Vorige week wilde ik parkeren bij m'n werk, maar ging de versnelling niet meer in z'n achteruit. Auto bij een willekeurige garage om de hoek neer gezet, bleek dat de schakelstang was losgeschoten. Is weer gemaakt, dus kon weer lekker op pad.
Gisteren wilde ik optrekken bij het verkeerslicht. De auto kwam niet vooruit en ik kreeg 'm ook niet goed in z'n versnelling. Toen de rookwolken onder de motorkap vandaan kwamen en het interieur binnendrongen wist ik al hoe laat het was. De lucht van een verbrande koppeling is onmiskenbaar.
De auto is door de ANWB naar de volvo dealer gesleept, maar die waren om 6 uur 's middags natuurlijk al naar huis. In principe was de koppeling nog goed volgens de ANWB, maar heeft deze wel schade opgelopen.
Mijn vraag is: hoe serieus is de schade nu? Hoe lang kan dit nog goed gaan of moet ik zsm de koppeling vervangen?
Koppeling stuk?
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
- Locatie: Waddinxveen
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
hmm koppeling nog goed maar wel niet vooruit komen.
Llijkt me geen deskundige opmerking (!) van de anwb.
Ik denk toch dat de koppeling niet goed is, maar in principe moet je wel de auto in de versnelling kunnen krijgen met een slipende koppeling.
Dus of je koppelingsplaten zijn op, of je verenpakket is niet meer in orde. Bovendien zou ik bij reparatie even heel goed naar je druklager kijken en dit gelijk vervangen.
Llijkt me geen deskundige opmerking (!) van de anwb.
Ik denk toch dat de koppeling niet goed is, maar in principe moet je wel de auto in de versnelling kunnen krijgen met een slipende koppeling.
Dus of je koppelingsplaten zijn op, of je verenpakket is niet meer in orde. Bovendien zou ik bij reparatie even heel goed naar je druklager kijken en dit gelijk vervangen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:59
- Locatie: Buggenum Limburg
Ik denk idd dat je koppeling de geest heeft gegeven, moeilijk schakelen kan door het druklager komen, dus deze ook zeker laten vervangen.
Volvo 440 Turbo Rood 1995 Vol Leer, boordcomputer, electrische ramen voor, nieuwe turbo, stoelverwarming 203.000 km
Volvo 460 Turbo Antraciet 1995 Half Leer, ABS, TRACS, Electrische ramen voor, Airco 227.000 km
Volvo 460 Turbo Antraciet 1995 Half Leer, ABS, TRACS, Electrische ramen voor, Airco 227.000 km
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Antwoord wordt hierboven al gegeven. Drukgroep lijkt mij de geest gegeven te hebben.
Wanneer je je bak er toch af hebt moet je de hele koppeling vervangen, dus plaat, drukgroep en lager. Voor 150 tot 200euri's ben je klaar en kun je weer een héél lange tijd vooruit.
Wanneer je je bak er toch af hebt moet je de hele koppeling vervangen, dus plaat, drukgroep en lager. Voor 150 tot 200euri's ben je klaar en kun je weer een héél lange tijd vooruit.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
En vergeet vooral de krukaskeering niet !
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
- Locatie: Waddinxveen
ik ben niet helemaal duidelijk geweest, maar het probleem was dus dat de schakelstang opnieuw is losgeschoten. Hierdoor reed ik weg in een verkeerde versnelling en verbrande de koppeling.
De status nu: de schakelstang zit aan de bak bevestigd met een borgring of zo, maar de bevestiging op de versnellingsbak bleek dus helemaal afgebroken te zijn. Het is provosorisch, maar wel degelijk gemaakt.
De koppeling heeft ook voldoende pedaalslag, maar zal toch schade opgelopen hebben. De vraag is dus hoelang dit nog goed zal gaan. Volvo dealer zegt: niet vervangen vooralsnog.
Maar ik denk dat het wel verstandig is om te doen. Dus dan hebben we de plaat, drukgroep, druklager en krukaskeering op het boodschappenlijstje staan. Anders nog iets?
De status nu: de schakelstang zit aan de bak bevestigd met een borgring of zo, maar de bevestiging op de versnellingsbak bleek dus helemaal afgebroken te zijn. Het is provosorisch, maar wel degelijk gemaakt.
De koppeling heeft ook voldoende pedaalslag, maar zal toch schade opgelopen hebben. De vraag is dus hoelang dit nog goed zal gaan. Volvo dealer zegt: niet vervangen vooralsnog.
Maar ik denk dat het wel verstandig is om te doen. Dus dan hebben we de plaat, drukgroep, druklager en krukaskeering op het boodschappenlijstje staan. Anders nog iets?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Als de koppeling nu niet slipt, dan niets doen.
Of als je het goedkoop kan doen, dan zou je er over kunnen denken.
Of als je het goedkoop kan doen, dan zou je er over kunnen denken.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
- Locatie: Waddinxveen
Hij slipt niet inderdaad, maar is wel zwaar. Dus gewoon maar even laten voor wat het is?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Als je koppeling niet slipt zal hij niet kapot zijn. Dat de koppeling een keer verbrand zal 'm meestal niet de kop kosten. Probeer anders de bevestiging opnieuw te laten maken, terug naar orinineel evt. met donoronderdelen van een andere bak + evt. laswerk.
suc6 gr.
suc6 gr.