Hierbij volgt een soort handleiding die ervoor moet zorgen dat een volgende patient minder moeite zal hebben om het ook voor elkaar te krijgen. Let op: dit setje is voor auto's waar centrale vergrendeling al wel in zit!
Zorg dat je alles voor jezelf eerst test voor je vanalles gaat slopen of inbouwen. Zorg ook voor een boel zekeringen van 10A (de rode). Bij mij waren er nogal een paar gesprongen tijdens het zoeken.
Het eerste wat je nodig hebt naast de set is een motor uit een andere deur. Die haal je bijvoorbeeld op de sloop. Dit heb je nodig omdat de "motor" in de bestuurdersdeur eigenlijk geen motor is, maar een schakelaar. Als je de deur op slot doet, duw je dus (mechanisch) de schakelaar naar beneden. Vanuit deze schakelaar gaat een signaal naar de andere deuren, en die volgen de beweging die de deurschakelaar maakt.
Deur demonteren:
Begin met het demonteren van de deur. Hoe dit moet staat al wel ergens beschreven, en het is ook niet zo moeilijk. Je moet het kapje dat over de deurhendel zit eraf halen (kleine schroevendraaier ertussen steken). Ook het kapje van de speaker moet eraf, het dopje van de raamslinger (als je die hebt), en het SIPS-plaatje moet er ook af (let op: dit bestaat uit 2 delen, erachter zit een schroef). Nu zie je 8 schroeven: 2 bij de deurhendel, 1 bij de deurslinger, 1 waar het SIPS-plaatje had gezeten, en 4 bij de speaker. Schroef deze los.
Nu moet je alleen nog het plaatje dat om de deur-open-hendel (nieuw woord) zit eraf halen. Dit doe je door de hendel naar je toe te trekken alsof je de deur opent. Daarna duw je voorzichtig het plaatje naar rechts. Het kan best wat kracht hebben, als je maar de goede kant op duwt!
Nu is de deur los, op 2 punten aan de achterkant van het paneel na. Die zitten linksonder, en iets rechts daarvan. Deze moet je gewoon lostrekken door aan de onderkant aan het deurpaneel te trekken. Het voelt strak aan, maar gewoon trekken, kan geen kwaad!
Nu zie je een stuk dik wit plastic. Trek dit eraf, en je ziet de binnenkant van je deur. Draai nu het slot los. Dat doe je door aan de zijkant van de deur 3 inbus boutjes los te draaien. Ook moet je de raamgeleider eventjes losdraaien. Het boutje aan de onderkant van de raamgeleider moet los, en een boutje bovenaan. Die bovenaan zit het dichtste naast het "grote gat" dat je ziet van de 3 boutjes. Nu kun je de oude schakel-unit losschroeven, en vervangen voor de nieuwe motor. Ook even het stekkertje loshalen.
Schroef het slot en de raamgeleider weer vast.
Kabels aansluiten
Deel twee is het vinden van de goede kabels en deze aan te sluiten. Je moet achter de motorkap ontgrendelaar zijn. Trek het blokje om de kap los te maken er af, en draai het schroefje wat er links van zit los. Die kap is nu los. Ook is het handig om het stuk dat boven je pedalen los te halen. Dit doe je door de 3 zwarte dopjes eruit te trekken. Nu kan je alles eruit manoeuvreren, en kun je bij al je kabels.
Nu de truc waar ik op vast kwam te zitten: Zoek het Central Door Lock relais, en haal dat los! Dat relais is een groot zwart blok, en er staat ook Central Door Lock op. Er komen 5 draden uit: een bruine, een dunne groene, een dikke groene, een gele en een rood/bruine. Het relais klikt er zo op en af.
Ik heb er ook voor gekozen om alles los te knippen van het stekkertje. Misschien niet het meest nette, maar wel het makkelijkste, aangezien je de dikke groene, de gele en de roodbruine kabel nodig hebt.
Nu de aansluiting. In de handleiding staan 4 beschrijvingen. Je moet de beschrijving hebben die aangeeft dat er twee draadjes naar de CV-motor gaan. In dit geval dus het plaatje linksonder. Dit betekent dat je de gele en de geelzwarte kabels aan de plus moet hangen, en de oranje en oranjezwarte aan de aarde. Dus de rode draad aan de andere kant van het blokje moet op geel, en zwart op oranje. Je hebt nu dus 2 "pakketjes" van 3 kabels.
Voor het aarde-draad pakketje moet je zelf even een mooie plek vinden om te monteren. Ik heb zelf een klein gaatje in het schutbord geboord, en het daarop aangesloten.
Het plus pakketje kun je aansluiten op de rood-bruine draad die uit je relais kwam. Maar doe dit pas op het laatste moment, gewoon voor alle zekerheid.
Nu heb je nog een witte en een witzwarte draad over. Een daarvan moet op de dikke groene draad uit het relais, en de andere op de gele. Het maakt niet uit welke je waarop aansluit, alleen draaien de knopjes op je afstandsbediening om als je het verkeerd om doet. Dus open wordt dan sluiten en vice versa. Ik weet het niet 100% zeker meer, maar de groene draad werd volgens mij aangesloten op de witzwarte, en de gele op de witte.
Als je dit zo hebt aangesloten, en je hebt de plus ook vastgemaakt dan zou het tot nu toe moeten werken. Tenminste, op 3 deuren, niet op de bestuurdersdeur. Hiervoor moet je nog even het nieuwe motortje aansluiten op de groene en gele draad die je net hebt aangesloten op je cv-kastje. Ik weet niet zeker of je de bestaande bruine draad en dunne groene draad kunt gebruiken hiervoor. Ik had dat wel geprobeerd, maar ik had ergens kortsluiting. Dit was niet veroorzaakt doordat ik het motortje op de bruine en dunne groene had aangeloten, maar door slechte isolatie. Echter heb ik voor de zekerheid 2 compleet nieuwe kabels getrokken door de deur.
Nu gaan we er dus vanuit dat alles werkt. Zoals je merkt werkt de centrale deurvergrendeling nu niet meer met de sleutel. Ik vind dit zelf niet storend, dus ik ga niet uitzoeken hoe dit wel werkend te krijgen is.
EDIT: Zo moet het dus niet, kwam ik net achter
Dan wil je ook nog de knipperlichten aansturen. Mijns inziens is het het makkelijkste om dit te doen op de knop van de alarmlichten (het driehoekje op je dashboard).
Haal de knop uit je dashboard. Nu kun je met een waterpomptang of platbektang ofzo het hele houdertje eruit halen. Je gordelverklikkerlampje komt ook mee. Je ziet nu een stekkertje met een boel draadjes. Zoek daaruit de groengele en de groenrode draad. Groenrood stuurt volgens mij rechts aan, en groengeel links, maar kan ook andersom zijn. Maak een draadje of kroonsteentje of wat je wil zo, dat je deze twee draadjes samen kan voegen. Dus strip de kabels achter het stekkertje en sluit je nieuwe draadje daarop aan. Trek nu een kabel door je auto heen naar je CV-kastje, en sluit de bruine draad op je nieuwe draad aan.
Zo kun je dus geen richting meer aangeven. Dus nog even het juiste draadje vinden.
Nu werkt alles!
Zorg ervoor dat je alle kabels goed geïsoleerd hebt. Als je alles naar boven duwt en bij elkaar bindt kan het zijn dat je weer ergens een kortsluitinkje krijgt ofzo.
Bouw het geheel weer in, en geniet van je deurvergrendeling op afstand!
