Wie heeft vanavond ook de uitzending gezien van Tros Radar en dan specifiek het onderwerp de voor- en nadelen van het rijden op LPG?
Ik heb me geërgerd aan de manier van onderzoek en de betutteling tijdens de uitzending.
Met name ook de zogenaamde ANWB-specialist die wel even globaal wist te vertellen dat er ook slijtage aan de motor was bij het rijden op LPG werd meegenomen in de nadelen. Kwantificeren hiervan was er niet bij. Goed het is uiteraard een nadeel maar ben dan als kwaliteitsprogramma ook zo kien om dit te weten te nuanceren/specificeren.
Tros-radar had een meneer in een wat oudere Renault Safrane genomen als voorbeeld. De meneer had last tijdens de opnames van backfires en dus voila, het werd naar mijn mening aangegrepen om LPG-rijden als kommer en kwel te bestempelen.
Ook het omslagpunt voor LPG bij een "tweedehandsje" (let even op de benaming! Het kost net zoveel moeite om te zeggen: "voor een tweede hands auto, maar goed...), komt men op een omslagpunt van 15.000 tot 20.000 kilometer per jaar als er al een LPG-tank is ingebouwd bij aanschaf! Ben dan wel benieuwd naar de berekeningen! Het mooie is dan ook nog dat men doorverwijst op de site naar een rekenmodule.
Ik heb dus mijn 'tweedehandsje' even ingevuld met de huidige geldende adviesprijzen voor brandstof: Eur95: 1.54 euro en LPG 0.69 euro.
Voordeelberekening
LPG
AutoVolvo V70 5-deurs 2.4 comfort europa 125kW €. 36257,- Periode4 jaarKm per jaar15000OmslagpuntOmslagpunt t.o.v. benzine 6686 km.
6686 km als omslagpunt ligt naar mijn mening mijlen (kilometers in dit geval) ver weg van wat tros-radar aangeeft, nl 15.000 tot 20.000 kilometer. Sorry maar ik heb het berekend met de site die ze zelf aanraden.
Voor de geinteresseerden heb ik hun tekstuele bevindingen hieronder nog bijgevoegd.
Wat mij betreft dus een zeer dom en kort door de bocht onderzoekje met ook nog eens verkeerde conclusies!!!
TROS Radar, maandag 6 oktober 2008, 20.30 uur, Nederland 1
Rijden op gas (achtergrond)
De prijzen voor diesel en benzine rijzen de pan uit. Is LPG een goed alternatief? Een liter autogas kost u bijna 70 cent. Dat is nog altijd 80 cent goedkoper dan een litertje benzine. En zelfs voor diesel betaal je bijna het dubbele van wat je voor LPG betaalt. Maar je betaalt wel meer wegenbelasting als je op gas rijdt. Wat is nu verstandig? Is LPG, behalve schoner, ook echt minder pijnlijk voor uw portemonnee?
Hierna gaan we uit van dit voorbeeld:
Een Renault Safrane 2.0 met bijna 300 duizend kilometer op de teller. Hiermee wordt jaarlijks 20 duizend kilometer gereden.
Verbruik
gas
Op gas rijdt de Renault 10 kilometer op een liter. Dus zal hij per jaar 2000 liter verbruiken.
Dit aantal, vermenigvuldigd met de gemiddelde literprijs voor gas (66 cent) over een heel jaar, betekent dat je 1320 euro aan brandstof kwijt bent. Aan wegenbelasting betaalt je 1040 euro.
benzine
Rijdt de auto op benzine, dan is de verbranding zuiniger: 1:12. Hij zal daarom per jaar 1667 liter benzine tanken. Dit aantal vermenigvuldigen we met de gemiddelde literprijs: 1,54 euro. Per jaar is ben je dan 2567,18 euro kwijt. De wegenbelasting is lager dan bij gas: 716 euro per jaar.
Al met al spaar je in dit voorbeeld jaarlijks 923,18 euro uit door op gas te rijden.
Slijtage
Bij deze Renault uit 1998 was tijdens de testrit een paar keer een plop onder de motorkap te horen. Dit blijkt een backfire te zijn geweest. De energie ontstaan door verbranding van het gas slaat op zo’n moment de verkeerde kant op: niet de motor in, maar in de luchtfilter. Gebeurt dit vaak dan kan er schade ontstaan in de luchtfilter.
Verder is de ervaring van de ANWB dat de meeste auto’s op gas eerder slijten. Vooral de cilinderkoppen moeten eerder vervangen worden. Dit geldt niet voor iedere motor. Het kan nogal verschillen per type en merk.
Welke auto is het beste voor gas?
Ook hier is niet een eenduidig antwoord op te geven. Er zijn typen auto die door de fabrikant niet worden ondersteund als er op gas wordt gereden. De fabrikant levert dan geen gasinstallatie. Mocht er toch besloten worden om er een gasinstallatie (door derden geleverd) in te bouwen, dan geeft de autofabrikant geen garantie.
Omslagpunt
Door de bank genomen ligt bij de aanschaf van een nieuwe auto met gastank het omslagpunt bij 20 duizend kilometer per jaar. Momenteel zijn er veel merken die met bepaalde types stunten: de gasinstallatie wordt voor beduidend minder, of soms gratis in de auto geleverd. Dan ligt het omslagpunt zo rond de 15 duizend kilometer per jaar.
In beide gevallen gaan we ervan uit dat je de auto ongeveer vijf jaar gebruikt.
Voor een tweedehandsje is het voordeliger om een auto te kopen waarin al een gastank zit. Hier is het omslagpunt tussen de 15 en 20 duizend kilometer.
Websites
Op de volgende websites kun je redelijk goed voorrekenen waar bij jouw auto het omslagpunt ligt.
www.voordeligrijden.nl
www.esset.nl/brandstof.htm
Ben je lid van de ANWB? Dan kun je informatie inwinnen via het nummer op je pasje. Vraag naar de autoadviesdienst.
Tros Radars onderzoek naar de voor- en nadelen over LPG
- VolvoKramer
- 3rd Gear member
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa
V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa
V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Heb het idd ook gezien. Het gaf geen indruk van een gedegen en doordacht onderzoek met conclusies.
tot een jaar of 10 geleden heb ik redelijk probleemloos op gas gereden. Ja, ik had wel eens een verbrande klep en ja ik had wel eens een gescheurd slangetje. Waren incidenten en dat nam je erbij. de recentere auto's hebben me zoveel (computer)problemen op gas gegeven dat ik maar gewoon op benzine ben gaan rijden. In deze overweging speelde ook mee dat er geen gaspomp op meer op mijn route zit, alleen langs de snelweg die een stuk duurder is. Als ik iedere 400 km moet tanken dan wil ik er niet voor omrijden.
tot een jaar of 10 geleden heb ik redelijk probleemloos op gas gereden. Ja, ik had wel eens een verbrande klep en ja ik had wel eens een gescheurd slangetje. Waren incidenten en dat nam je erbij. de recentere auto's hebben me zoveel (computer)problemen op gas gegeven dat ik maar gewoon op benzine ben gaan rijden. In deze overweging speelde ook mee dat er geen gaspomp op meer op mijn route zit, alleen langs de snelweg die een stuk duurder is. Als ik iedere 400 km moet tanken dan wil ik er niet voor omrijden.
Gr. Marcel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
- Locatie: zandhoven
Toch enkele vaststellingen. God wat is autorijden duur in Nederland, 70 cent voor een liter lpg. Ik betaal momenteel 48 cent. Wegenbelasting: meer dan 1000 euro, das pure diefstal en ongeveer het dubbele van hier in Belgie. Dan toch maar liever met zo'n witte plaat met rode letters. Geen wonder dat we hier in Vlaanderen overspoeld worden met Nederlanders.
Wat betreft dat LPG gedoe. Mijn vorige 240 had bijna 400000 km op LPG, altijd normaal onderhoud gehad, nooit geen backfires of verbrande kleppen, nu heb ik een andere 240 slechts 126000 km, ook op lpg en ook probleemloos. Ik heb de indruk dat al dat kleppen afstelgedoe sterk overdreven is. Je leest gewoon erg veel over zogezegde LPG problemen maar bijna niemand (buiten diegene die zich niet aan het onderhoud houden)maakt ze echt mee. Langs de andere kant is het natuurlijk uitermate positief voor de lpg rijders dat het afgeraden wordt. Anders zou de staat het vlug ontdekken en zou het vlug gedaan zijn met goedkoop rijden.
Wat betreft dat LPG gedoe. Mijn vorige 240 had bijna 400000 km op LPG, altijd normaal onderhoud gehad, nooit geen backfires of verbrande kleppen, nu heb ik een andere 240 slechts 126000 km, ook op lpg en ook probleemloos. Ik heb de indruk dat al dat kleppen afstelgedoe sterk overdreven is. Je leest gewoon erg veel over zogezegde LPG problemen maar bijna niemand (buiten diegene die zich niet aan het onderhoud houden)maakt ze echt mee. Langs de andere kant is het natuurlijk uitermate positief voor de lpg rijders dat het afgeraden wordt. Anders zou de staat het vlug ontdekken en zou het vlug gedaan zijn met goedkoop rijden.
240 DL 170000km LPG
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21209
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Sinds wanneer is Tros Radar een kwaliteitsprogramma?
Nooit geweest
Nu nog niet
Wordt ook niets meer.
Wat heb ik een gloeiende t.... hekel aan die Antoinette en wat presenteert ze allerbelabberdst. Alles maar dan ook echt alles wordt negatief voorgeschoteld en den dienste van de gedupeerde. En wat blijkt? In elk verhaal is de gedupeerde het gevolg van zijn eigen schuld.
Heeft u goed gekeken naar die Safrane? Gastank tegen de rechterkant, in de kofferbak.
Lekker met je kleinkinderen een stukje toeren en dan wordt je geraakt door een petje, zie je ineens dat je kleinkind naast je zit in plaats van achterin.
BAH, driewerf BAH.
(sorry mannen, het is mijn gevoel over die dame van de Tros)
Nooit geweest
Nu nog niet
Wordt ook niets meer.
Wat heb ik een gloeiende t.... hekel aan die Antoinette en wat presenteert ze allerbelabberdst. Alles maar dan ook echt alles wordt negatief voorgeschoteld en den dienste van de gedupeerde. En wat blijkt? In elk verhaal is de gedupeerde het gevolg van zijn eigen schuld.
Heeft u goed gekeken naar die Safrane? Gastank tegen de rechterkant, in de kofferbak.
Lekker met je kleinkinderen een stukje toeren en dan wordt je geraakt door een petje, zie je ineens dat je kleinkind naast je zit in plaats van achterin.
BAH, driewerf BAH.
(sorry mannen, het is mijn gevoel over die dame van de Tros)
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
imker schreef:Je leest gewoon erg veel over zogezegde LPG problemen maar bijna niemand (buiten diegene die zich niet aan het onderhoud houden)maakt ze echt mee.
inderdaad.Msuidgeest schreef:Alles maar dan ook echt alles wordt negatief voorgeschoteld en den dienste van de gedupeerde. En wat blijkt? In elk verhaal is de gedupeerde het gevolg van zijn eigen schuld.
het heeft allemaal met onderhoud te maken.
hoe vaak lees je niet dat er in auto's van pakweg 10-13jaar nog steeds de eerste rotor, verdeelkap en bougiekabels zitten.
en dan verbaasd zijn dat er backfire's optreden.
en vaak zijn dat ook nog dealer onderhouden auto's... #-o
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
ja ja dat doet pijn voor de gasrijders. 
Ik heb het ook gezien.
Maar jullie hebben nu eenmaal meer onderhoud en slijtage en ongewenste stilstand.
Dat komt omdat motoren in de regel niet ontworpen zijn voor LPG.
Je ziet het aan de nieuwe generatie motoren, OOK die van Volvo.
daarom ligt het omslagpunt zo hoog.
Het is hard maar het is wat het is.
(alleen moet je niet in een Renault rijden, maar dat wisten we hier al)

Ik heb het ook gezien.
Maar jullie hebben nu eenmaal meer onderhoud en slijtage en ongewenste stilstand.
Dat komt omdat motoren in de regel niet ontworpen zijn voor LPG.
Je ziet het aan de nieuwe generatie motoren, OOK die van Volvo.
daarom ligt het omslagpunt zo hoog.
Het is hard maar het is wat het is.
(alleen moet je niet in een Renault rijden, maar dat wisten we hier al)
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
- Locatie: zandhoven
Ik heb nooit meer onderhoud gedaan dan het boekje voorschrijft en ongewenste stilstanden buiten een versleten accu kan ik me niet herinneren. Misschien heb ik veel geluk gehad.
+++t blijft behelpen+++ schreef:ja ja dat doet pijn voor de gasrijders.
Ik heb het ook gezien.
Maar jullie hebben nu eenmaal meer onderhoud en slijtage en ongewenste stilstand.
Dat komt omdat motoren in de regel niet ontworpen zijn voor LPG.
Je ziet het aan de nieuwe generatie motoren, OOK die van Volvo.
daarom ligt het omslagpunt zo hoog.
Het is hard maar het is wat het is.
(alleen moet je niet in een Renault rijden, maar dat wisten we hier al)
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Zal ik je de forumonderwerpen over gas laten zien op het 700 forum?
daar komt geen eind aan..
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... /forum/195
Het is niet altijd ernstig, maar wel vervelend.
En bijvoorbeeld een koprevisie is er gewoon eerder op gas dan bij benzine.
en alle onderdelen zijn gewoon kritischer dan voor een benzineauto.
Dat is dus simpelweg duurder. Het is niet anders.
Dat jij niks hebt gehad zegt natuurlijk statistisch gezien niet zo veel.
Ik heb een auto gehad op LPG met alleen maar problemen..
Samen komen we dus weer uit in het midden. maar ook dat zegt niks.
daar komt geen eind aan..
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... /forum/195
Het is niet altijd ernstig, maar wel vervelend.
En bijvoorbeeld een koprevisie is er gewoon eerder op gas dan bij benzine.
en alle onderdelen zijn gewoon kritischer dan voor een benzineauto.
Dat is dus simpelweg duurder. Het is niet anders.
Dat jij niks hebt gehad zegt natuurlijk statistisch gezien niet zo veel.
Ik heb een auto gehad op LPG met alleen maar problemen..
Samen komen we dus weer uit in het midden. maar ook dat zegt niks.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dan zal die auto waarschijnlijk ook nooit bij een lpg specialist zijn geweest.+++t blijft behelpen+++ schreef:Ik heb een auto gehad op LPG met alleen maar problemen..
of was het ook zo eentje die 'zonder bon' werkt?, in de avonduren of zondags?.
je kan me écht niet vertellen dat een lpg specialist een probleem niet kan oplossen.
de 'doe het zelf' club?.+++t blijft behelpen+++ schreef:Zal ik je de forumonderwerpen over gas laten zien op het 700 forum?
daar komt geen eind aan..
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... /forum/195

vind je het dan gek dat het niet draait zoals het hoort?.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
die van mij was gewoon op.
of 4000 gulden uitgeven voor een auto die 3000 gulden waard was.
Dat heb je nou eenmaal bij een auto op een bepaald moment.
En gbij gas is dat eerder dan bij benzine.
en zo kom je in een cirkelredenering.
Overigens vind ik het niet zo sympathiek van je om zo denigrerend te doen over mijn hobby.
of 4000 gulden uitgeven voor een auto die 3000 gulden waard was.
Dat heb je nou eenmaal bij een auto op een bepaald moment.
En gbij gas is dat eerder dan bij benzine.
en zo kom je in een cirkelredenering.
Overigens vind ik het niet zo sympathiek van je om zo denigrerend te doen over mijn hobby.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- VolvoKramer
- 3rd Gear member
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40
Oei oei....
Mijn bedoeling was enkel om aan te geven hoe slecht het onderzoek van Tros Radar was en de belachelijke bewoording van 'tweedehandsje'. Ik ken iemand die net een tweede hands Bentley Continental GT heeft gekocht van een half jaar oud. Daar ga je toch ook niet tegen zeggen: Zeg kerel wat een aardig tweedehandsje heb je daar!
Afgezien van de bewoording ligt het omslagpunt van een tweedehands auto met lpg installatie rond de 6000 km per jaar en NIET bij 20.000 km zoals Radar beweert. Als je dit niet gelooft kan je volgens radar een rekenmodule invullen (via www.trosradar.nl) en dan komt het omslagpunt dus ook idd uit op circa 6500 km voor een 'tweedehandsje' met gas installatie. Met andere woorden ze spreken zich zelf ook gewoon tegen.
Mijn bedoeling was enkel om aan te geven hoe slecht het onderzoek van Tros Radar was en de belachelijke bewoording van 'tweedehandsje'. Ik ken iemand die net een tweede hands Bentley Continental GT heeft gekocht van een half jaar oud. Daar ga je toch ook niet tegen zeggen: Zeg kerel wat een aardig tweedehandsje heb je daar!
Afgezien van de bewoording ligt het omslagpunt van een tweedehands auto met lpg installatie rond de 6000 km per jaar en NIET bij 20.000 km zoals Radar beweert. Als je dit niet gelooft kan je volgens radar een rekenmodule invullen (via www.trosradar.nl) en dan komt het omslagpunt dus ook idd uit op circa 6500 km voor een 'tweedehandsje' met gas installatie. Met andere woorden ze spreken zich zelf ook gewoon tegen.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa
V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa
V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
het was helemaal niet denigrerend bedoeld hoor.+++t blijft behelpen+++ schreef:Overigens vind ik het niet zo sympathiek van je om zo denigrerend te doen over mijn hobby.
alles heeft te maken met onderhoud, en dat geld zo goed als voor een benzine motor, als een gas of dieselmotor.
onderhoud heeft op zijn beurt weer te maken met €uro's, en dan komen we pas bij het échte struikelblok...
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
mmm eigenlijk welVolvoKramer schreef: Bentley Continental GT van een half jaar oud. Daar ga je toch ook niet tegen zeggen: Zeg kerel wat een aardig tweedehandsje heb je daar!

Er staat dat je meer onderhoud KAN hebben
Ja ik weet ook wel dat als je de component onderhoud er uit haalt het omslagpunt veel lager ligt.
Maar ik weet uit eigen ervaring dat dat ook kan tegenvallen.
het is het verschil tussen vaste en variabele kosten.
(o ja apologies accepted)
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Ik heb zelf altijd auto's op LPG gereden. Inmiddels al 20 jaar en van diverse merken.
Nog nooit heb ik door het gebruik van LPG kosten gehad, naast het normale onderhoud.
Helaas, afgelopen zomer voor de eerste keer. De gaspomp was kapot!!
Dat was een tegenvallende kostenpost van 800 euro.
Nog nooit heb ik door het gebruik van LPG kosten gehad, naast het normale onderhoud.
Helaas, afgelopen zomer voor de eerste keer. De gaspomp was kapot!!
Dat was een tegenvallende kostenpost van 800 euro.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
- Locatie: zandhoven
Ach, laten we vriendelijk blijven, de eene zal er al meer problemen mee hebben dan de andere. Toen ik mijn instalatie liet plaatsen kreeg ik offertes tussen de 900 en 3000 euro. Uiteindelijk heb ik de gemiddelde genomen. Ik kan alleen maar vaststellen dat het me tot nu toe massas geld heeft opgebracht en van problemen kan ik niet spreken. Het zal zo'n beetje zijn zoals de Belgische wegen, de staat kiest hier ook altijd voor de goedkoopste offerte en je ze ziet en voelt dagelijks hoe ze der bijliggen.
240 DL 170000km LPG
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
Laat ze lekker lullen.... (Op tv bedoel ik dus.)
Ik ben blij met lpg. Er moeten ook niet veel gaan rijden, dan hebben ze in den Haag weer een nieuwe melk koe gevonden.
Ik ben blij met lpg. Er moeten ook niet veel gaan rijden, dan hebben ze in den Haag weer een nieuwe melk koe gevonden.
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- v70.2,4t
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 11:02
Dries77 Je hebt gelijk, laten we de groep lpg-rijders niet te groot maken.
Maar mijn V70 2,4t met 390.000 km rijdt nog steeds als nieuw, moet er wel eerlijk bij vermelden dat er bij 350.000 een nieuwe kop op is gekomen kosten 4200,- incl,
maar dat zijn dan ook de eerste 'extra' kosten tot nu toe.
Maar mijn V70 2,4t met 390.000 km rijdt nog steeds als nieuw, moet er wel eerlijk bij vermelden dat er bij 350.000 een nieuwe kop op is gekomen kosten 4200,- incl,
maar dat zijn dan ook de eerste 'extra' kosten tot nu toe.
Met een kever kom je er ook, het duurt alleen wat langer.
V70 2,4T Lpi
Kever 1965
V70 2,4T Lpi
Kever 1965
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
Kijk! Er zijn ook goeie verhalen over gas! Die hoor je bijna nooit.
Ken ook verhalen over dieselmotoren die er mee stopten na 50000km. Dus motor eruit....
Tis allemaal zo subjectief.
Ken ook verhalen over dieselmotoren die er mee stopten na 50000km. Dus motor eruit....
Tis allemaal zo subjectief.
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Ben zelf wel "fan" van gas.
Er zijn auto's die minder geschikt zijn, dat is zekers zo.
Maar als ik het even uitreken voor het vorige jaar, dan zit ik op 32 DKM en een besparing ten opzichte van benzine van rond de 2000 euro met het extra onderhoud en belasting enzovoorts meegerekend. En dan denk ik dat ik het gemiddelde verbruik op benzine redelijk gunstig ingeschat heb.
Je houdt de 940 die ik rijdt gewoon bepaalde punten, je moet erop rekenen dat je tussen de 3 en 4 ton met een kop doet. Je zal als je pech hebt een keer je intank pomp moeten vervangen. Ook heb je iets meer kosten kwa ontstekingsdelen omdat je deze iets vaker zal moeten vervangen. Maar nette rijdt ik nogsteeds goedkoper en schoner als wanner ik benzine of diesel zou rijden.
Er zijn auto's die minder geschikt zijn, dat is zekers zo.
Maar als ik het even uitreken voor het vorige jaar, dan zit ik op 32 DKM en een besparing ten opzichte van benzine van rond de 2000 euro met het extra onderhoud en belasting enzovoorts meegerekend. En dan denk ik dat ik het gemiddelde verbruik op benzine redelijk gunstig ingeschat heb.
Je houdt de 940 die ik rijdt gewoon bepaalde punten, je moet erop rekenen dat je tussen de 3 en 4 ton met een kop doet. Je zal als je pech hebt een keer je intank pomp moeten vervangen. Ook heb je iets meer kosten kwa ontstekingsdelen omdat je deze iets vaker zal moeten vervangen. Maar nette rijdt ik nogsteeds goedkoper en schoner als wanner ik benzine of diesel zou rijden.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit