Koude start-probleem

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ongetwijfeld is dit meermaals aangekaart, maar ik kan het niet snel vinden:
Bij een koude start loopt mijn B18U niet helemaal lekker: na "gasvrij" starten daalt het toerental direct en slaat hij na ong. een seconde of 1, 2 af. Als ik een klein beetje gas bij geef bij het starten (cm. of 2 indrukken tot zeg 1500 toeren) blijft hij wel goed lopen.
Dat is, na ong. 500m tot 1km te hebben gereden. De eerste meters moet ik mijn voet op het gas houden (al is het maar tot een 1100 à 1200 toeren) om de motor draaiende te houden èn ontspannen te zitten (anders vallen de toeren naar ca. 750/800 en rammelt hij dat het een lieve lust is). Wanneer de auto een tijdje gereden heeft loopt hij wel stationair keurig zo'n 900 à 1000 toeren en is hij stil/trilt niet.

Mijn gevoel zegt koude start-sensor, maar kan ik mijn stappenmotor (B18U!) en startmotor uitsluiten of hebben die hier stiekem toch iets mee te maken?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Hmmm... Hij leest toch 2-2-3 Stationair-toerentalregelaar controleren uit en ook controlefunctie 3 geeft een foutmelding bij de stap stationair (1 of 2Hz ipv 13Hz)
Van het weekend maar eens de aansluitingen bij de ecu nameten. Wat ik me echter afvraag, bij een defecte stationair-toerentalregelaar zou hij toch ook bij warme motor slecht moeten lopen?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

PS: er zijn geen andere meldingen dan 223, sterker nog hij geeft enkel 223 aan (normaal doet hij toch na een code 111 ter controle? dat nu niet namelijk...)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Heb de ECU doorgemeten, en de spanning tussen 1 en 23 en tussen 1 en 24 kloppen (wisselend 2 tot 12 volt, max ~13).
Voor de zekerheid ook de luchttemp.voeler (pin 14 en 17) gemeten en daar kreeg ik niet direct een respons, maar dat kan een meetfout zijn. De watertemp.voeler (pin 15 en 17), geeft een juiste spanning van bijna 2V (ong. 1,5 à 1,75 gemeten).

Wat kan nu de beste volgende stap zijn?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Headlong
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.05.2007 - 20:34

Had bij mijn 440 Turbo exact hetzelfde. V-power tanken heeft het bij mij opgelost...
Voormalig eigenaar van: 440 GLT '92
Huidig vervoer:
Volvo 440 Turbo Automaat
Renault 11 TXE Electronic (project)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”