Heeft iemand ervaring met het loshalen van een 960- stuur ( vernieuwd model ).
Ik wil namelijk een ander stuur er op zetten ( zelfde stuur maar dan netter ).
Maar omdat hier een airbag op zit vindt ik het te gevaarlijk om hier met mijn schroevendraaier in te purren om het ''kapje ??'' er af te halen..
Iemand ?
960 stuur loshalen ( airbag )
- volvo 960R
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
- Locatie: Poortugaal
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
zowiezo accu afkoppellen voordat je er maar over denkt te beginnen, voor de rest durf ik er niks over te zeggen...
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- volvo 960R
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
- Locatie: Poortugaal
Tip 1, accu los halen.,
BEDANKT !!!
Daar zou ik nouw nooit op gekomen zijn :oops:
Bedankt,
Weet iemand nog of ik ergens rekening mee moet houden ?
BEDANKT !!!
Daar zou ik nouw nooit op gekomen zijn :oops:
Bedankt,
Weet iemand nog of ik ergens rekening mee moet houden ?
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Misschien dat er in vadis bijvoorbeeld een werk beschrijving staat van het loshalen van de plofzak.
als de stroom eraf is dan is de airbag minder gevaarlijk omdat het normale trigger circuit dan niet functioneert. Betekent niet dat het ongevaarlijk is, meestal zit er een soort van pyrotechnische ontsteking op en mocht de boel afgaan dan kan dat toch eea aan schade veroorzaken.
als de stroom eraf is dan is de airbag minder gevaarlijk omdat het normale trigger circuit dan niet functioneert. Betekent niet dat het ongevaarlijk is, meestal zit er een soort van pyrotechnische ontsteking op en mocht de boel afgaan dan kan dat toch eea aan schade veroorzaken.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- volvo 960R
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
- Locatie: Poortugaal
Ik heb Vadis gehad, maar mijn PC is geheel leeg gehaald ( hacker )
En alles is opnieuw er op gezet, maar Vadis heb ik weggedaan ( CD-rom ).
Zal het even aan iemand vragen die hem heeft.
En alles is opnieuw er op gezet, maar Vadis heb ik weggedaan ( CD-rom ).
Zal het even aan iemand vragen die hem heeft.
- volvo 960R
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
- Locatie: Poortugaal
Met dank aan Michael weet ik hoe ik het moet doen.
Voor de gene die dit ook willen doen hier het volgende stukje :
Stuurwieleenheid, stuurwiel en contactrol vervangen
Speciaal gereedschap: 998 8695
Bij werkzaamheden waarbij het stuurwiel en/of de contactrol moet worden verwijderd, is het van belang dat het stuurwiel zodanig wordt teruggeplaatst dat dit recht staat ten opzichte van de voorwielen en dat de contactrol in de nulstand wordt gezet (zodat in beide richtingen een volledige stuurstandvergrendeling kan worden bereikt, zonder dat de contactrol wordt beschadigd). De contactschijf is "op nul gezet", toen deze geleverd werd met de borgbout erin. Als de borgschroef bij de verwijdering van het stuurwiel is losgemaakt, moet de contactrol opnieuw op nul worden gezet.
Opmerking! De accu mag niet zijn aangesloten tijdens het verwijderen en aanbrengen van de stuurwieleenheid.
Waarschuwing! Onder geen omstandigheid mag met een ohmmeter of een ander actief meetinstrument de weerstand in de airbag/stuurwieleenheid of de bedrading worden gemeten terwijl deze onderdelen zijn aangesloten. De airbags/gordelspanners kunnen worden geactiveerd.
Voorbereidingen
-Zet het contact uit.
-Ontkoppel de massakabel van de accu.
Verwijder de afdekplaten van het stuurwiel
-Verwijder de bediening voor het afstellen van de stuurstand (inbus 3 mm).
-Verwijder de zes bouten onder de onderste afdekplaat.
-Verwijder de afdekplaten over de stuuras.
Verwijder de stuurmoduul
Opmerking! De min-kabel van de accu moet losgemaakt zijn.
-Zet de contactsleutel in de stand I zodat het stuurstandvergrendeling is ontgrendeld.
-Verwijder de stuurwieleenheid door de twee Torx-bouten aan de achterkant van het stuurwiel te verwijderen. Draai het stuurwiel (90° in beide richtingen) om bij de bouten te kunnen.
-Ontkoppel de connector en verwijder de stuurwieleenheid.
Bevestig speciaalgereedschap 998 8695 in plaats van de stuurwieleenheid
-Verbind het speciaalgereedschap 998 8695  aan de connector van de contactrol
Dit dient ervoor om met de auto te kunnen rijden zonder dat er een storingscode worden opgeslagen.
Als er een spanning door het SRS-systeem gaat wanneer de stuurwieleenheid is ontkoppeld, wordt er een storingscode opgeslagen die naderhand moet worden gewist.
Draai de middenbout van het stuurwiel los, maar verwijder deze niet
-Draai de middenbout van het stuurwiel los (met een dopsleutel van 18 mm), maar verwijder deze niet!
Laat de voorwielen recht naar voren wijzen
-Maak de min-kabel van de accu los.
-Rijd de auto over een horizontale ondergrond recht vooruit om de voorwielen recht naar voor te laten wijzen.
Bij werkzaamheden waarbij het stuurwiel en/of de contactrol moet worden verwijderd, is het van belang dat het stuurwiel zodanig wordt teruggeplaatst dat dit recht staat ten opzichte van de voorwielen en dat de contactrol in de nulstand wordt gezet (zodat in beide richtingen een volledige stuurstandvergrendeling kan worden bereikt, zonder dat de contactrol wordt beschadigd).
Contactschijf vastzetten en stuur verwijderen zonder het te draaien
-Ontkoppel de massakabel van de accu.
-Verwijder het gereedschap 998 8695  
-Verwijder de middenbout uit het stuur.
-In het uiteinde van de plastic band zit een bout. Verwijder de schroef uit het parkeergat in het stuurwiel en schroef deze in de contactrol (de schroef mag nooit uit de kunststof strip worden verwijderd).
De contactschijf zit nu in de juiste stand vast (is geborgd).
Opmerking! Het stuurwiel mag nooit worden verdraaid wanneer de contactrol is vergrendeld.
-Verwijder het stuur zonder het te draaien en haal de draad en plastic band door het gat in het stuur.
Verwijder de contactrol
-Verwijder de bouten (drie Torx-25) waarmee de contactrol vast zit.
-Ontkoppel de connector.
-Ontkoppel de connector van de signaalkabel (tongkabelschoen).
-Verwijder de contactrol.
Bevestig de nieuwe contactrol
De contactschijf is "op nul gezet", toen deze geleverd werd met de borgbout erin.
-Controleer of de borgbout zich op de weergegeven plaats bevindt.
Als de borgschroef tijdens de ontkoppeling van de contactrol is verwijderd, moet de contactrol weer op nul worden gezet. Informatie over het op nul zetten vindt u in Stuurwielstand afstellen .
Bevestig de contactrol
-Sluit de connector van de signaalkabel (tongkabelschoen) aan.
-Sluit de stekerverbinding aan.
-Draai de bevestigingsbouten (drie Torx-25) van de contactrol aan tot 2,5 Nm.
Zorg ervoor dat er nergens kabels klem zitten.
Smeer contactvet op de rail om deze een goed contact te geven.
Bevestig het nieuwe stuurwiel
-Zet het stuur recht.
Zorg ervoor dat u het stuurwiel niet verdraait op de stuuras. Als het stuurwiel niet recht staat, verwijder u het stuurwiel zonder dit te verdraaien en probeer het vervolgens opnieuw.
Opmerking! Draai niet aan het stuur als het op de stuurstang zit; Hierdoor kan de pen van de contactrol afbreken.
-Controleer of de wielen recht staan.
-Leid de kabel vanaf de contactrol door de opening in het stuurwiel.
-Plaats de middenbout van het stuurwiel en draai deze met de vingers vast.
-Verwijder de borgschroef van de contactrol en plaats deze in het parkeergat in het stuurwiel (de schroef mag nooit uit de kunststof strip worden verwijderd).
De contactrol is nu ontgrendeld en kan vrij worden gedraaid.
-Bevestig gereedschap 998 8695  
-Maak de min-kabel van de accu los.
-Verrijd de auto op een vlakke ondergrond en controleer of het stuur recht zit.
Het stuurwiel moet nu geheel recht staan ten opzichte van de voorwielen.
Indien het stuur scheef zit:
-Stel het zodanig af dat de voorwielen recht staan. Zie Laat de voorwielen recht naar voren wijzen
-Vergrendel de contactrol en verwijder het stuurwiel aan de hand van  Contactschijf vastzetten en stuur verwijderen zonder het te draaien
-Zet de contactrol op nul aan de hand van Stuurwielstand afstellen .
*Begin opnieuw bij Bevestig het nieuwe stuurwiel
Wanneer het stuur recht zit:
-Draai de middenbout van het stuurwiel aan tot 33 Nm.
Op foutcodes controleren
-Speciaalgereedschap 998 8695  Aangesloten
-Zet het contact aan.
-Lees de storingscodes aan de hand van Storingscodes lezen
-Noteer de storingscodes.
Er worden mogelijk storingscodes opgeslagen als de stuurwieleenheid wordt ontkoppeld terwijl het contact aan staat. Er zijn waarschijnlijk andere storingscodes opgeslagen als het systeem door een aanrijding is geactiveerd. Dit is geheel normaal.
-Wis de storingscodes aan de hand van Foutcodes wissen
-Lees de storingscodes nogmaals af.
-Verhelp de storingen zo nodig en wis de storingscode.
Nieuwe stuurmoduul aanbrengen
-Zet het contact uit.
-Ontkoppel de massakabel van de accu.
-Verwijder het gereedschap 998 8695  
Opmerking! De min-kabel van de accu moet losgemaakt zijn.
-Zet de contactsleutel in de stand I zodat het stuurstandvergrendeling is ontgrendeld.
-Plaats de onderkant van de stuurwieleenheid op het stuurwiel (1).
-Sluit connector (2) aan.
-Plaats stuurwieleenheid (3). Zorg ervoor dat de bedrading nergens klem zit.
-Zet de stuurwieleenheid vanaf de achterkant vast met behulp van de Torx-bouten. Draai eerst de rechter bout aan. Draai het wiel om bij de bouten te kunnen.
Aanhaalmoment: 8 Nm.
Controleer de werking
-Controleer of het stuur licht draait.
-Controleer of het stuurslot goed werkt.
-Controleer of de stuurwieleenheid op de juiste manier is aangedraaid.
Opmerking! Vergeet niet om de sticker op de B-stijl aan de bestuurderszijde te vervangen door de nieuwe sticker die met de stuurwieleenheid is meegeleverd.
Breng aan:
-De afdekplaten van het stuurwiel (zes bouten)
-De verstellingshendel van het stuurwiel en de onderste afdekplaat van het stuurwiel.
Voor de gene die dit ook willen doen hier het volgende stukje :
Stuurwieleenheid, stuurwiel en contactrol vervangen
Speciaal gereedschap: 998 8695
Bij werkzaamheden waarbij het stuurwiel en/of de contactrol moet worden verwijderd, is het van belang dat het stuurwiel zodanig wordt teruggeplaatst dat dit recht staat ten opzichte van de voorwielen en dat de contactrol in de nulstand wordt gezet (zodat in beide richtingen een volledige stuurstandvergrendeling kan worden bereikt, zonder dat de contactrol wordt beschadigd). De contactschijf is "op nul gezet", toen deze geleverd werd met de borgbout erin. Als de borgschroef bij de verwijdering van het stuurwiel is losgemaakt, moet de contactrol opnieuw op nul worden gezet.
Opmerking! De accu mag niet zijn aangesloten tijdens het verwijderen en aanbrengen van de stuurwieleenheid.
Waarschuwing! Onder geen omstandigheid mag met een ohmmeter of een ander actief meetinstrument de weerstand in de airbag/stuurwieleenheid of de bedrading worden gemeten terwijl deze onderdelen zijn aangesloten. De airbags/gordelspanners kunnen worden geactiveerd.
Voorbereidingen
-Zet het contact uit.
-Ontkoppel de massakabel van de accu.
Verwijder de afdekplaten van het stuurwiel
-Verwijder de bediening voor het afstellen van de stuurstand (inbus 3 mm).
-Verwijder de zes bouten onder de onderste afdekplaat.
-Verwijder de afdekplaten over de stuuras.
Verwijder de stuurmoduul
Opmerking! De min-kabel van de accu moet losgemaakt zijn.
-Zet de contactsleutel in de stand I zodat het stuurstandvergrendeling is ontgrendeld.
-Verwijder de stuurwieleenheid door de twee Torx-bouten aan de achterkant van het stuurwiel te verwijderen. Draai het stuurwiel (90° in beide richtingen) om bij de bouten te kunnen.
-Ontkoppel de connector en verwijder de stuurwieleenheid.
Bevestig speciaalgereedschap 998 8695 in plaats van de stuurwieleenheid
-Verbind het speciaalgereedschap 998 8695  aan de connector van de contactrol
Dit dient ervoor om met de auto te kunnen rijden zonder dat er een storingscode worden opgeslagen.
Als er een spanning door het SRS-systeem gaat wanneer de stuurwieleenheid is ontkoppeld, wordt er een storingscode opgeslagen die naderhand moet worden gewist.
Draai de middenbout van het stuurwiel los, maar verwijder deze niet
-Draai de middenbout van het stuurwiel los (met een dopsleutel van 18 mm), maar verwijder deze niet!
Laat de voorwielen recht naar voren wijzen
-Maak de min-kabel van de accu los.
-Rijd de auto over een horizontale ondergrond recht vooruit om de voorwielen recht naar voor te laten wijzen.
Bij werkzaamheden waarbij het stuurwiel en/of de contactrol moet worden verwijderd, is het van belang dat het stuurwiel zodanig wordt teruggeplaatst dat dit recht staat ten opzichte van de voorwielen en dat de contactrol in de nulstand wordt gezet (zodat in beide richtingen een volledige stuurstandvergrendeling kan worden bereikt, zonder dat de contactrol wordt beschadigd).
Contactschijf vastzetten en stuur verwijderen zonder het te draaien
-Ontkoppel de massakabel van de accu.
-Verwijder het gereedschap 998 8695  
-Verwijder de middenbout uit het stuur.
-In het uiteinde van de plastic band zit een bout. Verwijder de schroef uit het parkeergat in het stuurwiel en schroef deze in de contactrol (de schroef mag nooit uit de kunststof strip worden verwijderd).
De contactschijf zit nu in de juiste stand vast (is geborgd).
Opmerking! Het stuurwiel mag nooit worden verdraaid wanneer de contactrol is vergrendeld.
-Verwijder het stuur zonder het te draaien en haal de draad en plastic band door het gat in het stuur.
Verwijder de contactrol
-Verwijder de bouten (drie Torx-25) waarmee de contactrol vast zit.
-Ontkoppel de connector.
-Ontkoppel de connector van de signaalkabel (tongkabelschoen).
-Verwijder de contactrol.
Bevestig de nieuwe contactrol
De contactschijf is "op nul gezet", toen deze geleverd werd met de borgbout erin.
-Controleer of de borgbout zich op de weergegeven plaats bevindt.
Als de borgschroef tijdens de ontkoppeling van de contactrol is verwijderd, moet de contactrol weer op nul worden gezet. Informatie over het op nul zetten vindt u in Stuurwielstand afstellen .
Bevestig de contactrol
-Sluit de connector van de signaalkabel (tongkabelschoen) aan.
-Sluit de stekerverbinding aan.
-Draai de bevestigingsbouten (drie Torx-25) van de contactrol aan tot 2,5 Nm.
Zorg ervoor dat er nergens kabels klem zitten.
Smeer contactvet op de rail om deze een goed contact te geven.
Bevestig het nieuwe stuurwiel
-Zet het stuur recht.
Zorg ervoor dat u het stuurwiel niet verdraait op de stuuras. Als het stuurwiel niet recht staat, verwijder u het stuurwiel zonder dit te verdraaien en probeer het vervolgens opnieuw.
Opmerking! Draai niet aan het stuur als het op de stuurstang zit; Hierdoor kan de pen van de contactrol afbreken.
-Controleer of de wielen recht staan.
-Leid de kabel vanaf de contactrol door de opening in het stuurwiel.
-Plaats de middenbout van het stuurwiel en draai deze met de vingers vast.
-Verwijder de borgschroef van de contactrol en plaats deze in het parkeergat in het stuurwiel (de schroef mag nooit uit de kunststof strip worden verwijderd).
De contactrol is nu ontgrendeld en kan vrij worden gedraaid.
-Bevestig gereedschap 998 8695  
-Maak de min-kabel van de accu los.
-Verrijd de auto op een vlakke ondergrond en controleer of het stuur recht zit.
Het stuurwiel moet nu geheel recht staan ten opzichte van de voorwielen.
Indien het stuur scheef zit:
-Stel het zodanig af dat de voorwielen recht staan. Zie Laat de voorwielen recht naar voren wijzen
-Vergrendel de contactrol en verwijder het stuurwiel aan de hand van  Contactschijf vastzetten en stuur verwijderen zonder het te draaien
-Zet de contactrol op nul aan de hand van Stuurwielstand afstellen .
*Begin opnieuw bij Bevestig het nieuwe stuurwiel
Wanneer het stuur recht zit:
-Draai de middenbout van het stuurwiel aan tot 33 Nm.
Op foutcodes controleren
-Speciaalgereedschap 998 8695  Aangesloten
-Zet het contact aan.
-Lees de storingscodes aan de hand van Storingscodes lezen
-Noteer de storingscodes.
Er worden mogelijk storingscodes opgeslagen als de stuurwieleenheid wordt ontkoppeld terwijl het contact aan staat. Er zijn waarschijnlijk andere storingscodes opgeslagen als het systeem door een aanrijding is geactiveerd. Dit is geheel normaal.
-Wis de storingscodes aan de hand van Foutcodes wissen
-Lees de storingscodes nogmaals af.
-Verhelp de storingen zo nodig en wis de storingscode.
Nieuwe stuurmoduul aanbrengen
-Zet het contact uit.
-Ontkoppel de massakabel van de accu.
-Verwijder het gereedschap 998 8695  
Opmerking! De min-kabel van de accu moet losgemaakt zijn.
-Zet de contactsleutel in de stand I zodat het stuurstandvergrendeling is ontgrendeld.
-Plaats de onderkant van de stuurwieleenheid op het stuurwiel (1).
-Sluit connector (2) aan.
-Plaats stuurwieleenheid (3). Zorg ervoor dat de bedrading nergens klem zit.
-Zet de stuurwieleenheid vanaf de achterkant vast met behulp van de Torx-bouten. Draai eerst de rechter bout aan. Draai het wiel om bij de bouten te kunnen.
Aanhaalmoment: 8 Nm.
Controleer de werking
-Controleer of het stuur licht draait.
-Controleer of het stuurslot goed werkt.
-Controleer of de stuurwieleenheid op de juiste manier is aangedraaid.
Opmerking! Vergeet niet om de sticker op de B-stijl aan de bestuurderszijde te vervangen door de nieuwe sticker die met de stuurwieleenheid is meegeleverd.
Breng aan:
-De afdekplaten van het stuurwiel (zes bouten)
-De verstellingshendel van het stuurwiel en de onderste afdekplaat van het stuurwiel.
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Geen probleem! Succes.
Volvo 940 SE