Eerst defect achterruiterwisser, nu ook voor (geen zekering)

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
RobsterS70R
5th Gear member

Valt best mee. Alles loshalen en vervolgens de nieuwe kabel erin. Rubbers er overheen en zorgen dat de kabel goed begeleid wordt en nergens klem komt te zitten tussen auto en rubber :) de eerdere uitnodiging geldt nog steeds :)
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
NiekMan
1st Gear member

Uiteindelijk afgelopen zaterdag toch maar een kabel besteld. Ik ben erg creatief geweest met krimpkous en kit, maar niet creatief genoeg. Morgen avond komt hij binnen. Het gedeelte met kabels in de achterruit ken ik nu al wel. Eens kijken of het mij ook lukt met de kabel aansluiting onder het hemeltje. Vanavond alvast proberen deze los te krijgen.
Bedankt voor de tips!
'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur
NiekMan
1st Gear member

Toch een vraag over het verwijderen van het hemeltje. Ik heb net gekeken naar beide oplossingen die zijn aangedragen. Zowel de C stijl als de rand die het hemeltje tegen houden krijg ik niet zomaar los. Ik wil ook niet te veel grof geweld gebruiken omdat het kunststof van de 480 niet al te sterk is.
Ik weet ook niet precies hoe ik te werk moet gaan.
alleen een bevestiging van je hemel bij je achterklep
Ik heb al behoorlijk getrokken aan de lange strip die overdwars bij de achterruit zit om het hemeltje omhoog te houden, kan deze zomaar verwijderd worden of zit deze vast en zal hij afbreken? En is hij dan ook weer terug aan te brengen?
Je moet het raamrubber loshalen
Verder staal bij de andere manier dat het raam rubber losgehaald moet worden. Ik neem aan dat dit het rubber is van de achterruit? Deze moet er helemaal uit? Is hij wel weer makkelijk aan te brengen?
RobsterS70R
5th Gear member

@ Niekman:

Die lange strip overdwars is gemakkelijk te verwijderen en weer aan te brengen. Die klemt zich om de dakrand en hemel-rand heen :)

Raamrubber van de achterruit is het rubber wat op de ruit zelf zit moet los. Daaronder zit schuimrubber en dan je kabel. Let bij het verwijderen van je rubber dat je 1 raamscharnier tegelijk los maakt. Bij 2 heb flikkert je ruit eruit :P Sowieso is het handiger om t met z'n 2 te doen. Bij mij bleef m'n ruit erin omdat ik een spoiler heb, waarvan de bouten in de scharnieren blijven zitten. Is relatief gemakkelijk aan te brengen. Je gaat het aanduwen ervan echter wel in je vingers voelen.

Groetjes, Robbie

P.s. als je hulp nodig hebt dan horen we het wel weer :)
Robbie
NiekMan
1st Gear member

@ Robster480:

Ik heb de hele ruit er maar uit gehaald, omdat ik dit al vaker gedaan heb en dat makkelijker werkt. Maar... hoe krijg je de ronde connector door het profiel dat op het raam geplakt zit? moet daarvoor die strip losgehaald worden van het raam? Volgens mij kan dat niet anders of wel?
Bij mij zat de strip zeer strak aan de ruit gekit of verlijmd. Uiteindelijk heb ik maar de ronde connector los geknipt, de kabel door de opening in de strip gehaald en vervolgens weer aan elkaar gesoldeerd met krimpkous eromheen.

Verder koste de kabel mij 55 euro, bij een volvo garage. Daar heb ik ook in vida gekeken. Volgens Vida is de kabel uit de auto te halen zonder het hemeltje los te halen. Dit leek te kloppen, de ronde connector past precies door het gat, maar naast de ronde connector gaat ook nog de aarde kabel door het gat. Door deze draad word het gat net te klein voor de ronde connector en de aarde kabel.
RobsterS70R
5th Gear member

Ehm, de ronde connector tussen die strip op je ruit door lukt nooit. Ik dacht: de Volvo-dealer kan hem vervangen, dus ik ook. Die dikke connector die naar je remlicht etc moet, daar kun je een schroevendraaier insteken en vervolgens de 3 kabeltjes er stuk voor stuk uit halen.

Je begint dus eigenlijk vanaf de andere kant met het er doorheen trekken van de kabel. Op die manier hoeft je ronde connector dus niet los geknipt te worden.

De ronde en platte connector passen inderdaad door het ronde gat. Echter moet je voor het loshalen van de oude en het aansluiten van de nieuwe connectors. Je hemeltje moet dus wel los ;)
Robbie
NiekMan
1st Gear member

Ach, wat dom van mij, ik had mij er helemaal op gefocust om de ronde connector door het gat in de strip gekregen. Als je de vorm van het rubber bekijkt is dat denk ik ook de bedoeling. Ik had nog wel gekeken of ik de ronde connector uit elkaar kon halen.

De boel demonteren en monteren moet volgens mij toch kunnen zonder het hemeltje los te halen. Dit kan denk ik als volgt:
  • Trek aan de kabel die de auto ingaat, zodat het rubber los komt.
  • Trek de aarde kabel zover uit de auto dat je hem los kan halen
  • Maak een dun touwtje aan de stekker die de auto ingaat en druk hem terug (hou het uiteinde van het touwtje eruit)
  • Trek de ronde connector uit de auto en haal hem los.
  • Doe hieraan ook een touwtje, zodat je hem niet kwijt raakt.
Montage in omgekeerde volgorde.
RobsterS70R
5th Gear member

Daar heb ik mij ook een tijd op gefocust. Toen dacht ik: nee, dat kan niet, dat ik de strip van de ruit moet halen. Die zit zo strak gekit, dat doen ze bij de dealer ook niet. Gelukkig heb ik de connectors er niet afgeknipt :D :P

Dat moet ook mogelijk zijn ja. Ik kon echter niet gemakkelijk bij mijn connectors die boven het hemeltje liggen. Toen het hemeltje maar een klein stukje los gehaald.

Zo worden we allemaal weer een stukje wijzer en de volgenden na ons ook :D Is het verder al gelukt om de kabel te monteren?
Robbie
lupusmagnificus
1st Gear member

Nou ik wel door dat ik hulp ga inschakelen (Hè Robster ;)).

Ik heb het verhaal verschillende malen bekeken...Ook de het hemeltje en de strips en ik zie mijzelf wel wat mollen.
RobsterS70R
5th Gear member

Zeg maar wanneer (vanaf volgende week tijd ;))
Robbie
NiekMan
1st Gear member

Kabel montage heb ik vanavond af gemaakt. En getest of hij nog water dicht is volgens mij wel! Opzich is de kabel door knippen en solderen niet zo erg om te doen hoor, alleen frustreerde het mij dat ik dit bij een nieuwe kabel dacht te moeten doen.
Hoe groot is de kans dat hij gaat lekken op de plek waar de kabel de auto in gaat. De vorige eigenaar had dit afgekit. Is het verstandig dit bij voorbaat te doen? Als het hier gaat lekken heb je namelijk direct je hemeltje lelijk.
Of sluit de nieuwe kabel opzich goed af?
RobsterS70R
5th Gear member

Als het nieuwe rubber goed is aangebracht en goed aansluit bij je dakrand is er niets aan de hand :) Kit is niet noodzakelijk, wil je het voor de zekerheid toch doen, wat let je dan? :) Denk er wel aan dat je kit gebruikt die flexibel blijft.

Het nadeel van solderingen in een kabel is dat dit kwetsbare punten blijven. Helemaal jammer zoals je zelf al aangeeft dat het met een nieuwe kabel is gedaan. Helaas, niets meer aan te doen en zo moet het ook wel goed komen :) Men leert er weer van!

P.s. Niekman, mooie kleur heb je! ;)
Robbie
NiekMan
1st Gear member

Flexibele kit heb ik wel. Ik heb al wel meer geklust aan mijn vorige Volvo, dus ik heb nog genoeg klus materialen.
Met de soldeer verbinding zal het wel goed zitten. De draden bewegen vrijwel niet. het is binnen dus niet erg vochtig en de krimpkous beschermd het goed.

Het is zeker een mooie kleur voor een 480, lekker frisse kleur.
RobsterS70R
5th Gear member

Ik heb dezelfde kleur, vandaar ;)
Robbie
Plaats reactie

Terug naar “De 480”