Iemand die iets af weet van de veiligheidsblokkering die ervoor zorgt dat je een automaat alleen in de P of N kunt starten?
Ik heb het probleem dat de auto niet start in de N en P stand (het gaat om het type zonder overdrive;hangt achter een B21A motor).
Als ik met een schroevedraaier de plussen op de startmotor verbind dan start de auto wel.
Ik heb het kapje van de versnellingspook pook al verwijderd om te kijken wat eronder zit maar ik zie daar niks van een draad of relais zitten....
Hoe werkt dit systeem?
Automaat start niet in neutraal stand
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Heb je ook symptomen als het niet branden van de achteruitrij-verlichting wanneer de pook in R staat?
Ook soms wel probleemloos starten en vijf minuten later geeft de startmotor niet thuis?
Dan zou ik denken aan de bakschakelaar (pnp-switch). Het helpt soms om de pook/keuzehendel een keer of twintig met ruime kracht door alle standen heen te trekken. Dan poets je de contactjes van de bakschakelaar enigszins schoon en gaat het weer een tijdje.
Uiteindelijk zal hij op een goede dag gewoon helemaal niks meer doen. En dan is het maar te hopen dat je vlakbij een garage bent.... Een automaat mag je niet slepen.
De bakschakelaar kan ook bij de betere volvo-specialist gereviseerd worden, maar de volvo-dealer zal hem gewoon vervangen. Dan ben je wel meteen klaar natuurlijk voor de eerstkomende 8 - 10 jaar.
Ook soms wel probleemloos starten en vijf minuten later geeft de startmotor niet thuis?
Dan zou ik denken aan de bakschakelaar (pnp-switch). Het helpt soms om de pook/keuzehendel een keer of twintig met ruime kracht door alle standen heen te trekken. Dan poets je de contactjes van de bakschakelaar enigszins schoon en gaat het weer een tijdje.
Uiteindelijk zal hij op een goede dag gewoon helemaal niks meer doen. En dan is het maar te hopen dat je vlakbij een garage bent.... Een automaat mag je niet slepen.
De bakschakelaar kan ook bij de betere volvo-specialist gereviseerd worden, maar de volvo-dealer zal hem gewoon vervangen. Dan ben je wel meteen klaar natuurlijk voor de eerstkomende 8 - 10 jaar.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Achterruitverlichting heb ik nog niet gecheckt maar het dan wel dan niet starten klinkt me heel bekend in de orenKeesjan36 schreef:Heb je ook symptomen als het niet branden van de achteruitrij-verlichting wanneer de pook in R staat?
Ook soms wel probleemloos starten en vijf minuten later geeft de startmotor niet thuis?
Uiteindelijk zal hij op een goede dag gewoon helemaal niks meer doen.

Kun je mij de precieze locatie van die bakschakelaar geven?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
op jouw foto aan de andere kant, achter aan. (naast de kilometer kabel en schakel stang)jos244245 schreef:Achterruitverlichting heb ik nog niet gecheckt maar het dan wel dan niet starten klinkt me heel bekend in de orenKeesjan36 schreef:Heb je ook symptomen als het niet branden van de achteruitrij-verlichting wanneer de pook in R staat?
Ook soms wel probleemloos starten en vijf minuten later geeft de startmotor niet thuis?
Uiteindelijk zal hij op een goede dag gewoon helemaal niks meer doen.![]()
Kun je mij de precieze locatie van die bakschakelaar geven?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Deze schakelaar heeft een dubbele functie. Startblokkering plus bediening achteruitrijlampen in zijn R. Zit rechts bovenop de BW35. Kijk even in het manual hoe je hem moet afstellen. De afstelling zou ook weleens het probleem kunnen veroorzaken bij de jouwe. Zou ik eerst even proberen voordat je een nwe dure schakelaar aanschaft.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Toch opzoeken hoe je hem afsteld, de nieuwe moet per slot van rekening ook afgesteld worden! Deze kost €99,00, maar let welop of het de goeie is, er zijn verschillende modellen gebruikt. Afhankelijk van het Volvo type. Voor mijn ES zijn ze iig nieuw niet meer leverbaar.
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/sho ... 29a04b6ece
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/sho ... 29a04b6ece
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Om welk type Volvo gaat het? Ik heb de CDrom van de V44, wil wel even opzoeken of het daar misschien in staat. Anders kan je vast wel een manual vinden op de komende Volvo beurs op 27 en 28 september in de veemarkthallen in Utrecht.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Helaas heb ik over de 240 geen info. Probeer het eens op het Volvolvo forum, dat is speciaal voor de 200serie.
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=30
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=30
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
update:
ik heb de bakschakelaar vervangen en tot nu toe start ie altijd.
.
Bij de oude zag ik dat de metalen stift van de schakelaar niet echt soepel meer ging en waarschijnlijk soms bleef hangen wat mogelijk de oorzaak van de storing was.
Bedankt aan allen die met advies geholpen hebben.
ik heb de bakschakelaar vervangen en tot nu toe start ie altijd.

.
Bij de oude zag ik dat de metalen stift van de schakelaar niet echt soepel meer ging en waarschijnlijk soms bleef hangen wat mogelijk de oorzaak van de storing was.
Bedankt aan allen die met advies geholpen hebben.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Nee,ik heb hem niet afgesteld. Ik zag aan de schakelaar ook eigenlijk geen stelmogelijkheid zitten. Misschien dat de schakelaar van een ES toch anders is.Iroll schreef:Blij voor je dat het is opgelost! Moest je de schakelaar eigenlijk nog afstellen? In de BW35 van mijn ES is dat nl wel het geval.