Even een kort verslag;
Kaap Löv is een uniek en tijdelijk Zweeds sterrenrestaurant aan de Amstel in Amsterdam. Eigenlijk is het Kaap Kot, het restaurant dat eerst aan het IJ zat en op gegeven moment ook weer van deze lokatie zal verdwijnen.

Naast het restaurant is een garage gebouwd waar we werden ontvangen en in de computer werd nagekeken of je inderdaad was aangemeld.
Ik werd meteen herkend als 'de baas van Volvo-Forum' en dat is natuurlijk aardig.
In de garage staat een witte XC60 die je aan mag raken en waar je in mag zitten om van alles te proberen (motor uit).
In het restaurant zelf staan 4 lange tafels waar op Zweedse wijze iedereen aansluit. We werden ontvangen door de marketing manager van Volvocars Nederland die een introductie gaf, ondersteund door filmpjes op grote beeldschermen.

Tijdens de maaltijd worden telkens groepjes van tafel gehaald die mee mogen rijden over het parcours. Eerst met een Volvoman aan het stuur en daarna mocht je als je wilt hetzelfde parcours ook zelf rijden. Ik had de eer om een privé testrit te krijgen en kon dus wat meer uitproberen dan wanneer er 4 mensen in een auto een rijbeurt moeten krijgen.
KLIK HIER voor flimpje
Het is een aparte belevenis om met 1 wiel van de grond tegen een heuvel te staan en toch gewoon weg te kunnen rijden. De prestaties van de Geartronic zijn subliem. Het systeem past zich volledig aan aan de omstandigheden. Zo kun je (als je weet hoe het moet) zelfs vanauit de derde versnelling, zonder moeite wegrijden. Ik heb CitySafety een paar keer kunnen proberen en moet zeggen dat het heel snel went. Ik had niet de neiging om alsnog te remmen. Maar kennelijk heb ik meer vertrouwen in Volvo dan de gemiddelde bezoeker

Op de foto's zie je de XC tegen planken omhoog rijden. Dat zijn geen gewone planken maar die dingen hebben rolletjes. Je gaat dus tegen die rolletjes omhoog waardoor je een gladde sneeuwhelling imiteert. De auto doet alsof er niets aan de hand is (je hoort wel dat er iets doorslipt) en rijdt zonder problemen omhoog. Vervolgens schakel je de hill descent in en zonder gas of rem aan te raken rijdt je gecontroleerd weer naar beneden.
Ik voelde me in de auto meteen helemaal thuis. Ik hoefde geen moment te wennen. Dat is met andere modellen wel eens anders geweest.
Na het parcours wordt je weer teruggebracht naar het restaurant en vervolg je de maaltijd.
Tijdens het eten werd er geanimeerd gepraat over de XC60 en van alles wat met Volvo te maken had.
Er is ruim de tijd voor alles, geen enkele haast en helemaal Zweeds relaxed.
Na afloop kun je de brochure en prijslijst meenemen en ligt er een aardig introductieboekje voor je klaar. Vanzelfsprekend heb ik op het tafeltje ook een stapeltje Volvo-Forum promokaarten achtergelaten (ja ik heb het netjes gevraagd en het mocht

)
Kortom: uitstekend georganiseerd, soepele presentatie en voortgang, helemaal Volvo-waardig.
Oh ja, het eten was ook lekker

Woon je in de buurt, dan kun je tijdens een van de nog komende dagen gaan kijken. Het parcours kun je vanaf de heuvel ernaast prachtig bekijken. Op de site van Kaap Kot kun je zien wanneer het restaurant ivm de introductie van Volvo voor gewone gasten gesloten is.