler wil helaas ook wel eens overlijden met als gevolg een te lage turbodruk.
ed.
dat de intercoolers wel eens lek raken is mij bekend,maar
hoe kun je dit eenvoudig zelf kontroleren?
heb je hier een (vacuum)pomp voor nodig oid?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Meestal is de intercooler dan vettig van olie aan de onderkant.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:Meestal is de intercooler dan vettig van olie aan de onderkant.
hmm,bij die van mij zit idd wat vettigheid ad rechterkant(als je voor de auto staat)
stel: dat hij wat "zweet",zal dit merkbaar moeten zijn in prestaties
oid?
zou hij dan ook vervangen moeten worden.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27272
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een lekke intercooler is zeker merkbaar in je prestaties.
De auto heeft minder vermogen, dus zal ook minder snel zijn.

Ook rookt je auto dan behoorlijk
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

fredhead schreef:Een lekke intercooler is zeker merkbaar in je prestaties.
De auto heeft minder vermogen, dus zal ook minder snel zijn.

Ook rookt je auto dan behoorlijk
ok, dit is bekend.
maar als je nu een super klein beginnend lekje hebt,dan sluipt het prestatie verlies er langzaam in toch?
of zit ik fout,en is een klein lekje altijd waarneembaar?
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”