Automaat trilt tijdens laagtoerig schakelen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bumme
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.06.2008 - 20:07

Hallo mede-forummers,

Sinds een paar dagen trilt mijn automaat (geen geartronic) tijdens het schakelen tussen de 1500 en 2500 rpm. De schakelmomenten ontstaan binnen de bebouwde kom.
Daarbij heb ik gisteren de melding gekregen dat ik het versnellingsbak vloeistof moet vernieuwen tijdens de volgende beurt.

Mijn concrete vragen zijn:
- kan deze trilling te maken hebben met de melding (wat voor de hand ligt)
- waarom komt de melding van de vloeistof niet gelijk met de onderhoudsinterval.
- is het trillen tijdens laagtoerig schakelen een meer voorkomend probleem
- kan ik wachten tot de aankomende onderhoudsinterval of ga ik schade rijden aan de automaat als ik wacht.
- wat is julie algemene opvatting van deze melding

Alvast bedankt voor jullie aandacht !
Volvo V70 2.4T / Automaat / Antraciet / Vol leder / 17"; Thor / RTI navigatie / Volvo telefoon / Headunit HU-803
Gast

Melding versnellingsbakvloeistof vervangen? Ik wist niet dat die melding bestond.
Hoeveel km heeft de auto nu gedraaid?
Wat trilt er? Kan je dat omschrijven?
Gebruikersavatar
Bumme
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.06.2008 - 20:07

AlexV70 schreef:Melding versnellingsbakvloeistof vervangen? Ik wist niet dat die melding bestond.
Hoeveel km heeft de auto nu gedraaid?
Wat trilt er? Kan je dat omschrijven?
Auto heeft nu bijna 194.000 km gelopen. Je voelt het in het stuur trillen.
Het is net alsof de automaat tussen twee versnellingen blijft 'hangen' terwijl er wel trekkracht blijft. Al blijft dit gering ivm de lage toeren. Je kan het zelfs beïnvloeden. Dus als ik de bebouwde kom in rij (op weg naar m'n werk) dan rij ik zo'n 50 á 60 km/h. Op een gegeven moment tussen de 1500 en 2500 rpm wil de automaat over schakelen. Je voelt een lichte trilling in het stuur en als je op dat moment de voet heel iets van het gas haalt wordt de trillingen heviger totdat de automaat toch de hogere versnelling 'oppakt'.
Volvo V70 2.4T / Automaat / Antraciet / Vol leder / 17"; Thor / RTI navigatie / Volvo telefoon / Headunit HU-803
Gast

Is je ETM (gasklephuis) al eens vervangen?
Gebruikersavatar
Bumme
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.06.2008 - 20:07

AlexV70 schreef:Is je ETM (gasklephuis) al eens vervangen?
Geen idee. Hoezo verdenk je de ETM icm bovenstaand verhaal?
Ben een noob op autotechniek :oops:
Volvo V70 2.4T / Automaat / Antraciet / Vol leder / 17"; Thor / RTI navigatie / Volvo telefoon / Headunit HU-803
Gast

Ik heb hier verhalen gelezen van problemen met automatische bakken, waarin later bleek dat de ETM de boosdoener was.
Als je nog de originele ETM (witte sticker) hebt, zou ik daar zeker even naar laten kijken (vervanger = gele sticker).
Men schreef dat men in 1e instantie de bak wilde vervangen....... Het zal je gebeuren. :cry:

Ook olie verversen + filter vv wil wel eens helpen!
Gebruikersavatar
Bumme
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.06.2008 - 20:07

AlexV70 schreef:
Ook olie verversen + filter vv wil wel eens helpen!
Motor of versnellingsbak olie.

Zoals al aangegeven krijg ik de melding op de bc van versnellingsbak olie vernieuwen bij eerstvolgende beurt.
Volvo V70 2.4T / Automaat / Antraciet / Vol leder / 17"; Thor / RTI navigatie / Volvo telefoon / Headunit HU-803
Gast

Automatischebak olie natuurlijk. :P
Ik ben ook heel benieuwd wat ze bij de Volvo-dealer zeggen.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Het filter wil je denk niet vervangen, die zit nl. inwendig en kan er alleen uit als de bak uit elkaar gesloopt wordt. Is in principe ook niet nodig.

- Controleer eerst maar eens of de bakolie nog enigszins redelijk is. Peilstok eruit en op basis van kleur en geur beoordelen.
Indien bruin en/of verbrande lucht direct laten vervangen. Zal denk ik wel het geval zijn, omdat je in je BC al de melding hebt staan, die eigenlijk nooit voorkomt.

- Het kan ook een eenmalige storing geweest zijn. Bak resetten, om eenmalige storing te verwijderen en d.m.v. rijden opnieuw inleren.

- Computer uitlezen. Zoals al geschreven, kan de ETM de boosdoener zijn, of een defecte Lambdasonde.

- In het ergste geval kan de bak gaar zijn. NAP met lage km-stand is geen garantie dat die wagen ook daadwerkelijk weinig km's heeft, of altijd goed bereden is.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
Bumme
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.06.2008 - 20:07

De melding is nu ook uit m'n bc verdwenen. Maar laat toch voor de zekerheid de bakolie verversen !!

Wat bedoel je met bak resetten (ik neem aan de bc?) Kun je dat zelf doen of moet je hiermee naar de dealer. Ik heb zelf altijd m'n auto's laten maken (beurten, apk ed) bij de plaatselijke reperatiebedrijf (Bosch Service)


Edit:
Straks de auto ophalen die dan voorzien is van verse versnellingsbakolie.
Even een stukje rijden en hopen dat het probleem verdwenen is.
Volvo V70 2.4T / Automaat / Antraciet / Vol leder / 17"; Thor / RTI navigatie / Volvo telefoon / Headunit HU-803
Gebruikersavatar
Bumme
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.06.2008 - 20:07

Vorige week versnellingsbalie ververst en inmiddels dik 500km gereden en het probleem is bijna geheel opgelost.

Nu hebben ze bij mij (geen Volvodealer) de oude olie volledig afgetapt en nieuwe olie toegevoegd. Op een andere website heb ik, nadat de olie al ververst was, meerdere malen gelezen dat je de bak moet 'spoelen' met nieuwe olie. Ook werd een bepaald merk voorgeschreven.

Is deze handeling ook hier bekend?
Volvo V70 2.4T / Automaat / Antraciet / Vol leder / 17"; Thor / RTI navigatie / Volvo telefoon / Headunit HU-803
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Nu hebben ze bij mij (geen Volvodealer) de oude olie volledig afgetapt en nieuwe olie toegevoegd.
Bij een oliewissel is nooit de volledige olie afgetapt, omdat er altijd een deel in de koppelomvormer achterblijft.

Voor wat betreft spoelen, zoek maar eens onder "flushen", er is al het nodige over geschreven.
De Volvo dealer zal dit niet standaard uitvoeren, doet in principe ook alleen maar de oliewissel, tenzij je er expliciet om vraagt.

M.i. niet alleen een prijzige aangelegenheid (bij de dealer), maar ook het nut daarvan enigszins overtrokken.
In principe is een oliewissel i.c.m. een reset en de upgrade van de bak-software ruim voldoende.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Je bosch garage heeft niet de mogelijkheid om de de aut. versnellingsbak te resetten. Zou ik toch even bij de dealer doen. Gewoon even uitlezen. Kost je vast niet veel.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gast

hans anesthesie schreef:Je bosch garage heeft niet de mogelijkheid om de de aut. versnellingsbak te resetten. Zou ik toch even bij de dealer doen. Gewoon even uitlezen. Kost je vast niet veel.
Daar zou ik niet te zeker van zijn.
Ook niet Volvo-dealers bezitten VIDA.
Bijvoorbeeld: http://www.roelfsemazuidlaren.nl/ zie services
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Je hebt gelijk de Volvospecialist waar ik kom met de auto kan het ook.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Bumme
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.06.2008 - 20:07

Zal dat dan zeker nog even laten doen!

Maar wat is het resultaat tov de huidige situatie als ik de automatische versnellingsbak laat resetten?
Volvo V70 2.4T / Automaat / Antraciet / Vol leder / 17"; Thor / RTI navigatie / Volvo telefoon / Headunit HU-803
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”