lambda lampje krijg ik niet uit, + code 1-3-2

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
fokke0101005
1st Gear member

sinds een paar weken brandt het lambdalampje van mijn 1992er GLT met LPG. Op gas geen probleem, op benzine slecht stationair.

foutcode in A2 is 1-3-2 maar dat slaat nergens op. Zou te maken hebben met te lage of te hoge accuspanning.

resetten op de 'normale' manier lukt niet. Fout blijft erin zitten, ook al heb ik een heel eind op benzine gereden.

wie weet raad? over een paar weken moet ik een lange rit maken, waarvan een groot deel op benzine, en dan moet die fout wel verholpen zijn !

iemand?

dank en groeten,
Fokke Hoogterp
Ludo
6th Gear member

ha Fokke,

je bent zeker dat je accu goed is?, nagemeten?.
dynamo ook goed?, spanningsregelaar?.
weet je nog dat je (lange tijd terug) de relais van de koelventilator hebt vervangen? (ja, ik vergeet zoiets niet :wink: ).
deze zat links als je voor de motorruimte staat.
controleer nu de rechtse relais eens (hoofdrelais brandstofsysteem), maakt deze goed contact?.
fokke0101005
1st Gear member

ha die Ludo, jij ook hier? ik had dit bericht al weken op het 850forum staan, maar niemand reageerde...

jij gelukkig wel. Ik weet natuurlijk niet zeker of mijn accu nog goed is, maar ik heb toevallig wel een week of 6 geleden de accu van de 440 van René gewisseld met die van mijn 850. Die accu is wat zwaarder. (in amperage) Of dat het verschil uitmaakt?

Welke waardes zou ik waar moeten meten om te controleren of alles ok is?

groeten,
Fokke
Je hoeft niet alles te weten, als je het antwoord maar weet te vinden...
Ludo
6th Gear member

tja het 850 forum... nog steeds niks veranderd... enkel bla bla. :roll:

als je al een andere accu hebt geprobeerd lijkt het me sterk dat dit het euvel is.
maar een accu kun je makkelijk meten met een (digitale) voltmeter.
best een half uurtje ná rijden, zou je een spanning moeten meten van 12.5 á 13 volt.
meet je met draaiende motor dan lager dan 12volt of hoger dan 15volt is de spanningsregelaar de oorzaak.
fokke0101005
1st Gear member

die waardes waren bij mij goed. ik heb toen de +kabel van mijn startmotor niet goed vast zat vanalles gemeten en gedaan. maar toen brandde dat lampje ook niet. Nu wel.

ik zal het morgen nog eens meten.

dank en groeten,
Fokke
fokke0101005
1st Gear member

gisteren toch maar even bij de dealer langsgeweest,

een stuk of 6 foutcodes, vanalles en nogwat.

maar toch nu kunnen laten resetten, en hij loopt weer als een zonnetje, ook op benzine.

dus wat het nu geweest is, geen idee, maar de trouweblauwe doet het weer. maar goed ook want er staat een lange rit op het programma volgende week. ritje Dresden v.v. toch zo'n 1700 km in een paar dagen.

groeten,
fokke
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”