Hoe achterruitenwisser horizontaal op 3- of 9-uur krijgen?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Fi-Wi
2nd Gear member

De motor van de achterruitenwisser van mijn V70 classic estate heeft het 2 dagen na de aanschaf begeven. Na het aanzetten in een regenbui zag ik de wisser bijzonder traag wissen om het precies op de 12-uursstand te begeven.

Nu staat de wisser dus verticaal midden in het zicht. Hoewel niet echt storend zie ik het wel en wil ik zolang ik niet naar de garage ben teruggeweest om mijn BOVAG garantie in te roepen, deze wisser handmatig horizontaal krijgen. Is dat mogelijk, zonder schade aan te richten?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

de arm even losschroeven
Volvo for life
Fi-Wi
2nd Gear member

bart simpson schreef:de arm even losschroeven
Ok, ik ben geen techneut maar een schroefje los en vastdraaien zou nog wel moeten lukken. Bedankt.
arnoud
8th Gear member

Ik weet niet hoe dat op een V70 classic zit, maar mijn S60 was het niet een kwestie van "even" losschroeven. Ja, de schroef gaat zo los, maar de arm zit enorm vast op de pen van de motor.

Maar als je nu de wisser loshaalt, en op het juiste punt weer vast zet, zou ik toch erg oppassen om de wisser vooral NIET aan te zetten, je weet nooit of die motor ineens toch tot leven komt en de wisser je motorruimte in probeert te krijgen?

Ik zou er zsm mee langs de verkoper gaan, want het is geen weer voor een niet-werkende ruitenwisser de komende week...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Fi-Wi
2nd Gear member

arnoud. schreef:Ik weet niet hoe dat op een V70 classic zit, maar mijn S60 was het niet een kwestie van "even" losschroeven. Ja, de schroef gaat zo los, maar de arm zit enorm vast op de pen van de motor.

Maar als je nu de wisser loshaalt, en op het juiste punt weer vast zet, zou ik toch erg oppassen om de wisser vooral NIET aan te zetten, je weet nooit of die motor ineens toch tot leven komt en de wisser je motorruimte in probeert te krijgen?

Ik zou er zsm mee langs de verkoper gaan, want het is geen weer voor een niet-werkende ruitenwisser de komende week...
Goed punt.

Ik zal mijn garage dan maar snel bezoeken. Hoewel het de achterwisser betreft is het toch wel hinderlijk dat deze niet werkt. Ik zie in het onderhoudsboekje dat de motor in 2006 gerepareerd is (door een andere garage dan waar ik de V70 gekocht heb overigens. Nu moet de motor maar vervangen worden.
den toerist
5th Gear member

[quote="arnoud."]Ik weet niet hoe dat op een V70 classic zit, maar mijn S60 was het niet een kwestie van "even" losschroeven. Ja, de schroef gaat zo los, maar de arm zit enorm vast op de pen van de motor.

Het is gewoon het schroefje losdraaien hoor, maar bij de montage ervan is de ruitenwisserarm er een stukje overgetrokken zodat hij erover gespannen zit. Je kan het beste een soort van hefboom gebruiken (opletten voor de autolak!) en hem er dan rustig naar jou toe wrikken.
Ik heb het ook moeten doen een jaar geleden. Onze achterruitenwisser was ook doodgevallen op een nogal vreemde plaats (in het zicht) Gewoon een andere originele wissermotor besteld (echt niet duur) en hem gewoon gemonteerd. Dan zie je dat bij de eindmontage dat de wisserarm door het schroefje erover getrokken word. De enige moeilijkheid is eigenlijk het losmaken van de binnenbekleding van de achterklep (gevaar voor sneuvelen van klips!) De rest is kinderspel. Het paneelterug plaatsen heb ik aan mijn vrouw overgelaten, want ik kreeg er kippevel van :oops:
Fi-Wi
2nd Gear member

arnoud. schreef:Maar als je nu de wisser loshaalt, en op het juiste punt weer vast zet, zou ik toch erg oppassen om de wisser vooral NIET aan te zetten, je weet nooit of die motor ineens toch tot leven komt en de wisser je motorruimte in probeert te krijgen?
Vanmiddag een stuk met mijn auto gereden om tot mijn verbazing te zien dat de achterwisser het weer deed! Toen ik wegreed stond hij weer in de horizontale stand. Ook aangezet en dat deed hij ook. De techniek staat voor niets. Kennelijk een niet al te vast zittend schakelaartje of kabeltje. Misschien vanmiddag met een korte autowas genoeg aan de achteklep gemorreld.

Toch blij dat ik niet ben gaan klussen om hem vervolgens doorgebrand te zien omdat de motor ineens weer stroom krijgt.

Nu mijn knipperlichtbevestiging nog nadat ik de auto (un)lock en ik ben een tevreden man. :D
Fi-Wi
2nd Gear member

Helaas, vanavond in de file met een sneeuwbui merkte ik dat de achterwisser het weer niet deed en dat het dus slechts een tijdelijke opleving had. Zal wel een los contact zijn en dus toch naar de garage.

Kunnen ze ook gelijk kijken naar de binnenverlichting die dan weer voor, dan weer achter en dan weer gemengd aanstaat als ik de motor afzet. De deursensoren zullen wel een beetje gaar zijn.
den toerist
5th Gear member

[quote="Fi-Wi"]Helaas, vanavond in de file met een sneeuwbui merkte ik dat de achterwisser het weer niet deed en dat het dus slechts een tijdelijke opleving had. Zal wel een los contact zijn en dus toch naar de garage.

Ik wil U niet ontmoedigen maar.... ik dacht toen ook aan een slecht contact.
En enige tijd nadien heeft de ruitewisser motor gewoon de geest gegeven.
Dus zal het waarschijnlijk wel een nieuwe worden vrees ik. :?
Fi-Wi
2nd Gear member

den toerist schreef:
Fi-Wi schreef:Helaas, vanavond in de file met een sneeuwbui merkte ik dat de achterwisser het weer niet deed en dat het dus slechts een tijdelijke opleving had. Zal wel een los contact zijn en dus toch naar de garage.

Ik wil U niet ontmoedigen maar.... ik dacht toen ook aan een slecht contact.
En enige tijd nadien heeft de ruitewisser motor gewoon de geest gegeven.
Dus zal het waarschijnlijk wel een nieuwe worden vrees ik. :?
Dat denk ik ook. Ik hoop dan ook dat mijn garage de motor in de BOVAG garantie vervangt en niet repareert. De kosten zijn trouwens afgezet tegen het ongemak het betalen waard want met de huidige weersomstandigheden vind ik het allerminst prettig met een defecte achterwisser(motor) te rijden.
larspuntnl
1st Gear member

Hier is al eens iets over geschreven. het komt regelmatig voor dat het asje van de ruitenwisser motor is aangetast en dus noet meet goede rond gaat. Even schoonmaken en invetten en gaat zo weer jaren mee. Zoek maar eens in de archieven.

Lars.
bernhard2
3rd Gear member

da had ik ook met mijn v70 classic 97 alles uit elkaar slopen, en dan ook echt slopen en schoonmaken, invetten en het werkt nog steeds, nu inmiddels een half jaar geleden...
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”