Centrale vergrendeling met afstandsbediening in een 440

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Igoriaan
4th Gear member

Na veel zoeken, vloeken, slopen en strippen is het me eindelijk gelukt om afstandsbediening voor mijn centrale vergrendeling in te bouwen. Ik ben een complete leek, en ik heb er verschillende schema's bij moeten pakken om het in te bouwen, maar het is dus nu klaar!

Hierbij volgt een soort handleiding die ervoor moet zorgen dat een volgende patient minder moeite zal hebben om het ook voor elkaar te krijgen. Let op: dit setje is voor auto's waar centrale vergrendeling al wel in zit!

Zorg dat je alles voor jezelf eerst test voor je vanalles gaat slopen of inbouwen. Zorg ook voor een boel zekeringen van 10A (de rode). Bij mij waren er nogal een paar gesprongen tijdens het zoeken.

Het eerste wat je nodig hebt naast de set is een motor uit een andere deur. Die haal je bijvoorbeeld op de sloop. Dit heb je nodig omdat de "motor" in de bestuurdersdeur eigenlijk geen motor is, maar een schakelaar. Als je de deur op slot doet, duw je dus (mechanisch) de schakelaar naar beneden. Vanuit deze schakelaar gaat een signaal naar de andere deuren, en die volgen de beweging die de deurschakelaar maakt.

Deur demonteren:

Begin met het demonteren van de deur. Hoe dit moet staat al wel ergens beschreven, en het is ook niet zo moeilijk. Je moet het kapje dat over de deurhendel zit eraf halen (kleine schroevendraaier ertussen steken). Ook het kapje van de speaker moet eraf, het dopje van de raamslinger (als je die hebt), en het SIPS-plaatje moet er ook af (let op: dit bestaat uit 2 delen, erachter zit een schroef). Nu zie je 8 schroeven: 2 bij de deurhendel, 1 bij de deurslinger, 1 waar het SIPS-plaatje had gezeten, en 4 bij de speaker. Schroef deze los.
Nu moet je alleen nog het plaatje dat om de deur-open-hendel (nieuw woord) zit eraf halen. Dit doe je door de hendel naar je toe te trekken alsof je de deur opent. Daarna duw je voorzichtig het plaatje naar rechts. Het kan best wat kracht hebben, als je maar de goede kant op duwt!
Nu is de deur los, op 2 punten aan de achterkant van het paneel na. Die zitten linksonder, en iets rechts daarvan. Deze moet je gewoon lostrekken door aan de onderkant aan het deurpaneel te trekken. Het voelt strak aan, maar gewoon trekken, kan geen kwaad!

Nu zie je een stuk dik wit plastic. Trek dit eraf, en je ziet de binnenkant van je deur. Draai nu het slot los. Dat doe je door aan de zijkant van de deur 3 inbus boutjes los te draaien. Ook moet je de raamgeleider eventjes losdraaien. Het boutje aan de onderkant van de raamgeleider moet los, en een boutje bovenaan. Die bovenaan zit het dichtste naast het "grote gat" dat je ziet van de 3 boutjes. Nu kun je de oude schakel-unit losschroeven, en vervangen voor de nieuwe motor. Ook even het stekkertje loshalen.

Schroef het slot en de raamgeleider weer vast.

Kabels aansluiten

Deel twee is het vinden van de goede kabels en deze aan te sluiten. Je moet achter de motorkap ontgrendelaar zijn. Trek het blokje om de kap los te maken er af, en draai het schroefje wat er links van zit los. Die kap is nu los. Ook is het handig om het stuk dat boven je pedalen los te halen. Dit doe je door de 3 zwarte dopjes eruit te trekken. Nu kan je alles eruit manoeuvreren, en kun je bij al je kabels.

Nu de truc waar ik op vast kwam te zitten: Zoek het Central Door Lock relais, en haal dat los! Dat relais is een groot zwart blok, en er staat ook Central Door Lock op. Er komen 5 draden uit: een bruine, een dunne groene, een dikke groene, een gele en een rood/bruine. Het relais klikt er zo op en af.

Ik heb er ook voor gekozen om alles los te knippen van het stekkertje. Misschien niet het meest nette, maar wel het makkelijkste, aangezien je de dikke groene, de gele en de roodbruine kabel nodig hebt.

Nu de aansluiting. In de handleiding staan 4 beschrijvingen. Je moet de beschrijving hebben die aangeeft dat er twee draadjes naar de CV-motor gaan. In dit geval dus het plaatje linksonder. Dit betekent dat je de gele en de geelzwarte kabels aan de plus moet hangen, en de oranje en oranjezwarte aan de aarde. Dus de rode draad aan de andere kant van het blokje moet op geel, en zwart op oranje. Je hebt nu dus 2 "pakketjes" van 3 kabels.

Voor het aarde-draad pakketje moet je zelf even een mooie plek vinden om te monteren. Ik heb zelf een klein gaatje in het schutbord geboord, en het daarop aangesloten.

Het plus pakketje kun je aansluiten op de rood-bruine draad die uit je relais kwam. Maar doe dit pas op het laatste moment, gewoon voor alle zekerheid.

Nu heb je nog een witte en een witzwarte draad over. Een daarvan moet op de dikke groene draad uit het relais, en de andere op de gele. Het maakt niet uit welke je waarop aansluit, alleen draaien de knopjes op je afstandsbediening om als je het verkeerd om doet. Dus open wordt dan sluiten en vice versa. Ik weet het niet 100% zeker meer, maar de groene draad werd volgens mij aangesloten op de witzwarte, en de gele op de witte.

Als je dit zo hebt aangesloten, en je hebt de plus ook vastgemaakt dan zou het tot nu toe moeten werken. Tenminste, op 3 deuren, niet op de bestuurdersdeur. Hiervoor moet je nog even het nieuwe motortje aansluiten op de groene en gele draad die je net hebt aangesloten op je cv-kastje. Ik weet niet zeker of je de bestaande bruine draad en dunne groene draad kunt gebruiken hiervoor. Ik had dat wel geprobeerd, maar ik had ergens kortsluiting. Dit was niet veroorzaakt doordat ik het motortje op de bruine en dunne groene had aangeloten, maar door slechte isolatie. Echter heb ik voor de zekerheid 2 compleet nieuwe kabels getrokken door de deur.

Nu gaan we er dus vanuit dat alles werkt. Zoals je merkt werkt de centrale deurvergrendeling nu niet meer met de sleutel. Ik vind dit zelf niet storend, dus ik ga niet uitzoeken hoe dit wel werkend te krijgen is.

EDIT: Zo moet het dus niet, kwam ik net achter

Dan wil je ook nog de knipperlichten aansturen. Mijns inziens is het het makkelijkste om dit te doen op de knop van de alarmlichten (het driehoekje op je dashboard).
Haal de knop uit je dashboard. Nu kun je met een waterpomptang of platbektang ofzo het hele houdertje eruit halen. Je gordelverklikkerlampje komt ook mee. Je ziet nu een stekkertje met een boel draadjes. Zoek daaruit de groengele en de groenrode draad. Groenrood stuurt volgens mij rechts aan, en groengeel links, maar kan ook andersom zijn. Maak een draadje of kroonsteentje of wat je wil zo, dat je deze twee draadjes samen kan voegen. Dus strip de kabels achter het stekkertje en sluit je nieuwe draadje daarop aan. Trek nu een kabel door je auto heen naar je CV-kastje, en sluit de bruine draad op je nieuwe draad aan.

Zo kun je dus geen richting meer aangeven. Dus nog even het juiste draadje vinden.

Nu werkt alles!

Zorg ervoor dat je alle kabels goed geïsoleerd hebt. Als je alles naar boven duwt en bij elkaar bindt kan het zijn dat je weer ergens een kortsluitinkje krijgt ofzo.

Bouw het geheel weer in, en geniet van je deurvergrendeling op afstand! :D
- Igor...

S80 2.4i 170 PK G3 - Handgeschakeld, Dark Olive Pearl, bouwjaar 1999
850 Estate 2.5i 10V - Handgeschakeld, Tropic Green Metallic, bouwjaar 1994
440 1.8i - CVT Automaat, Rood Metallic, bouwjaar 1995
Igoriaan
4th Gear member

Ik had in de vorige post een URL staan van het kastje, maar daardoor was het hele verhaal niet meer zichtbaar. Het gaat dus om het setje van Cargoods voor auto's die al bestaande centrale vergrendeling hebben. Zal denk ik gelijk zijn aan andere setjes.

MBT relais: Mijn auto is uit 1995. Weet niet of dit ook van toepassing is op oudere types.
- Igor...

Live4Volvo
3rd Gear member
Contacteer:

Misschien is het handig als je het relais aanstuur i.p.v. direct je lichten.
gewoon het kabeltje aan de plus van het relais hangen. Zou moeten werken.

EDIT:
Nee zo simpel is het dus niet. Sorry. Ik heb echter hetzelfde setje in huis
gehaald en geïnstalleerd. Ik heb het voor elkaar gekregen door er twee
diode's tussen te zetten. Ik heb ff een schemaatje getekend voor het
gemak. Succes.
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
Live4Volvo
3rd Gear member
Contacteer:

Afbeelding
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Igoriaan
4th Gear member

Ja ik had ook al bedacht dat ik er diodes tussen moest zetten. Maar nog geen tijd/zin gehad om die ertussen te zetten. Dit is inderdaad duidelijk en zeker de moeite waard om een keer te maken!
- Igor...

wensel
2nd Gear member

ik wil ook een setje aangaan schaffen voor mijn toekomstige auto(volvo 440).
deze zal af-fabriek centrale vergrendeling hebben. dus zoals hierboven beschreven

cargoods.nl heeft mooie spullen voor een betaalbare prijs.
ik zou zelf voor dit setje willen gaan
http://www.cargoods.nl/shop/product_inf ... b38eaef047

Ik heb alleen een aantal vragen:
Welke sleutelbaarden moet ik bestellen om de klapsleutel te kunne gebruiken?

Als ik dat setje ga gebruiken krijg ik er een motor(4x) bij. Kan ik 1 van die motortjes gebruiken als vervanging voor het mechanische deel in de bestuurders slot of moet ik daar een motor uit een sloop 440 voor hebben?

Ik hoop dat ik geholpen kan worden met de vragen.

Iniedergeval bedankt
Igoriaan
4th Gear member

Ja ik denk dat je dat wel op die manier kunt doen. Dan hou je dus van je setje 3 motortjes over. Ik weet dit alleen niet zeker!!!!!
De manier hier boven is beproefd en werkt perfect, dus alleen daarvan kan ik het jou verzekeren.

Sleutelbaard weet ik zo niet, ik denk dat je dan even Cargoods moet mailen.
- Igor...

wensel
2nd Gear member

bedankt in iedergeval.

Ik denk dat ik dat setje sowieso bestel want prijs met of zonder motortjes maakt niet uit.

Die dingen kunnen altijd makkelijk van pas komen. Daarnaast ga ik ff op de sloop kijken of er toevallig een 440 staat zodat ik dat motortje eruit kan halen..
Igoriaan
4th Gear member

Motortje op de sloop moet je trouwens niet meer dan 10 euro kosten. Dus de totale kosten van het geheel is inderdaad nooit hoog.

Succes ermee!
- Igor...

Live4Volvo
3rd Gear member
Contacteer:

ik heb het setje met motortjes gehad, en weer terug gestuurd want die paste niet bij mij. De slag die de universele motors maken is net iets te klein. Ik heb gewoon op de sloop een motortje uit een deur gehaald.

live4volvo
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
wensel
2nd Gear member

bedankt, ik ga dus eerst ff op de sloop kijken voordat ik iets bestel
arno.renee
Starter

Hoi,

Ik ben Arno 32 jaar en kom uit Nijmegen en heb een volvo 440 uit '94.

Ik heb een Spy carkit met een volvo sleutelbaard besteld en gekregen.
Ik heb de sleutel laten slijpen en het is perfect gelukt, echter kan ik het contact niet omdraaien met deze sleutel.
De sleutelmaker zei dat de sleutel een fractie dunner was en ik zie zelf ook dat de groef een stuk langer doorloopt dan mijn originele sleutel.

Wie heeft er ook extra sleutelbaarden gekocht, passen die en waar heb je ze gekocht?

Groeten Arno
lovemy440
4th Gear member

Hoe ziet de orginele servo van de volvo in de bestuurders deur er dan uit?
Ik heb namelijk een universele set gekocht met 4 motoren, maar wil de originele bekabeling en relais gebruiken (Die heb ik namelijk al liggen). Ik had alle nieuwe servo's erin zitten, maar het werkt niet! Ik kan mijn sleutel omhalen, maar er gaat maar 1 deur open. Het rare vind ik ook dat overal maar 2 draden liggen, terwijl mijn uni set 5 draden heeeft.
Heb eigenlijk weining zin om hele nieuwe draden te trekken. Of te wel: Help!!
Me:

Volvo 440 Basic 1.7 75 pk
bouwjaar 1991, sold

Volvo 460 Nordic HTA, 1.8i 90 pk , automaat,
modeljaar 1997, bouwjaar 1996, sold

Volvo V40 Europa Sports Navigatie Automaat, 2.0i 136pk
bouwjaar 2003

My Dad:
Volvo V40 Europa Nordic Sports Exclusive Navigatie, 1.8i 125pk
bouwjaar 2004
rvdodewaard
2nd Gear member

Igoriaan schreef:Ik had in de vorige post een URL staan van het kastje, maar daardoor was het hele verhaal niet meer zichtbaar. Het gaat dus om het setje van Cargoods voor auto's die al bestaande centrale vergrendeling hebben. Zal denk ik gelijk zijn aan andere setjes.

MBT relais: Mijn auto is uit 1995. Weet niet of dit ook van toepassing is op oudere types.
Ik neem aan dat jij deze hebt besteld?

http://www.cargoods.nl/shop/product_inf ... 37bed05a9e
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Guestuser

Dan wil je ook nog de knipperlichten aansturen. Mijns inziens is het het makkelijkste om dit te doen op de knop van de alarmlichten (het driehoekje op je dashboard).
Haal de knop uit je dashboard. Nu kun je met een waterpomptang of platbektang ofzo het hele houdertje eruit halen. Je gordelverklikkerlampje komt ook mee. Je ziet nu een stekkertje met een boel draadjes. Zoek daaruit de groengele en de groenrode draad. Groenrood stuurt volgens mij rechts aan, en groengeel links, maar kan ook andersom zijn. Maak een draadje of kroonsteentje of wat je wil zo, dat je deze twee draadjes samen kan voegen. Dus strip de kabels achter het stekkertje en sluit je nieuwe draadje daarop aan. Trek nu een kabel door je auto heen naar je CV-kastje, en sluit de bruine draad op je nieuwe draad aan.

Zo kun je dus geen richting meer aangeven. Dus nog even het juiste draadje vinden.

Nu werkt alles!
Heb je het zoals daarboven staat nou gedaan? Of heb je dat verhaal met de diodes gebruikt? En is dat de aansluiting voor de manual trigger switch?

Weet dat dit topic al wat ouder is, maar is misschien toch handiger om dit alles in dit topic te houden?

Edit ik zie net op cargoods.nl dat ik geen aansturing heb voor de richtingaanwijzers :( maar waar is dan de "manual trigger switch" voor? Iemand een idee? Ik heb trouwens dit setje van Cargoods.
Giesto-440
3rd Gear member
Contacteer:

Beste DjRik,

Ik heb wel een kleurenschema voor je.. Ik had overigens het setje met alarm, maar volgens mij is het grotendeels hetzelfde!

Als je even je mail pm't dan mail ik het naar je toe!

DjRik schreef:

Nu werkt alles!
Heb je het zoals daarboven staat nou gedaan? Of heb je dat verhaal met de diodes gebruikt? En is dat de aansluiting voor de manual trigger switch?

Weet dat dit topic al wat ouder is, maar is misschien toch handiger om dit alles in dit topic te houden?

Edit ik zie net op cargoods.nl dat ik geen aansturing heb voor de richtingaanwijzers :( maar waar is dan de "manual trigger switch" voor? Iemand een idee? Ik heb trouwens dit setje van Cargoods.
Als ik niet met de Porsche mag, pak ik toch gewoon de fiets

Opel Astra Station - 1997 - 220.000km
Volvo 440 Comfort Line - 1995 - 208.000km
Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe - 2004 - 65.000km
Toyota Starlet 1.3i - 1990 - 125.000
Volvo C70 2.3 T5 Saffron Pearl - 1998 - 343.000
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”