Naast de 460 van mijn vrouw, heeft ook mijn zus een 440 1.6L benzine.
Daar moet nu de handrem nagekeken worden.
Ik heb geen ervaring met trommelremmen. Is dit makkelijk om te doen (vervangen + goed aanbrengen)?
De dealer vraagt er 560€ voor.
Functioneert de handrem om de voetrem? Of zijn het 2 verschillende onderdelen?
Wat moet je vervangen? Zijn de schoenen het enige? Of is er meer?
Alvast bedankt voor de reacties
handrem 440 trommels
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
- Locatie: Asse
- Contacteer:
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Hoi,
voor 560 euro wil ik ook een middagje beunen
Niet laten doen, is niet moeilijk.
Voetrem gaat met oliedruk door de remslangen en handrem met een ijzeren kabel.
Deze kabel kun je deels midden onder de auto strakker draaien en deels in de naaf zelf. In de naaf zit nl. een gat met daarachter een tandwieltje, ff zoeken met de zaklamp dus (wel eerst wiel eraf halen he
) Hier kun je met een schroevendraaier zo in en door aan het wieltje te draaien stel je de schoenen strakker of slapper af (handrem dus). Voor de voetrem, moet je de naaf eraf schroeven. Er zit 1 Dikke schroef aan de voorkant van de naaf, deze los draaien en dan de naaf eraf nemen. Deze kan erg vast zitten, beetje grof geweld met een moker etc. kunnen ze goed tegen. Dan zitten erachter 2 remschoenen, een paar veertjes en een remcilinder. Deze vervangen wijst zich allemaal vanzelf als je het geheel loshebt. Normaal vervang je alleen de remschoenen (evt. veertjes als je die bij nieuwe set krijgt). Als je iets ziet van lekkage bij de remcilinder, deze uiteraard ook vervangen (deze lekken nl. nogal eens.) Één TIP: Draai één kant los en vervang deze eerst, op die manier kun je bij de andere kant nog kijken hoe alles vast hoort te zitten en hoe de veertjes allemaal moeten. Voor iemand die een beetje handig is en ook het geduld heeft om er ff voor te gaan zitten is de achterremmen vervangen maximaal een paar uurtjes werk. (gok +- 2 uur als je het nog nooit gedaan hebt.)
Succes
voor 560 euro wil ik ook een middagje beunen

Voetrem gaat met oliedruk door de remslangen en handrem met een ijzeren kabel.
Deze kabel kun je deels midden onder de auto strakker draaien en deels in de naaf zelf. In de naaf zit nl. een gat met daarachter een tandwieltje, ff zoeken met de zaklamp dus (wel eerst wiel eraf halen he

Succes
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
560 vind ik wel veel voor een paar remtrommels achter...
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
- Locatie: Asse
- Contacteer:
Thx voor de reacties.
Ik heb vandaag de trommels verwijderd.
Het is mij een vraag hoe de garage kon beweren dat ze 'op ' zijn. Die dingen zijn er verleden week bij het bezoek niet af geweest!
De trommels zijn nog in orde. De schoenen zitten op 1.2mm. Dus die moeten vervangen worden.
Wat me nog opviel is de vettige brij op de cilinder. Bij het samenduwen van de schoenen drupte er een druppeltje olie vanaf.
Die dingen moeten dan ook vervangen worden denk ik?
Graag jullie mening!
Ik heb vandaag de trommels verwijderd.
Het is mij een vraag hoe de garage kon beweren dat ze 'op ' zijn. Die dingen zijn er verleden week bij het bezoek niet af geweest!
De trommels zijn nog in orde. De schoenen zitten op 1.2mm. Dus die moeten vervangen worden.
Wat me nog opviel is de vettige brij op de cilinder. Bij het samenduwen van de schoenen drupte er een druppeltje olie vanaf.
Die dingen moeten dan ook vervangen worden denk ik?
Graag jullie mening!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Trek maar eens de hoesjes van die cilindertjes eraf, stroomt er zo remvloeistof uit. DIe zal je dus ook idd moeten vervangen. Uiteraard moet het ook ontlucht worden. En hoe weetje dat de trommel niet los is geweest ?
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
- Locatie: Asse
- Contacteer:
Hello,
Zo'n trommel zit doorgaans 'geroest' aan de naaf. Door een paar tiks op de trommel lossen die. Die paar tiks zie je. Hiier dus niet. Geen enkel spoor trouwens.
Wat me een kennis garagist zei: de trommelsystemen bij de 460/440 reeks lekken ALTIJD een beetje.
Hij zou deze laten zitten.
tjonge, wat rijdt er dan niet allemaal rond.
Zo'n trommel zit doorgaans 'geroest' aan de naaf. Door een paar tiks op de trommel lossen die. Die paar tiks zie je. Hiier dus niet. Geen enkel spoor trouwens.
Wat me een kennis garagist zei: de trommelsystemen bij de 460/440 reeks lekken ALTIJD een beetje.
Hij zou deze laten zitten.
tjonge, wat rijdt er dan niet allemaal rond.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Raar antwoord. Deze horen gewoon niet te lekken, en ze lekken ook niet als je het nieuw monteert.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Dat is dus dikke onzin! Hij hoort nergens te lekken.de trommelsystemen bij de 460/440 reeks lekken ALTIJD een beetje.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Steev
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 02.04.2008 - 11:28
- Locatie: Bennekom
Rare garage
Remcylinders horen indd. niet te lekken. remcylinder kost ongveer 40 euro per kant
Remcylinders horen indd. niet te lekken. remcylinder kost ongveer 40 euro per kant
Volvo V40 D4 12-2014
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km