Beesd, 3 oktober 2008 - De introductie van de drie zuinige Volvo DRIVe varianten met CO2-emissies lager dan 120 g, gaat gepaard met een agressief plan om de CO2-waarden in het gehele aanbod van Volvo drastisch te verlagen. Binnen een paar jaar wil Volvo CO2 waarden realiseren van nabij de 100 g/km (3.8 l/100 km). In 2011 introduceert Volvo een vernieuwende micro-hybrid, die een jaar later aangevuld zal worden met een diesel hybride.
"Focus op milieu is natuurlijk van groot belang. Gelijktijdig met de ontwikkeling van onze eigen nieuwe diesel hybride werken we aan het opzetten van een grootschalige CO2 reductie in het gehele productaanbod. Binnen een aantal jaar hebben we motoren met een uitstoot van minder dan 100 g/km," vertelt Volvo Cars kersverse CEO Stephen Odell. De maatregelen bestaan uit optimalisatie van bestaande aandrijflijnen en componenten van de auto, gericht op het verminderen van rolweerstand en het verbeteren van aerodynamica. "Deze maatregelen zorgen gezamenlijk al voor een grote bijdrage en een significant verschil in de komende periode,” aldus Odell.
Het doel is dat binnen enkele jaren DRIVe uitvoeringen van de Volvo C30, S40 en V50 komen die een CO2-emissie benaderen van om en nabij de 100 g/km (3.8 l/100 km). In 2011 wil Volvo ook de nieuwe S60 aanbieden met een CO2-uitstoot onder de 120 g/km (4.5 l/100 km), een Volvo S80 met minder dan 130 g/km (4.9 l/100 km) en de Volvo XC60 met minder dan 140 g/km (5.3 l/100 km). Dit betreft allemaal dieseluitvoeringen.
GTDi technologie in benzinemotoren
Op het gebied van benzinemotoren start Volvo al in 2009 met een compleet nieuwe generatie 4-cilinder turbomotoren met directe inspuiting, ook wel bekend als GTDi (Gas Turbo Direct injection)
Met behulp van deze GTDi-technologie is het mogelijk een maatje kleinere motor te gebruiken, met vier in plaats van vijf cilinders, waarbij het vermogen er niet op achteruit gaat. Tegelijk wordt er wel een 20 tot 30 procent lager benzineverbruik gerealiseerd, alsmede significant lagere CO2-emissies.
Innovatieve micro hybride
Aanzienlijke verbeteringen in CO2-uitstoot zullen niet in de laatste plaats worden bereikt door de introductie van de zogenaamde microhybride in het voorjaar van 2011. Volvo's innovatieve micro hybride – een start-stop systeem dat de motor stopt wanneer de auto stilstaat, biedt diverse voordelen ten opzichte van de start-stop systemen die nu door de concurrentie worden aangeboden.
Volvo’s micro hybride kan worden gecombineerd met zowel een handgeschakelde versnellingsbak als met een automaat. In combinatie met een handbak geeft het systeem de bestuurder de mogelijkheid om eenvoudig in te grijpen. De berijder kan de motor direct weer starten, zelfs als de auto niet compleet stilstaat. Ook hoeft de versnellingsbak niet in neutraal te worden gezet.
"Een micro hybride zorgt voor een 4 to 5 procent lager gecombineerd brandstofverbruik. In de dagelijkse praktijk wordt het grootste voordeel echter in stadsverkeer behaald. Ons nieuwe systeem heeft het voordeel dat het met vrijwel al onze bestaande aandrijflijnen kan worden gecombineerd,” aldus Odell.
AWD diesel hybride met electrische aandrijving op de achteras
Volvo ontwikkelt momenteel een diesel hybride, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een doorontwikkelde variant van Volvo’s bekende D5 turbodiesel, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een separate electromotor. De D5 motor wordt daarbij bovendien voorzien van een start-stop systeem.
De samenwerking tussen de twee krachtbronnen en de verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen wordt electronisch en volautomatisch geregeld. Resultaat is een effectieve en uiterst efficiënte vierwielaandrijving, gecombineerd met een zeer laag verbruik onder alle omstandigheden.
"De diesel hybride is een zeer interessante oplossing, omdat het systeem is gebaseerd op de al zeer efficiënte diesel. Anders dan de huidige benzine hybrides op de markt zal onze hybride zowel in de stad als op de snelweg voor een veel lager verbruik zorgen,” benadrukt Odell.
Wanneer Volvo’s diesel hybride wordt gelanceerd in 2012, zal deze naar verwachting het tegen die tijd al sterk teruggebrachte brandstofverbruik van de D5 nog verder terugbrengen met 10 tot 15 procent.
Volgende stap: plug-in hybride
Na de diesel hybride is de volgende belangrijke stap voor Volvo de introductie van een plug-in hybride, waarvan de marktintroductie staat gepland voor 2012. De accu’s van de plug-in hybride worden (bijvoorbeeld ‘s nachts) opgeladen via een normaal stopcontact zoals dat in elk huis is te vinden. Hiermee heeft de auto een actieradius van circa 100 kilometer op louter electrische aandrijving. Indien noodzakelijk laadt de verbrandingsmotor tijdens het rijden de accu’s op.
agressief plan voor reductie CO2
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41403
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Nou nou wat een innovatie. Volvo loopt echt jaren achter, Smart levert ditzelfde nu al (heet toevallig ook microhybride??? echte Volvo innovatie dus...).Innovatieve micro hybride
Verder wel lovenswaardig dat ze hun best doen wat in te halen, of in elk geval bij te blijven bij de concurrentie.
- VolvoKramer
- 3rd Gear member
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40
Goed voor het milieu, ben ik wel voor!
Wel jammer dat de 5 cilinder mogelijk uit het beeld gaat verdwijnen.
Wel jammer dat de 5 cilinder mogelijk uit het beeld gaat verdwijnen.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa
V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa
V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Het is nogthans een fijne motor die 5cilinder hoor.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
-
- 4th Gear member
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Is wel indrukwekkend wat ze tot doel stellen ,en lovenswaardig,maar vrij laat.Het ergste vind ik toch dat ik niks meer specifiek van Volvo zelf terugvind(buiten de diesels dan)Heb me voorgenomen van hierna geen diesel meer te nemen,dus rest er eigenlijk in de toekomst niks meer van Volvo zelf dat nog wat karakter heeft!Een Mazda of Fordmotor in een Volvo hoef ik niet,dan kan ik beter een merk kiezen dat EN karaktervolle motoren heeft die tegelijkertijd zuinig en proper zijn,en van eigen makelij!Dacht niet dat ik dit over men tong zou krijgen na meer dan 30 jaar onvoorwaardelijk Volvorijder!
- Live
- 4th Gear member
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46
Laten we eerst maar afwachten wat er gebeurt
En wat is er mis met een diesel? Volgens mij is dat de toekomst.
Is het niet bewezen dat die beter voor het milieu zijn? De nieuwste diesels t.o.v de nieuwste benzine motoren?
En wat is er mis met een diesel? Volgens mij is dat de toekomst.
Is het niet bewezen dat die beter voor het milieu zijn? De nieuwste diesels t.o.v de nieuwste benzine motoren?
Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
- volvo708090
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
- Locatie: Overmere
Volgens TopGear doet een Polo diesel het zelfs beter dan een Prius en die van TopGear kan je niet echt verdenken van grote sympathieën voor dieselmotoren. En Mercedes levert al zijn schone diesels in Californie (E300 Bluetec), nu nog enkel in Europa zelf. Uiteraard mag Volvo niet op achterstand komen!De nieuwste diesels t.o.v de nieuwste benzine motoren
S60 MY12 D 163/400 Geartronic * C70 2.0D Geartronic Summum * C30 1.6D M * S80 2.4D Summun Geartronic * XC90 D5 A* V70 (die met de bredere schouders en rechtstaande achterlichten) D5 A *C70 I 2.0 B 163 PK M * 855 2.0 B A * Saab 9.3 2.2TiD M* Ford Mondeo 1.8TD Clipper * 745 D6 4M+Overdrive * Ford Escort Clipper 1.6D * Opel Kadett 1.6D * Peugeot 405 GLD * Citroen C25
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Op papier..volvo708090 schreef:...Polo diesel het zelfs beter dan een Prius...
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- Autogek
- 5th Gear member
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
- Locatie: De Lutte
- Contacteer:
Ambitieus van Volvo maar ik moet het eerst nog maar eens zien.
Hoe dan ook wel een goede weg om in te slaan.
Hoe dan ook wel een goede weg om in te slaan.
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- Live
- 4th Gear member
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46
Auk schreef:Op papier..volvo708090 schreef:...Polo diesel het zelfs beter dan een Prius...
nee ze hebben het zelf getest
Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Wil weleens de co2 waarde van mijn 240 uit 83 weten, zonder elektronische of zelfs mechanische injectie en katalysator.
God wat stinkt dat ding zeg als die stationair loopt en je onder de carport erachter gaat staan. Op straat valt t wel mee.
Valt dat ergens te meten? Dacht dat ze het bij de APK doen? Wil die waardes weleens weten.
God wat stinkt dat ding zeg als die stationair loopt en je onder de carport erachter gaat staan. Op straat valt t wel mee.
Valt dat ergens te meten? Dacht dat ze het bij de APK doen? Wil die waardes weleens weten.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)