Handrem vrijmaken

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sjoerdtomas
1st Gear member

Hallo allen,

Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een Volvo 440 B18U met schijfremmen achter. Afgelopen zomer bleef de handrem in Zwitserland aanlopen. Sindsdien heb ik de handrem niet meer gebruikt.
Aangezien de apk er in november aan komt zal ik hier wat aan moeten doen.
Bij flink aantrekken van de handrem en lossen van de handremkabel trekt de veer de hevel op de remklauw niet geheel terug. Het 'draaipunt' is dus verroest. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar de handrem altijd maar 1 tikje aangetrokken. Als je met alle macht (met veel kracht) de handrem 2 a 3 tikken probeert aan te trekken en dan dus lost, schiet de hevel dus niet terug. Wat zijn de oplossingen om de hevel weer soepel te laten draaien? Kom ik met wat WD40 en heel vaak aantrekken en lossen van de kabel een heel eind?

Daarnaast nog een probleem; bij 2 a 3 tikken op de handremkabel gebeurt er nog niks, de wielen blijven gewoon ongeremd draaien. Nou zijn de remblokken natuurlijk zelfstellend (en slepen dus altijd lichtjes), maar dit geldt natuurlijk enkel voor de voetrem. Is er een manier om nog iets op de remklauw te verstellen zodat de handrem bij de eerste tik al iets begint te doen? Als het dan niet lukt om de hevel veel uitslag te laten maken zonder dat ie vast blijft zitten kan ik daarmee nog wat winst behalen.

Hoop dat ik t een beetje duidelijk op heb geschreven.

Sjoerd
460volvo
2nd Gear member

waarschijnlijk doet wd-40 de truc wel, moet je even proberen!
onder de auto komen de 2 handremkabels samen. hier kan je de kabels strakker zetten dmv een moertje aan te draaien. wijst zichzelf!
sjoerdtomas
1st Gear member

Heej bedankt voor je reactie, maar ik denk dat je truc door de kabel strakker te zetten niet werkt. Het probleem zit bij de remklauw, op een of andere manier moet ik met dezelfde skag bij de remklauw de remblokken wel tegen de schijf krijgen, las je bergijpt wat ik bedoel....
460volvo
2nd Gear member

Als je wilt dat je handrem sneller aangrijpt, moet je de kabels iets strakker zetten. Dat doe je door onder de auto dat moertje aan te draaien.

Als je handremgevel op de remklauw weer gangbaar is,met wd-40 proberen zal je het verschil wel merken.
Succes,
Eelco_440Turbo
2nd Gear member

Zijn je handremkabels niet verroest vanbinnen. Dit is een bekend euvel bij de 440.

Volgens het werkplaatshandboek hoort de handrem vast te zitten bij de 7e tand/tik.
Volvo 440 Turbo Rood 1995 Vol Leer, boordcomputer, electrische ramen voor, nieuwe turbo, stoelverwarming 203.000 km
Volvo 460 Turbo Antraciet 1995 Half Leer, ABS, TRACS, Electrische ramen voor, Airco 227.000 km
sjoerdtomas
1st Gear member

Neej, ik denk niet dat het aan de kabel ligt, omdat de man van de TSC (Zwitserse ANWB) flink kracht moest zetten met een koevoet om de hevel weer terug te duwen. Verder zie je dat als ik de handrem 1 tik aantrek de hevel wel verplaatst, dus de kabel staat strak genoeg. Er gebeurt echter pas wat (dat er geremd wordt) bij 2 a 3 tikken en dat is precies het punt dat t zaakje verroest is op de remklauw en niet meer vanzelf terug gaat bij het lossen van de handrem. Vraag die dus overblijft; kan je de handrem nog op de klauw afstellen?
Lex!
2nd Gear member

ik heb hetzelfde euvel gehad bij m'n 480, bij 1 remklauw bleef ook de handrem-hevel hangen. Ik heb ook diverse malen geprobeerd het weer gangbaar te maken met WD40 en de hevel een paar keer goed op en neer halen. Alleen het mocht niet baten, je zet er sneller een andere remklauw op dan dat je het weer gangbaar maakt, is mijn ervaring. ik heb 'm lekker strak afgesteld, bij 4 tandjes komt-ie niet meer van z'n plek.
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
sjoerdtomas
1st Gear member

Hoi Lex, daar was ik dus ook al bang voor. Alleen een setje remklauwen kost best wel wat. Als ik ze op de sloop haal zullen ze ook wel samen iets van 40 euro kosten en dan nog maar zien of ze goed zijn, neem aan dat daar wel het e.e.a. aan vervangen dient te worden omdat t uitgedroogd is. Maar er is dus geen afstelmogelijkheid op de klauw?
Melvin
2nd Gear member

De remklauwen hebben intern een stelmechaniek voor de handrem die je handmatig bij kan stellen. Er zit een stelschroef (inbus 4mm) die je kan bereiken door de beschermschroef (inbus 5mm) er uit te draaien. Door de inbus verder in te draaien grijpt de handrem eerder aan. Draai de inbus zo ver in dat de rem begint te blokkeren en dan weer iets losser, zodat de schijf net vrij loopt. De handrem zal nu aangrijpen zodra de hevel bewogen wordt.
sjoerdtomas
1st Gear member

Hoi Melvin, dat klinkt wel als iets wat ik goed kan gebruiken! Waar zit die inbus ergens, vlak bij de hevel in de buurt?

Bedankt voor je info!

groeten,

Sjoerd
Melvin
2nd Gear member

In deze handleiding over het vervangen van de schijven/blokken staan duidelijke foto's waar de inbusbout te zien is:
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... php?t=9666
sjoerdtomas
1st Gear member

Superduidelijk melvin, hier kan ik wat mee!

groeten,

Sjoerd
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”