RDW geeft banden labels

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Ben
Executive Member
Contacteer:

RDW geeft banden labels
23 September 2008

De Europese overheid en uiteraard de Nederlandse regering willen medio 2010 (en misschien al eind volgend jaar) een energie- en milieulabel voor autobanden invoeren. Alle autobanden zullen dan afgerekend worden op duurzaamheid – lees rolweerstand – en op hun slechtweerprestaties.

Om de banden die in Europa worden verkocht dit label te kunnen geven werd een Europese tender uitgeschreven om te bepalen wie alle beschikbare autobanden gaat testen. Deze tender is vergeven aan RDW Lelystad. Alle banden zullen onder gelijke omstandigheden worden getest en dan van het betreffende milieulabel worden voorzien. Hierop wordt informatie gegeven over de rolweerstand, wat een indicatie biedt voor de invloed van de band op het brandstofverbruik van de auto. Verder komt er een aanduiding waarbij een waardeoordeel over de eigenschappen bij slecht weer wordt gegeven. Overigens: geluid, het item uit de Stille Bandencampagne, is binnen het label geen issue omdat er nog geen consensus is over een deugdelijke decibelmeting.

Het label zal voor bandenfabrikanten essentieel zijn, want de overheid heeft besloten bij haar aankoopbeleid (eerste montage en vervangingsmarkt) te kiezen voor die banden die de beste milieuprestatie leveren. Bovendien zullen ondernemingen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, inclusief leasemaatschappijen, zich hier ook aan committeren.

Het label zal onderdeel worden van de overheidscampagne ‘De Nieuwe Band’, die volgend jaar van start gaat en door zowel Bovag als Vaco wordt ondersteund. Deze voorlichtingscampagne moet de aandacht van de automobilist vestigen op het belang van goede banden met voldoende en niet te vergeten de juiste bandenspanning. Waarbij in 2010 dit laatste item ook onderdeel gaat worden van de nieuwe APK-regelgeving.

bron: Autokompas
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
toppertje
6th Gear member

jammer,er wordt met geen woord over veiligheid(lees:goede wegligging)
gesproken.
weer een gemiste kans van onze europese overheid,die schijnbaar milieu-eisen boven veiligheid vindt gaan.
door de regel zijn slijtvaste banden nou niet bepaald de banden met de beste wegligging(hardere rubber-compound)
geen glans zonder wrijving
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Ik vind dit wel een goede zaak. Nu koop je eigenlijk vaak banden op gevoel en aan de hand van een prijs.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Fat Rat
5th Gear member

Ik koop ze aan de hand van gebruikers ervaringen en adac/anwb testen....

Maar zoals Toppertje al aanhaald, wordt dus leuke glibberen en glijden met de overheidsauto's en lease auto's, alhoewel ze ook op slecht weer capaciteiten beoordeelt gaan worden.

Nou vind ik de juiste bandenspanning als apk punt ook discutabel... ok goed dat er aandacht aan besteed wordt, maar ik en vele 7 en 9 serie rijders met mij rijden met een hogere bandenspanning dan aangegeven omdat dat met moderne banden lijdt tot een stabieler en vijliger weggedrag. Dan zou onze bettuttelploeg ons dus gaan forceren om vanwege de keuring onveiliger te gaan doen?!
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
toppertje
6th Gear member

Fat Rat schreef:
Nou vind ik de juiste bandenspanning als apk punt ook discutabel... ok goed dat er aandacht aan besteed wordt, maar ik en vele 7 en 9 serie rijders met mij rijden met een hogere bandenspanning dan aangegeven omdat dat met moderne banden lijdt tot een stabieler en vijliger weggedrag. Dan zou onze bettuttelploeg ons dus gaan forceren om vanwege de keuring onveiliger te gaan doen?!
je mag van een apk keurmeester toch wel verwachten,dat hij ziet wat voor banden je onder je auto hebt,en de daarbij behorende
spanning :wink:
geen glans zonder wrijving
Fat Rat
5th Gear member

ja op zich wel. Maar als je naar een te controleren waarde wil, dan zou je dat per model naar de opgave van de fabrikant moeten gaan doen lijkt mij. Sommige mensen laten namelijk door gebrek aan controle hun spanning te laag worden, anderen zetten em misschien uit onwetendheid of wat dan ook veel te hoog. Beide is niet goed voor veiligheid en milieu, en dat is nou net alles waar de keuring over gaat. Maar als je zelf na eea uit testen een hogere spanning bent gaan gebruiken(maar niet hoger als opgaaf voor hoge belasting/hoge snelheden) omdat de auto dan meer grip heeft, dan vraag ik me af wat ze daar dan mee gaan doen. Wordt dat dan afkeur omdat de spanning "fout" is of wat?
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Michael Oud
5th Gear member

Ik ben het eens met toppertje. Banden vind ik nou net iets waarbij veiligheid boven het milieu gaat. Hoe bot en onverschillig het ook moge klinken.
Volvo 940 SE
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

En als je de bandenspanning doet,Neem gelijk je reserve wiel ook even mee! Zou zonde zijn als je aan de kant van de weg staat met een lekke band en je wilt hem verwisselen met de reserve..blijkt die ook leeg te zijn :p

Pomp ze ook niet te hard op dat het binnenste van de band helemaal wegslijt.. heb er al zat gezien waarbij dit gebeurd is..
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
t_w
4th Gear member

Kijk enigszins vreemd op van dit bericht.
Voor zover ik weet, zijn hier nog lang niet alle 'knopen' voor doorgehakt.

De EU wil graag (veel) strengere eisen wat betreft het exterieur geluid van banden (dit zegt dus helemaal niets over het interieur geluid, wat men zelf ervaart in de auto...)

De bandenindustrie heeft daarop geantwoord, dat men zaken als 'wet grip' en rolweerstand mee moet nemen in deze nieuwe eisen. Tuurlijk kan iedereen een heel stille band maken (denk aan een slick). Maar wat de prestaties van deze slick zijn op een nat wegdek zullen we het maar niet over hebben ;) Vandaar dus dat de bandenindustrie heeft gezegd dat er meerdere items moeten worden meegenomen in dit systeem.

Nu wordt er nu nog driftig gediscusseerd over hoe men dit dan moet gaan meten (voornamelijk wet grip). Het is namelijk niet eenvoudig om betrouwbare metingen aan banden uit te voeren, op verschillende test locaties (denk aan invloeden wegdek, watertoevoer, temperatuur, meetapparatuur enz.)Kan me eigenlijk niet voorstellen dat alles al helemaal rond is.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

is voorlopigvoor mij een beetje het niveau van het energielabel voor huizen....
t_w
4th Gear member

De berichtgeving klopt niet helemaal...

Blijkbaar is dit een initiatief van VROM.

Het label systeem voor exterieur geluid, wet grip en rolweerstand zoals de EU wil gaan invoeren staat los van deze actie (ook al staat het onder 1 noemer vermeld in het bericht)
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”