.....

De eerste generatie XC60
bfranco
2nd Gear member

Is dit dan de DRIVe versie ?
Bart
XC60 2.4D AWD - Geartronic - Summum - Terra Bronze - Merac 18'

Afbeelding
eddy3
4th Gear member

Neen Bart,dit word de vervangende motor van de huidige 163 pk versie,een nieuwe generatie zeg maar.
Ben
Executive Member
Contacteer:

En omdat dit een Nederlandstalig forum is, de vertaling:

In het voorjaar van 2009 brengt Volvo een extra zuinige dieselvariant van de splinternieuwe XC60 op de markt. De auto is voorzien van voorwielaandrijving en een aangepaste 2.4D motor die voldoet aan de Euro-5 norm. De krachtbron levert 175 pk, een koppel van 420 Nm en heeft een CO2 emissie van minder dan 170 g/km, het laagste in zijn klasse. De auto krijgt in Nederland een groen energielabel C. De prijs is op dit moment nog niet bekend, maar zal naar verwachting enkele duizenden euro's onder die van de 2.4D AWD komen te liggen.

Een toevoeging van 12 pk en 80 Nm zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de prestaties. Tegelijk slaagden Volvo's ingenieurs erin het verbruik te verlagen. Dit toont dat er nog enorme kansen zijn in conventionele aandrijflijnen op het gebied van reductie van CO2 uitstoot. De eerste stappen in de realisatie van een reductie in de CO2 uitstoot in zijn gezet. De volgende stap voor de XC60 is de introductie van een microhybride waarmee een emissie van rond de 140g/km realiseerbaar is.

De nieuwe Volvo XC60 wordt op 1 november bij de Nederlandse Volvo-dealers geïntroduceerd met een zescilinder turbo T6 motor, goed voor 285pk en twee turbodiesels: de D5 met 185 pk en de 2.4D met 163 pk. Al deze varianten zijn standaard voorzien van permanente vierwielaandrijving. In het voorjaar van 2009 zal het aanbod worden aangevuld met een voorwielaangedreven variant van de 2.4D, met een upgrade tot 175 pk en een koppel van 420 Nm. De overige 2.4D versies blijven tevens leverbaar. Met een handgeschakelde versnellingsbak zijn de CO2 waarden minder dan 170g/km en het verbruik ligt op ongeveer 6.4 l/100 km. Ter vergelijk: voor de automatische versnellingsbak gelden waarden van respectievelijk 7.3 l/100 km en 193 g/km.

Meerdere verbeteringen

Volvo heeft meerdere maatregelen genomen om de uitstoot te verlagen. Naast de introductie van voorwielaandrijving is onder meer de interne wrijving in de motor verlaagd en zijn wijzigingen in het inlaat- en uitlaatsysteem doorgevoerd. De inspuitdruk is verlaagd door de toepassing van een nieuwe genaratie hogedrukpomp en de brandstofinspuiting is verfijnd met de komst van nieuwe Piezo-injectoren. Verder heeft de dieselmotor een lagere compressie en een efficiëntere verbranding.

Een belangrijk uitgangspunt tijdens het ontwikkelingsproces was het behouden van de sportieve kenmerken, die een belangrijk onderdeel uitmaken van Volvo's nieuwe crossover. Meer vermogen en een hoger koppel zorgen in combinatie met het sportief afgestelde ‘dynamic' chassis voor de juiste beleving van de front-wheel drive variant van de XC60. Het is de perfecte keuze voor kopers die waarde hechten aan lagere CO2 waarden en hoge rijprestaties.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Nou dat klopt dus wel zo,n beetje, als je de auto tuned dan wordt de auto zuiniger.
Maar dat ze daar bij volvo nu pas achterkomen ::D
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
NielsPHEV
7th Gear member

Autogek schreef:Nou dat klopt dus wel zo,n beetje, als je de auto tuned dan wordt de auto zuiniger.
Heb toch de indruk dat de wijzigingen aan de motor duidelijk meer zijn dan "alleen" het aanpassen van het motormanagement. Maw deze kan dus waarschijnlijk ook gewoon getuned worden en nog beter presteren.

Vraag me wel af hoe de 185 pk D5 nog in het prograama past aangezien deze motor minder koppel heeft.........
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

jwv50 schreef:
Autogek schreef:Nou dat klopt dus wel zo,n beetje, als je de auto tuned dan wordt de auto zuiniger.
Het is dan ook maar een FWD en geen AWD: dat maakt het grootste verschil, niet dat tunen...
Lijkt me ook heel logisch.
Mijn opmerking was ook deels gappig bedoeld :twisted: :twisted:
Edwin.

eddy3
4th Gear member

Vraag me wel af hoe de 185 pk D5 nog in het prograama past aangezien deze motor minder koppel heef
Word natuurlijk ook vervangen door een modernere versie.
eddy3
4th Gear member

Persoonlijk vind ik dat de XC60 van in het begin moest geleverd worden met deze sterk verbeterde (zowel kwa verbruik,uitstoot,en motorloop)motoren.Motorontwikkelaars te traag gewerkt?De nieuwe XC60 snel in de markt willen zetten?
eddy3
4th Gear member

Beste jwv,U begrijpt me verkeerd,hetgeen ik wil zeggen is het feit dat binnen afzienbare tijdd de huidige 2.4d 163pk zal vervangen worden door deze modernere versie.(hetzelfde geld trouwens voor de D5),OOK IN DE AWD VERSIES!
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

eddy3 schreef:Beste jwv,U begrijpt me verkeerd,hetgeen ik wil zeggen is het feit dat binnen afzienbare tijdd de huidige 2.4d 163pk zal vervangen worden door deze modernere versie.(hetzelfde geld trouwens voor de D5),OOK IN DE AWD VERSIES!
Maar de huidige diesel motoren zijn toch niet zo slecht. verbruik van een XC60 D5 handbak is gem. 7,5 liter en van Bv een Tiguan 2.0tdi 7,2.
Daar heb je dan ook nog eens een 5 cyl. diesel en een zwaardere auto voor.
Edwin.

sanco
5th Gear member

Die moderne versie met FWD lijkt me een prima combi voor 't normale gebruik hier in Nederland. Hoop alleen dat ze de bak niet van ultra lange (eind) overbrenging hebben voorzien waardoor alle fut er in de hoogste versnellingen uit is. Overigens zie ik echt uit naar een dergelijke configuratie icm een DSG/Powershift achtige bak maar naar ik heb begrepen ligt dat nog ver. Helaas, want als je het verschil in uitstoot ziet.... dan is een GT niet meer helemaal up to date.
Ben erg benieuwd naar deze nieuwe auto in real life en kijk dus uit naar november. Ik heb de vervanging van de V50 in elk geval maar uitgesteld zodat ik komende winter/voorjaar eens rustig een afweging kan gaan maken. Jammer alleen dat de grotere BPM terugval nog een jaartje op zich laat wachten....
Voor allen die inmiddels in blijde verwachting zijn: veel sterkte met de laatste loodjes.. ik ken het gevoel!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

sanco schreef:Die moderne versie met FWD lijkt me een prima combi voor 't normale gebruik hier in Nederland. Hoop alleen dat ze de bak niet van ultra lange (eind) overbrenging hebben voorzien waardoor alle fut er in de hoogste versnellingen uit is. Overigens zie ik echt uit naar een dergelijke configuratie icm een DSG/Powershift achtige bak maar naar ik heb begrepen ligt dat nog ver. Helaas, want als je het verschil in uitstoot ziet.... dan is een GT niet meer helemaal up to date.
Ben erg benieuwd naar deze nieuwe auto in real life en kijk dus uit naar november. Ik heb de vervanging van de V50 in elk geval maar uitgesteld zodat ik komende winter/voorjaar eens rustig een afweging kan gaan maken. Jammer alleen dat de grotere BPM terugval nog een jaartje op zich laat wachten....
Voor allen die inmiddels in blijde verwachting zijn: veel sterkte met de laatste loodjes.. ik ken het gevoel!
Ik denk inderdaad dat de meeste mensen aan een FWD voldoende hebben.
Ik vind het inderdaad ook erg jammer dat er nog geen DSG achtige bak te leveren is voor de XC60 dat had inderdaad een hoop brandstof bespaard.
En ik kan je zggen dat de auto er in het echt super uit ziet!
Ik heb inmiddels het hele nieuwe trio in echt gezien d.w.z. de GLK de Q5 en de XC60 en ik vind dat de XC60 er erg goed afkomt.
Edwin.

Johann
5th Gear member
Contacteer:

Ja? Een XC60 met stickers?
sanco
5th Gear member

Zijn dit de foto's bij de tekst hierboven? Dus de presentatie van de "zuinige" XC60, een soort drivE versie jwv50? ...170gr CO2...
enne staat deze in Parijs? (er zitten gelukkig niet van die afzichtelijke wielen onder... imho..) Helaas nog wel even geduld hebben tot volgend voorjaar, maar misschien kun je al wel eerder bestellen. Tegen die tijd is er vast al wel gelegenheid geweest de echte AWD te rijden om een beeld te krijgen. Ben benieuwd.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Johann
5th Gear member
Contacteer:

De concurrentie doet 204 PK/500Nm voor 138 gram..

Volvo loopt gewoon 2 jaar achter de feiten aan.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”