Volvo 144 automaat - B20 motor vervangen door B230

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Volv164
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.02.2008 - 22:06

Kan dat zomaar? de B20 vervangen door een B230?

Mijn B20 motor heeft een kapotte nokkenas, dus ik zat te denken om een motorswap te doen, en dan maar meteen goed...
markwprins
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
Locatie: Enschede

Dat is niet allemaal plug and play helaas. Je zult dan veel zelf moeten fabriceren, uitlaat, motorsteunen.

Toch succes,
Mark Prins
Volvo 164E - 1973, sinds 2003
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Daarnaast, ik heb het vermoeden dat een B20 toch ietsje minder weegt dan dan B230.
Een B230LPt weegt zonder bak en dynamo ongeveer 170 KG.
Asl dat heel veel meer is dan de B20, krijg je als niets aan de ophanging doet, toch rare zwabbers in de bocht, denk ik.
Mogelijk is het altijd, de vraag is tegen welke prijs.
De motorsteunen, ik vermoed ook de voorwiel ophanging als geheel, omdat die beduidend anders is (als ik me niet vergis) dan de 7 of 9 serie, waar de B230 uit zal komen (past ie uberhaupt wel in de breedte), de tunnelbak voor de versnellingsbak, want ook die zul je denk ik moeten vervangen, daarnaast denk ik de achteras en als je toch bezig bent de achteras (of natuurlijk alleen de correcte sensor)

Dus........................
Wat schiet je ermee op?
Heb je het idee dat een B230 beter is, sneller is?
Kun je niet beter proberen een B20 of B23 te kopen en er een turbo (met evt Intercooler) aan te plakken?
Als laatste is de complete charme van het start en motorgeluid van de B20 weg, maar als je dat niet erg vindt, soit.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Nokkenas en distributietandwielen zijn makkelijk te vervangen en niet al te duur. Totaal misschien €300 aan onderdelen. Is vrij makkelijk zelf te doen, hoeft de B20 er niet voor uit. Een B230 hangt gekanteld en die zal je rechtop moeten monteren Daardoor komt de versnellingsbak er weer scheef onder dus het koppelingshuis moet aangepast worden. Je zal ook de aandrijas moeten laten inkorten en de flensen omzetten. het kan wel maar je haalt een hele hoop werk op je hals wat veel meer in de papieren gaat lopen dan je nokkenas vervangen.
Volv164
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.02.2008 - 22:06

Ik had het idee dat de B20 erg onbetrouwbaar is, het is de 4e binnen de familie, en we hadden niks als problemen. Mijn vader had in het verleden een 745 waar we naar volle tevredenheid mee hebben gereden. Vandaar dat ik me afvroeg of het mogelijk is, zonder al teveel werk. Zeer bedankt voor alle genomen moeite. Ik ga dus gewoon die B20 laten zitten en de nokkenas vervangen. Is het verstandig deze te laten nitreren? Ik hoorde dat de nokkenas een zwak punt is bij de B20

mvg

Dimitri
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De B18&B20 zijn de meest robuuste en onverwoestbare blokken ooit. In het Guinness book of records staat ie vermeld (Volvo P1800S uit '66) als #1 het benzine blok dat het meest gelopen heeft, maar liefst 4.000.000km!
het verhaal over slechte nokkenassen stamt uit een ver verleden toen er een partij op de markt geweest is die niet goed gehard waren en waarin een oliegat ontbrak en daarom snel sleten. Maar daar heb je tegenwoordig geen last meer van. Mits je de goede (Millers, Duckham's)classic motor olie gebruikt, GEEN moderne olie gebruiken! Daar help je de nokkenas en nokkenasvolgers mee om zeep. Een nwe Volvo nokkenas kost iets van €130, maakt niet uit welke (A,B,C,D,K). Dat zijn originele Volvo assen, je kan ook voor een meer moderne as gaan voor meer koppel en vermogen. Tinus Techniek heeft een paar mooie op zijn site staan. Vervang gelijk de distributie tandwielen, die slijten relatief snel (ong. 100.000km)en die moeten er toch af.
Volv164
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.02.2008 - 22:06

Classic olie... Goede tip.. Dat doet t in mijn Simca'tje ook beter..

Wat betreft het dist. tandwiel: deze is vervangen door een metalen
Zeer bedankt voor de tips... Nu moet ik nog een keer kwaad worden en gewoon eens aan die auto beginnen...
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”