Bij contact aan en schakelaar verlichting op uit (al of niet draaiende motor) branden de dagrijlichten vooraan als volgt: links 21W (B15d naast richtingsaanwijzer) en rechts 5W (B15s naast richtingsaanwijzer)
Bij contact uit en schakelaar verlichting op parkeerlicht of dimlichtstand brandt links de 4W (van dezelfde B15d) en rechts de 5W (zelfde lamp sls boven).
Bij contact aan en schakelaar op parkeerverlichting of dimlicht is ook alles OK (zijnde 4W links en 5W rechts).....
Weet iemand raad?
Dank, Volvo 480 liefhebber!
Safety lights - Dagrijlichten Volvo 480 ES BJ.1995
- Ferrieken
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 01.02.2006 - 00:02
- Contacteer:
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
Was dit probleem er altijd al,of is het ineens op komen zetten. Probeer eens een andere schakelaar
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
- Ferrieken
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 01.02.2006 - 00:02
- Contacteer:
Hallo,
ik heb deze wagen gekocht in november 2005; 11 jar oud en slechts 35000km op de teller; alleen wat bumperschade rechtsvoor; voor de rest tip top ok. Ik heb de wagen nu volledig behandeld tegen roest inwendig + uitwendig met de bedoeling....de 25 jaar te halen...
De lichten hebben vermoedelijk altijd zo gewerkt; de schakelaar heb ik reeds uitgemeten en is OK:
"0"stand: pin A - 15 - 58 geschakeld
"Standlicht" stand: pin 30 - M - 58 geschakeld
"Dimlicht" stand: pin 30 -58 geschakeld en pin 15 - 56 geschakeld
Als ik dit op de schema's analyseer:
pin 15 krijgt spanning bij contact op onsteking
pin A voedt de dagrijlichten (zijnde links 21WBA15D en rechts 5WBA15S)
pin 58 voedt de achterlichtunits + de parkeerlichten vooraan (zijnde links 4WBA15D (van diezelfde units als dagrijlichten) en rechts diezelfde 5WBA15S)
pin M zorgt voor de klaplichten (geen betrekking op probleem)
pin 30 krijgt steeds 12V (via zekering direct op accu) is dus voor voeding naar parkeerlichten; zinde pin 58
pin 56 voedt de klaplichten als conctact op staat.
Dus volgens de schema's lijk het logisch maar is visueel op de wagen niet echt mooi (overdag brandt de linkerlamp dus veel sterker dan rechts).
Deze middag de linker en rechter lampvoet gewisseld en situatie verhuist mee; dus rechts dan die 21W en links 5W....
Ferrieken
ik heb deze wagen gekocht in november 2005; 11 jar oud en slechts 35000km op de teller; alleen wat bumperschade rechtsvoor; voor de rest tip top ok. Ik heb de wagen nu volledig behandeld tegen roest inwendig + uitwendig met de bedoeling....de 25 jaar te halen...
De lichten hebben vermoedelijk altijd zo gewerkt; de schakelaar heb ik reeds uitgemeten en is OK:
"0"stand: pin A - 15 - 58 geschakeld
"Standlicht" stand: pin 30 - M - 58 geschakeld
"Dimlicht" stand: pin 30 -58 geschakeld en pin 15 - 56 geschakeld
Als ik dit op de schema's analyseer:
pin 15 krijgt spanning bij contact op onsteking
pin A voedt de dagrijlichten (zijnde links 21WBA15D en rechts 5WBA15S)
pin 58 voedt de achterlichtunits + de parkeerlichten vooraan (zijnde links 4WBA15D (van diezelfde units als dagrijlichten) en rechts diezelfde 5WBA15S)
pin M zorgt voor de klaplichten (geen betrekking op probleem)
pin 30 krijgt steeds 12V (via zekering direct op accu) is dus voor voeding naar parkeerlichten; zinde pin 58
pin 56 voedt de klaplichten als conctact op staat.
Dus volgens de schema's lijk het logisch maar is visueel op de wagen niet echt mooi (overdag brandt de linkerlamp dus veel sterker dan rechts).
Deze middag de linker en rechter lampvoet gewisseld en situatie verhuist mee; dus rechts dan die 21W en links 5W....
Ferrieken
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20765
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ferrieken,
Naar wat jij vertelt, ontdek ik dat je verkeerde lampen in de sokkels hebt.
En een verkeerde sokkel. Je moet dipool 21W/4W lampen gebruiken in de daylight running lights. Verkrijgbaar bij de VOLVO-dealer voor een normale prijs. (gebruik niet de 21W/5W verkrijgbaar bij de Halfords o.i.d.)
Daylight running lights branden bij uitgeschakelde (ingeklapte)koplampen met sterkte 21W. Bij ingeschakelde (uitgeklapte)koplamen met 4W.
Naar wat jij vertelt, ontdek ik dat je verkeerde lampen in de sokkels hebt.
En een verkeerde sokkel. Je moet dipool 21W/4W lampen gebruiken in de daylight running lights. Verkrijgbaar bij de VOLVO-dealer voor een normale prijs. (gebruik niet de 21W/5W verkrijgbaar bij de Halfords o.i.d.)
Daylight running lights branden bij uitgeschakelde (ingeklapte)koplampen met sterkte 21W. Bij ingeschakelde (uitgeklapte)koplamen met 4W.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Rsport
- 3rd Gear member
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
- Contacteer:
Heb al sinds ik de auto heb 21w/5w lampen in mijn 93'er turbo en geen enkel probleem ermee.
Maar ik vraag me af of je wel links en rechts het zelfde lampje erin hebt? Immers een 21w/4w en een 21w/5w zullen nooit gelijk fel branden
Maar ik vraag me af of je wel links en rechts het zelfde lampje erin hebt? Immers een 21w/4w en een 21w/5w zullen nooit gelijk fel branden

Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
- Ferrieken
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 01.02.2006 - 00:02
- Contacteer:
Hoi,
Ik vrees inderdaad ook dat er links en rechts een verschillende voet zit (maw. de BA15S 5Watt) moet vervangen worden door een BA15D voor type lampen 21W/4W; tenzij ik gewoon alles overdag op 5Watt zet.
Ik vrees inderdaad ook dat er links en rechts een verschillende voet zit (maw. de BA15S 5Watt) moet vervangen worden door een BA15D voor type lampen 21W/4W; tenzij ik gewoon alles overdag op 5Watt zet.