Hallo,
Ik heb Juni vorig jaar (11.000 km geleden) mijn remblokken voor laten vervangen. Ik heb geen idee welke remblokken hierop gezet zijn, maar de garage waar ik het heb laten doen, is zo'n dorps-garage, dus zou best wel eens een B-merk kunnen zijn.
Ik heb (zeker als het warmer is) ontzettend last van piepende remmen (het komt ook echt van de voorste remmen af). Ik rij zeer sportief en rem vrij hard. Is dit een teken dat de blokjes op zijn, of is hier iets anders aan de hand?
Hoelang gaan remblokken mee?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Nee.
De blokjes klapperen gewoon in de remklauw, kan iedereen overkomen.
Schoonmaken en op de MONTAGEVLAKKEN (NIET OP DE VOERING!!) een beejte kopervet doen, dan is het meestal opgelost.
De blokjes klapperen gewoon in de remklauw, kan iedereen overkomen.
Schoonmaken en op de MONTAGEVLAKKEN (NIET OP DE VOERING!!) een beejte kopervet doen, dan is het meestal opgelost.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Wat Wim zegt klopt helemaal.
Een andere oorzaak voor piepende remblokken is dat je te hard geremd hebt kort na de montage van de nwe blokken. Dan kunnen de remvoeringen verglazen waardoor ze gaan piepen. Helpt het kopervet niet dan je blokken weer vervangen en de 1e 3a400km niet te hard remmen, ze een beetje ontzien dus.
Een andere oorzaak voor piepende remblokken is dat je te hard geremd hebt kort na de montage van de nwe blokken. Dan kunnen de remvoeringen verglazen waardoor ze gaan piepen. Helpt het kopervet niet dan je blokken weer vervangen en de 1e 3a400km niet te hard remmen, ze een beetje ontzien dus.
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Okee, bedankt! Ik ga dat van de week eens proberen.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
de samenstelling van de 'compound' kan ook van invloed zijn, op mijn Amazon piepen de originele blokken nooit, de Ferodo endurance blokken piepen enorm, de EBC green stuff piepen nauwelijks tot niet;
verdere wetmatigheid: hoe meer de blokken piepen, hoe beter de auto remt (bij deze blokken in ieder geval)
de originele blokken remmen zoals het te doen gebruikelijk was bij aflevering van de auto (1961) maar schieten tekort voor mijn rijstijl; de Ferodo's remmen als vergif, hoe warmer hoe beter, vreten remschijven en veroorzaken veel slijpsel, de EBC blokken remmen wat minder dan de Ferodo's maar nog altijd voldoende voor rallygebruik zonder fading en geven weinig slijpsel op de velgen;
volgens de remmenboer komt het piepen door kleine metaaldeeltjes in de compound; dat zou ook de verhoogde slijtage van de schijven verklaren; de manier van montage, veel/weinig/geen kopervet maakt geen enkel verschil
verdere wetmatigheid: hoe meer de blokken piepen, hoe beter de auto remt (bij deze blokken in ieder geval)
de originele blokken remmen zoals het te doen gebruikelijk was bij aflevering van de auto (1961) maar schieten tekort voor mijn rijstijl; de Ferodo's remmen als vergif, hoe warmer hoe beter, vreten remschijven en veroorzaken veel slijpsel, de EBC blokken remmen wat minder dan de Ferodo's maar nog altijd voldoende voor rallygebruik zonder fading en geven weinig slijpsel op de velgen;
volgens de remmenboer komt het piepen door kleine metaaldeeltjes in de compound; dat zou ook de verhoogde slijtage van de schijven verklaren; de manier van montage, veel/weinig/geen kopervet maakt geen enkel verschil
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Die van piepen altijd,heb ze al meerdere keren losgehaald en alles netjes schoongemaakt maar als ik vrij krachtig rem dan piepen ze niet. Maar ach er zijn zoveel auto's waarvan de remmen piepen.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Soms helpt het om plaatjes tussen remblok en remzuiger te plaatsen. Ik heb alleen geen idee of ze ook voor de 400 serie verkrijgbaar zijn. Trouwens ook een beetje kopervet op de glijvlakken van de remblokken doen. Helpt het niet tegen het piepen dan helpt het iig wel om ze later weer makkelijk te verwijderen als ze weer vervangen moeten worden.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Dat heb ik natuurlijk ook gedaan
Sommige blokken worden wel geleverd met een schuim achtig laag die het piepen ook schijnt tegen te gaan.

Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
vaak bij het toepassen van goedkopere merken remblokken wil dat piepen ook meer voorkomen. en remblokken gaan redelijk lang mee. Behalve als je in de bergen woont en als het dan ook nog goed warm is. Spreek uit ervaring.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)